بانک و بیمه

مسدودسازی سپرده ریالی تولیدکنندگان متقاضی ارز ادامه دارد

به گفته بازار، بخش خصوصی مدت‌هاست که به مسدود شدن سپرده‌های ریالی واحدهای تولیدی متقاضی تخصیص ارز پاسخ می‌دهد و می‌خواهد این روند را متوقف کند. این نگرانی بارها در جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و همچنین در جلسات کمیسیون های فنی واردات، صنایع غذایی و توسعه صادرات اتاق ایران با معاونان و نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان شد. و تجارت و بانک مرکزی.

نکته جالب اینجاست که در تمامی این جلسات مسئولان دولتی نیز بر رفع انسداد سپرده های ریالی به ویژه واحدهای تولیدی تاکید کرده و از رفع این جریان در جریان اصلاحات خبر دادند. با این وجود بخشنامه اصلاح شده دیروز توسط بانک مرکزی ابلاغ و منتشر شد. اما از رفع مسدودی سپرده های ریالی واحدهای تولیدی متقاضی ارز خبری نبود.

بانک مرکزی بخشنامه تعیین سطح نسبت مسدودی معادل ریالی ارز در حساب های متقاضی نزد بانک ها به عنوان سپرده تخصیص ارز در زمان تنظیم یا تمدید آماری را اصلاح و ابلاغ کرد. گواهی ثبت نام (تخصیص ارز).

با توجه به تغییرات انجام شده، این جدول در بند (۱) بخشنامه جایگزین شد.

بند (۷) بخشنامه نیز بر این اساس اصلاح شد.

داروها و تجهیزات پزشکی (فقط با مجوز از سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هنگام ثبت مقررات مربوط، مشروط به عدم استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی) از شمول مفاد موارد فوق مستثنی هستند. بندها.

تبصره: سازمان غذا و دارو با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به درج اطلاعات مربوط به نوع کالا (دارو/تجهیزات پزشکی/آرایشی/لوازم بهداشتی) در ثبت سفارش اقدامات لازم را انجام دهد.

پس از انتشار این تغییرات، احمدرضا فرشچیان، رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران در گفت و گو با اتاق ایران آنلاین گفت: متأسفانه تغییرات اعمال شده در بخشنامه بانک مرکزی با آنچه بود مطابقت ندارد. از سوی کمیسیون و شورای گفت وگو با نمایندگان مجلس و نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی گویا در تعارض هستند.

وی با بیان اینکه از دیروز پیگیر موضوع هستیم، ادامه داد: دلیل تغییر تصمیم مسئولان در خصوص رفع تکلیف انسداد سپرده واحدهای تولیدی متقاضی ارز را نمی دانیم و می دانیم. من از زمان انتشار این اصلاحیه در شوک بودم.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: با وجود پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم، هنوز به جزئیات مشکل پی نبرده‌ایم و همچنان به دنبال دلیل این تغییر تصمیم هستیم. این نظر که این قرنطینه باید لغو شود، به ویژه در شرایط اقتصادی امروز که همه نهادها با کمبود منابع مواجه هستند. این مشکل در واحدهای تولیدی بیشتر مورد تاکید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا