اخبار اقتصاد ایران

مزایا و معایب ثبت‌نام پارس نوآ؛ قیمت نهایی پارس نوآ چقدر است؟

افق میهن به نقل از فرارو، ثبت نام پارس نوآ محصول جدید شرکت پارس خودرو که وارث معنوی ال ۹۰ محسوب می شود تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۴ مهرماه ادامه دارد.

پارس نوا رویداد مهمی برای خودروهای خانوادگی خواهد بود. این خودرو از نظر فنی قابل قبول به نظر می رسد و طراحی نسبتا جدیدی دارد. همچنین در مقایسه با رقبای مستقیم از ارزش خرید خوبی برخوردار است اما با توجه به نحوه «مشارکت در فروش»، ثبت نام پارس نوآ باید به عنوان سرمایه گذاری میان مدت تلقی شود و به خریداران هشدار داده می شود که آمادگی پذیرش ریسک تغییر قیمت نهایی و تاخیر احتمالی در تحویل را داشته باشند. اگر هدف خریدار خرید خودرویی نسبتا ایمن با کیفیت مونتاژ قابل قبول زیر ۸۰۰ میلیون تومان است، ثبت نام در طرح پارس خودرو می تواند گزینه ای منطقی باشد، اما اگر به دنبال سود مالی هستید، باید علاوه بر مزایای کلی، به یک سری نکات نیز توجه کنید.

۶ مزیت فنی و اقتصادی ثبت نام پارس نوا

حداقل شش دلیل اقتصادی و فنی وجود دارد که در نهایت مشارکت در طرح ثبت نام پارس نوا پارس خودرو را موجه جلوه می دهد.

۱. موتور ME16 پارس نوا; ارتقاء فنی نسبت به کوییک و ساینا

یکی از مزیت های اصلی پارس نوا پارس خودرو استفاده از موتور جدید ME16 است که در واقع نسخه ارتقا یافته موتور TU5 پلاس است. این موتور ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۱۱ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر در مقایسه با موتورهای ضعیف ساینا و کوییک استحکام و نرمی عملکرد بهتری دارد.

پارس نوآ از نظر کیفیت فنی در سطح بالاتری نسبت به محصولات فعلی سایپا قرار دارد. سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و محور پیچشی نیمه مستقل در عقب نوید یک سواری پایدار و ایمن را می دهد. از سوی دیگر وجود سیستم هایی مانند ESP، HSA و TCS نشان می دهد که پارس خودرو (با فشار ۸۵ استاندارد) سطح ایمنی را اعمال کرده است.

۲. قیمت پارس نوآ نسبت به تارا و شاهین

اگرچه پارس نوا از همان موتور مورد استفاده در تارا و شاهین استفاده می کند، اما قیمت نهایی پارس نوا بسیار کمتر از این دو خودرو برآورد می شود. پارس خودرو قیمت خالص نهایی را ۷۳۳ میلیون تومان اعلام کرد. اما در عمل تا زمان صدور دعوتنامه ممکن است این عدد بسته به شرایط تولید تغییر کند.

قیمت پایین به دلیل حذف برخی از ویژگی های لوکس مانند صندلی های چرمی، سانروف یا سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک است. اما وجود امکانات استاندارد مانند مانیتور ۷ اینچی، آینه های برقی، سنسورهای نور و باران و چراغ های دی لایت باعث می شود پارس نوآ از نظر ارزش خرید جایگاه مناسبی در بازه قیمتی خود داشته باشد.

۳. مقایسه پارس نوآ با رانا پلاس; عالی در مونتاژ و کابین

در بازار کنونی نزدیک ترین رقیب از نظر ابعاد، توان فنی و سطح امکانات، رانا پلاس ایران خودرو است. هر دو خودرو با موتور ۱۶۰۰ سی سی و گیربکس دستی عرضه می شوند و وزن و ابعاد مشابهی دارند.

اما به دلیل طراحی داخلی مدرن تر، سیستم فرمان پارس نوآ دی کات با کلیدهای چند رسانه ای و صفحه نمایش بزرگتر حرف اول را می زند. همچنین گزارش شده است که کیفیت مونتاژ کابین و متریال به کار رفته در پارس نوآ بالاتر از رانا پلاس در نمایشگاه های تاکنون بوده است.

۴. کیفیت مونتاژ پارس نوا; پشتیبانی برند پارس خودرو

نام پارس خودرو در ذهن بسیاری از خریداران ایرانی یادآور دقت مونتاژ و کیفیت نسبتا بالا است. در دوره ای که تندر ۹۰ به صورت مشترک توسط ایران خودرو و پارس خودرو تولید می شد، نسخه پارس خودرو به دلیل مونتاژ دقیق با قیمت بالاتری در بازار معامله می شد.

این سابقه اعتماد باعث شده تا بسیاری از خریداران نسبت به ثبت نام پارس نوا پارس خودرو اطمینان بیشتری پیدا کنند. پیش بینی می شود کنترل کیفی و مراحل تست نهایی این خودرو طبق استانداردهای سخت گیرانه انجام شود.

نمای جانبی تندرو ۹۰ را به یاد می آورد، اما ترکیب اغراق آمیز گلگیرها، جلوپنجره و چراغ های بزرگ خودرو را ناسازگار می کند.

۵. طراحی کاربردی و رسمی پارس نوآ; نگاه های متفاوت برای خانواده ها

پارس نوآ از نظر طراحی بیرونی تلفیقی از زبان طراحی تندر ۹۰ و سبک عضلانی نسل جدید خودروهای داخلی است. اگرچه این طراحی در گذشته با برچسب هایی مانند “دفتر و کارکنان” مورد قضاوت قرار می گرفت، اما دقیقاً همان گروهی از مشتریان را هدف قرار می دهد که به دنبال خودرویی با ظاهر رسمی و کاربری خانوادگی هستند.

در بازه قیمتی زیر یک میلیارد تومان، بازار ایران به محصولی نیاز داشت که نه مثل ۲۰۷ جوان پسند و اسپرت باشد و نه مثل ۲۰۷ ساده و اقتصادی. کوییک. پارس نوآ می تواند این خلأ را پر کند.

۶. مزایای مشارکت در تولید پارس نوآ

پارس خودرو عرضه این محصول را به صورت مشارکتی در تولید آغاز کرده است. اگرچه موعد تحویل در این روش فروش کمی طولانی است اما برای افرادی که نقدینگی کامل ندارند فرصت مناسبی محسوب می شود.

در این طرح متقاضیان هنگام ثبت نام پولی پرداخت نمی کنند و تنها پس از برنده شدن در قرعه کشی باید ۴۳۵ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان پیش پرداخت کنند. تاریخ تحویل از آذر تا اسفند ۱۴۰۵ اعلام شده است.

پارس خودرو برای جبران زیان سرمایه مشتریان ۱۹.۵ درصد سود مشارکت سالانه، ۱۶.۵ درصد سود انصراف و ۱۲ درصد سود تاخیر در نظر گرفته است. به عنوان مثال، اگر تاریخ تحویل آذر ۱۴۰۵، متقاضی حدود ۸۵ میلیون تومان سود مشارکت دریافت می کند که نزدیک به سود سپرده بانکی یک ساله است.

معایب ثبت نام پارس نوا و خطرات مهم

جدای از تمامی مزیت هایی که در بالا ذکر شد، شرکت در ثبت نام پارس نوا بدون ریسک نیست. ما مهم ترین مواردی را که باید قبل از تصمیم گیری در نظر بگیرید فهرست می کنیم.

۱. طراحی جنجالی پارس نوآ و فاصله از ال ۹۰ اصلی

در طراحی ال نود ایرانی سعی شده است از اصالت فنی محصول اصلی استفاده شود اما در جزئیات بدنه به خصوص در نمای جلو و عقب تغییرات سر و شکل اغراق آمیزی به چشم می خورد. ظاهر عضلانی جدید تا حدودی از سادگی و تناسب مدل اصلی حذف شده است.

درها در نمای جانبی همچنان یادآور تندر ۹۰ هستند، اما ترکیب گلگیرهای برجسته و چراغ های بزرگ عقب باعث می شود خودرو از برخی زوایای نامتجانس به نظر برسد.

۲. ریسک طولانی شدن زمان تحویل و نامشخص بودن قیمت نهایی پارس نوا

طبق ابلاغیه رسمی، تحویل خودرو به متقاضیان برای آذر و اسفند ۱۴۰۵ برنامه ریزی شده است. یعنی حدود یک سال فاصله تا تحویل خودرو! ضمناً قیمت نهایی پارس نوآ در زمان صدور دعوتنامه اعلام می شود و ممکن است از رقم اولیه ۷۳۳ میلیون تومان نیز فراتر رود.

با توجه به روند تورم و افزایش هزینه های تولید، به احتمال زیاد قیمت نهایی در محدوده ۸۵۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان خواهد بود که باید هزینه عوارض، شماره گذاری و بیمه را نیز اضافه کرد.

۳. پایین بودن نرخ بهره مشارکت و تاخیر

اگرچه در ظاهر اعداد سود مشارکت ۱۹.۵ درصد و سود تاخیر ۱۲ درصد اعلام می شود، اما در عمل این نرخ ها نسبت به تورم سالانه کشور چندان جذاب نیست. به ویژه، سود دیرکرد ۱۲ درصدی در صورت تاخیر زیاد در تحویل خودرو، واقعاً پول خریدار را جبران نمی کند.

۴. کیفیت نامعلوم سری اول پارس نوا

پارس نوآ اولین تجربه تولید انبوه پلت فرم داخلی تندر ۹۰ است. تا زمان انتشار و آزمایش واقعی توسط مصرف کنندگان، نمی توان از کیفیت نهایی و سازگاری موتور ME16 با گیربکس یا عملکرد سیستم الکتریکی خودرو اطمینان حاصل کرد. بنابراین خریداران سری اول در واقع نقش تستر را بازی می کنند.

۵. محدودیت رنگی پارس نوآ و امکان تشکیل بازار واسطه

در مرحله فعلی ثبت نام پارس نوا پارس خودرو فقط رنگ سفید موجود است. ممکن است این محدودیت باعث کاهش تنوع و جذابیت خودرو در بازار آزاد شود. از سوی دیگر با توجه به محدودیت عرضه، امکان شکل گیری بازار کارگزاری تقویت می شود.

تجربه ایران خودرو از عرضه اولیه شاهین سایپا و ری نشان داده است که در صورت فشار فروش ممکن است قیمت بازار آزاد خیلی زود شکسته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا