فناوری

‌ مسمن پرندگان؛ معروف‌ترین خورش تهرانی‌های قدیم

همشهری آنلاین نوشت: از میان خورش های تهران قدیم با توجه به امکانات موجود، خورش پرنده، ترشی مرغ، زردک و قورمه سیب در بین تهرانی ها رواج داشت.

پرندگان ما

مواد اصلی: گوشت پرنده (کبک، گنجشک و غیره)، بادام یا گردو، آب، شکر، تخم مرغ

ابتدا باید گوشت پرنده مورد نظر را در نمک و روغن سرخ کرد تا بوی لاشه آن گرفته شود و طعم غذا بیشتر شود. بعد از تفت دادن برای پختن گوشت باید کمی آب به آن اضافه کرد و روی حرارت ملایم قرار داد. در این فاصله پوست گردو یا بادام را با هاون بکوبید و مقدار کمی آب به آن اضافه کنید. به همراه آب باید مقداری آبگوشت داخل ظرف گوشت بریزید. بعد از اینکه گوشت خوب پخت و روغن اضافه شد، شکر یا دوشاب و گلپر را به ترکیب قبلی اضافه می کنند. اگر نصف این مسمن با تخم مرغ سرو شود طعم لذیذ این غذا چند برابر می شود.

مرغ ترشی

مواد اصلی: گوشت مرغ، گشنیز، جعفری

برای پخت این غذا ابتدا مرغ را تکه تکه می کنند و با روغن و نمک تفت می دهند تا بوی بد آن گرفته شود. بعد از آماده شدن گوشت مرغ گشنیز و جعفری را خرد کرده و به همراه آب به گوشت مرغ اضافه کنید. بعد از پختن گوشت و مواد آن را در ظرف دیگری گذاشته و با هاون بکوبید.

کورما زردک

مواد اصلی: گوشت گوسفند، سرکه، شکر یا آب انگور، نخود فرنگی، هویج زرد

برای پخت این مسمن یا خورش باید گوشت را در پیاز خیلی داغ تفت دهید تا نیم پز شود. بعد از گوشت نوبت به هویج زرد می رسد که با نخود رنده شده یا مخلوط می شود و برای طعم دادن به غذا از سرکه یا آب انگور نیز استفاده می شود. البته به جای سرکه می توان از آب نیز استفاده کرد.

کیک سیب

مواد اصلی: گوشت گوسفند، سیب، آب و شکر

در ابتدای کار داخل پیاز داغ گوشت تفت داده می شود. بعد از اینکه گوشت خوب سرخ شد کمی آب اضافه می کنیم تا بپزد و سپس نخود را به آن اضافه می کنیم. سیب شیرین یا ترش را بنا به ذائقه اضافه یا رنده می کنیم. بعد از پختن سیب ها آب و شکر را به این مخلوط اضافه می کنیم. هسته سیب باید پخته شود، اما له نشود. این غذا بیشتر در تابستان پخته می شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا