اخبار اقتصاد ایران

مزد منطقه‌ای رای نیاورد | ۲۱ درصد از کارگران حداقل‌بگیر هستند

محسن باقری عضو کارگری شورای عالی کار در خصوص جزئیات جلسه کمیته دستمزد گفت: این جلسه با موضوع دستمزد منطقه ای برگزار شد و اعضا با تصویب دستمزد کشوری همچون گذشته موافقت کردند و به تصویب رسید. تصمیم به ادامه تحقیقات در مورد دستمزد منطقه ای گرفت. .

ایران تحلیل سومین جلسه کمیته دستمزد روز گذشته برگزار شد. محسن باقری از اعضای کارگری شورای عالی کار درباره جزئیات این جلسه گفت: جلسه کمیته دستمزد با موضوع دستمزد منطقه ای برگزار و نظرات اعضا جمع بندی شد. در نهایت جلسه ای تنظیم و مقرر شد جزئیات برای تصمیم گیری به شورای عالی کار ارجاع شود.

باقری در ادامه گفت: در صورتجلسه جلسه قید شده است که اعضا همانند گذشته با تصویب دستمزد کشوری موافقت کردند و مقرر شد در خصوص دستمزد منطقه ای بررسی ها ادامه یابد.

عضو کارگری شورای عالی کار تصریح کرد: در این جلسه توزیع بیمه شدگان و کارگاه ها در کل کشور به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مرکز آمار نیز توضیحاتی آماری در خصوص نرخ مشارکت، اشتغال و بیکاری ارائه کرد.

وی بیان کرد: بر اساس گزارش ارائه شده از سوی سازمان تامین اجتماعی، ۲۱ درصد حداقل دستمزدها و بیش از ۵۰ درصد کارگران سایر سطوح مزدی هستند و مابقی بیش از ۳ تا ۷ برابر حداقل دستمزد دریافت می کنند.

باقری در خصوص این گزارش گفت: این گزارش نظر گروه کارگری را تایید می کند و نشان می دهد که ساختار تعیین دستمزد در ایران مترقی است و نیازی به منطقه ای شدن دستمزدها نیست. در قانون کار چیزی به نام طبقه بندی مشاغل داریم که دستمزدهای متفاوتی را در صنایع مختلف و برای مشاغل مختلف از این قانون تعیین می کند.

این عضو کارگری شورای عالی کار تاکید کرد: بنابراین مشکل تعیین دستمزد کشوری برای حداقل حقوق بگیران و سایر سطوح نیست، بلکه مشکل تعیین نشدن دستمزد مطابق دو جزء سبد معیشت است. و نرخ تورم که باعث شده دستمزد کفاف هزینه های زندگی را ندهد و این وضعیت معیشت کارگران را خدشه دار کرده است. حداقل دستمزد رسمی ماهانه در سال ۱۴۰۲ پنج میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۴ تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا