اخبار اقتصاد ایران

مزایای استفاده از سرورهای ابری در مقایسه با سرورهای فیزیکی

امروزه اکثر سازمان ها و شرکت ها به دنبال راه حل هایی برای بهینه سازی عملکرد سیستم های خود و کاهش هزینه های عملیاتی هستند. یکی از این راه حل ها استفاده از سرورهای ابری است که مزایای زیادی نسبت به سرورهای فیزیکی سنتی دارد.

امروزه اکثر سازمان ها و شرکت ها به دنبال راه حل هایی برای بهینه سازی عملکرد سیستم های خود و کاهش هزینه های عملیاتی هستند. یکی از این راه حل ها استفاده از سرورهای ابری است که مزایای زیادی نسبت به سرورهای فیزیکی سنتی دارد.

سرور ابری چیست؟

سرور ابری (Cloud Server) یک نوع است سرور مجازی در محیط ابری کار می کند. این سرورها از منابع محاسباتی مشترک در مرکز داده ابری استفاده می کنند و به کاربران اجازه می دهند با اتصال به اینترنت به منابع محاسباتی و ذخیره سازی دسترسی داشته باشند. با استفاده از فناوری مجازی سازی، سرور ابری می تواند چندین ماشین مجازی را روی یک سرور فیزیکی اجرا کند. این سرورها از انعطاف پذیری بالا، مدیریت مرکزی، اشتراک منابع و پردازش از راه دور بهره می برند. سرورهای ابری با ارائه ویژگی هایی مانند مقیاس پذیری، امنیت و مدیریت مرکزی، به سازمان ها این امکان را می دهند که بهترین استفاده را از منابع محاسباتی داشته باشند و به راحتی به نیازهای در حال تغییر کسب و کار پاسخ دهند.

Cloud Server چگونه کار می کند؟

مجازی سازی اساس سرورهای ابری است. این سرورها از تکنیک‌های مجازی‌سازی استفاده می‌کنند و به سرورهای فیزیکی اجازه می‌دهند تا چندین سیستم عامل و برنامه کاربردی را همزمان اجرا کنند. هایپروایزرها، نرم افزارهای مدیریت مجازی سازی، این وظیفه را بر عهده دارند. سپس منابع محاسباتی مانند CPU، حافظه و ذخیره سازی بین ماشین های مجازی به اشتراک گذاشته می شود. از طریق این مدل، کاربران می توانند به راحتی و بهینه تر از منابع محاسباتی استفاده کنند و منابع را بر اساس نیاز خود تغییر دهند.

مزایا و ویژگی های سرور ابری

۱. کنترل مستقیم سرور از پلت فرم

سرورهای ابری به سازمان ها این امکان را می دهند که به سرعت و با توجه به نیازهای تجاری خود، منابع محاسباتی، تعداد IP ها، سوئیچ ها و غیره را از طریق پلتفرم تغییر دهند. آسیاتک کلود نیز در پلتفرم پیشرفته خود این امکان را برای کاربران فراهم کرده است تا کاربران بتوانند به سرعت و تنها با چند کلیک منابع، تغییر و افزودن IP و … را کم و زیاد کنند.

۲-کاهش هزینه ها:

سرورهای ابری این امکان را برای سازمان ها فراهم می کند که به جای سرمایه گذاری در تجهیزات سخت افزاری، از منابع محاسباتی مشترک در فضای ابری استفاده کنند. این ویژگی هزینه های سرمایه ای مرتبط با خرید و نگهداری سرورهای فیزیکی را کاهش می دهد.

۳. مقیاس پذیری:

کاربران می توانند با خرید سرورهای ابری به سرعت منابع محاسباتی خود را افزایش یا کاهش دهند. مقیاس پذیری به سازمان ها این امکان را می دهد که بر اساس نیازهای در حال تغییر کسب و کار خود از منابع به بهترین شکل استفاده کنند. این ویژگی برای شرکت ها و استارت آپ هایی که پیش بینی دقیقی از ترافیک ورودی خود ندارند، انتخاب ایده آلی است.

۴. انعطاف پذیری

افزونگی و پشتیبان‌گیری از داده‌ها در یک سرور ابری آسان‌تر است زیرا پشتیبان‌گیری داده‌ها را می‌توان به طور خودکار در چندین سرور فیزیکی بدون دخالت انسان توزیع کرد. در این حالت حتی اگر یکی از سرورهای ابری حتی برای چند ثانیه در دسترس نباشد، سرور دیگری فعالیت سرور غیرقابل دسترس را انجام می دهد و از در دسترس نبودن آن جلوگیری می کند. آسیاتک کلود با پیاده سازی HA برای سرورهای ابری خود، ۹۹% آپتایم را تضمین می کند.

۵. ارائه یک سرور آزمایشی

برخی از ارائه دهندگان سرور ابری با فعال سازی این گزینه را در اختیار کاربران قرار می دهند سرور ابری رایگان از کارایی و سرعت خدمات برای کسب و کار خود به مدت ۲۴ ساعت اطمینان حاصل کنید و سپس اقدام به خرید کنید. استفاده از سرورهای ابری نه تنها به سازمان ها این امکان را می دهد که کارایی خود را افزایش دهند، بلکه هزینه ها را کاهش داده و از امکانات جدید فناوری بهره مند شوند.

ویژگی های سرور ابری

  • سهولت اضافه کردن منابع
  • پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات از هر زمان و مکان
  • کاربران برای خرید تجهیزات نیازی به سرمایه گذاری ندارند
  • با پشتیبان گیری منظم از داده ها، از دست دادن داده ها را به حداقل برسانید
  • افزایش امنیت
  • کاهش هزینه ها
  • افزایش آپتایم سرور
  • مقیاس پذیری منابع

معایب سرور ابری

  • اگر در اتصال اینترنت شما مشکلی وجود داشته باشد، نمی توانید به هیچ یک از اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید.
  • ممکن است سازمان شما به دلیل در دسترس بودن فضای ذخیره سازی و هزینه ها، محدودیت هایی در مورد اینکه چه داده هایی را می توان در فضای ابری ذخیره کرد، داشته باشد.
  • بازیابی کامل اطلاعات ممکن است زمان زیادی طول بکشد و روی سیستم شما تأثیر بگذارد.

سرور فیزیکی چیست؟

سرورهای فیزیکی که به عنوان سرورهای اختصاصی نیز شناخته می شوند، رایانه هایی هستند که داده ها در آنها ذخیره می شود. این ماشین ها به یک سیستم عامل تخصصی مجهز هستند که می تواند منابع را بر اساس نیاز مشتری به اشتراک بگذارد. سرورهای فیزیکی در مرکز داده ای قرار دارند که توسط تامین کنندگان نگهداری می شود. سرورهای فیزیکی اغلب شامل پردازنده، حافظه، هارد دیسک و سایر اجزای سخت افزاری هستند که برای اجرای سرویس ها و برنامه ها استفاده می شوند. اکثر سرورهای فیزیکی تحت مالکیت، مدیریت و نگهداری منظم تیم های اختصاصی مدیران فناوری اطلاعات در شرکت ها هستند. برخی از نمونه های رایج سرورهای فیزیکی عبارتند از سرورهای فایل، سرورهای برنامه و غیره.

مزایای سرور فیزیکی

یکی از مزایای اصلی سرورهای فیزیکی این است که مدیران فناوری اطلاعات در طول سال به منابع سرور اختصاصی دسترسی خواهند داشت. از دیگر مزایای سرورهای فیزیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شما می توانید دقیقاً سرورها را بر اساس نیازها و خواسته های سازمان پیکربندی کنید.
  • سرور فیزیکی را می توان در هر مکانی، در محل یا در یک مرکز مکان مستقر کرد.
  • در مواقع بحرانی امکان بازیابی سریع سرورهای فیزیکی وجود دارد که می تواند در حفظ توانایی عملیاتی سازمان موثر باشد.
  • سرورهای فیزیکی سطح بالاتری از امنیت را ارائه می دهند.

معایب سرور فیزیکی

  • خرید، نگهداری و به روز رسانی سرورهای فیزیکی ممکن است پرهزینه باشد.
  • هنگامی که سرور به حداکثر بار خود می رسد، ممکن است اندازه گیری حافظه برای رفع نیازها بدون تغییر سخت افزار دشوار باشد.
  • نصب و نگهداری سرورهای فیزیکی نیاز به فضای فیزیکی دارد.
  • در صورت خرابی سخت افزار، سرورهای فیزیکی ممکن است برای مدت طولانی تا رفع خطا در دسترس نباشند.
  • برخی از مشکلات مانند قطع برق، بلایای طبیعی یا مشکلات شبکه بر عملکرد سرورهای فیزیکی تأثیر می گذارد.
  • مدیریت و نگهداری سرورهای فیزیکی ممکن است به دلیل پیچیدگی بیشتر آنها نسبت به سرورهای مجازی یا ابری زمان بر باشد.

مزایای استفاده از سرورهای ابری در مقایسه با سرورهای فیزیکی

یکی از مهمترین مزیت های سرورهای ابری در مقایسه با سرورهای فیزیکی، انعطاف پذیری بالای آنهاست. با استفاده از سرورهای ابری، منابع سخت افزاری را می توان به سرعت افزایش یا کاهش داد، که مقیاس پذیری بهبود یافته و مدیریت بهینه منابع را فراهم می کند. علاوه بر این، هزینه های اولیه و نگهداری معمولاً کمتر است زیرا به سرورهای فیزیکی بزرگ و فضای اختصاصی نیاز ندارید.

انتخاب ارائه دهنده سرور ابری و مکان مرکز داده شرکت ارائه دهنده از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا، آگاهی کامل از مزایا و خدمات ارائه دهنده منتخب امری حیاتی است. آسیاتک کلود به عنوان یکی از ارائه دهندگان معتبر و شناخته شده مستقر در مرکز داده برج میلاد به شما این اطمینان را می دهد که با انتخاب آن از فناوری پیشرفته و بستری قوی برای نیازهای خود بهره مند شوید. این ارائه دهنده توانسته با ارائه خدمات باکیفیت مطابق با استانداردهای بین المللی به جایگاهی محبوب در زمینه خدمات ابری دست یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا