اخبار بورس

مسیر بورس در هفته آینده زیر سایه ریسک سیستماتیک/ دلیل عدم اقدامات نتیجه‌بخش برای نجات بازار سرمایه

هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس وی پیشنهاد کرد: قبل از ارائه راهکار برای خروج از بحران در بازار سرمایه، باید دلایل اصلی بروز بحران را تحلیل کرد و بررسی کرد که آیا حمایت از بازار در حیطه اختیارات قانونگذار و نهادهای حمایتی است یا خیر؟ بیرون از اردیبهشت در سال گذشته انواع ریسک های سیستماتیک و غیرسیستماتیک به بازار سرمایه تحمیل شد. اگر حمایت از بازار سرمایه جزو اولویت های سیاست گذاران، دولت و مجلس بود، این عناصر با نامه نگاری، مصوبه و وعده های دروغین بازار را تحت فشار قرار نمی دادند!

وی ادامه داد: افکار عمومی نسبت به بازار سرمایه وارونه شده بود و صندوق هایی که جزء بازار نبودند ارزشی برای بازار سرمایه قائل نبودند و به بازارهای موازی پناه می بردند زیرا اعتماد بیشتری به این بازارها می دیدند. این رویدادها و ناملایمات منجر به خطرات سیستماتیک مانند جنگ و تنش های بین منطقه ای و بدتر شدن شرایط بازار شد.

به غیر از استراتژی دامنه نوسان، هیچ ابزاری برای حمایت از بازار سرمایه در اختیار سیاستگذار نیست

خاوری تصریح کرد: تنش های به وجود آمده در منطقه طبیعتاً بازارهای مالی را تحت تأثیر قرار داده و سیاست گذاران را برای حمایت از بازار سرمایه بی راهه نگذاشته و تنها به استراتژی کلیشه ای کاهش نوسانات تا عادی شدن شرایط و صندوق های غیر سهامی متوسل می شوند. اعتماد به بازار سهام باز خواهد گشت.

او اضافه کرد: سیاستمداران برنامه ای برای بهبود وضعیت بازار سرمایه ندارند، ندارند و نخواهند داشت! زیرا مقابله با این بحران اولویت او نیست.

کارشناس بازار سرمایه گفت: کابینه دولت جدید هنوز تشکیل نشده است تا زمانی که سایه ریسک سیستماتیک، جنگ و احتمال واکنش ایران به تنش های به وجود آمده باقی بماند، روند نزولی بازار سرمایه نیز دنبال خواهد شد. این گونه اقدامات کشور معمولا در پایان هفته صورت می گیرد.

دامنه محدودی از نوسانات می تواند منجر به خروج سرمایه بیشتر شود

وی توضیح داد: نوسانات محدود ممکن است منجر به خروج سرمایه بیشتر شود زیرا مردم این شرایط را فرصت خوبی برای خروج از بازار می دانند. با وجود حمایت برخی از سهام های شاخص ساز، بقیه بازار کاملا قرمز شده و سهامدار خرد از این وضعیت متضرر شده است.

خوری تاکید کرد: هیچ رویداد مثبتی از نظر گزارش‌ها و وضعیت شرکت و همچنین عوامل بنیادی وجود نداشت.. بسیاری از فعالان بازار نیز کاهش بازار را به بهبود شرایط بنیادی شرکت ها نسبت می دهند. زمانی که واقعیت با این ایده مغایرت داشته باشد و فروپاشی بازار شرایط را برای شرکت‌ها بحرانی‌تر کند، زیرا تمرکز شرکت بر حمایت از سهام است و شرکت از منابع و نقدینگی‌ای که می‌تواند برای سرمایه‌گذاری و سایر مواردی که از سهام حمایت می‌کند استفاده کند. زیرمجموعه کافی خواهد بود که باعث نوسانات بیشتر بازار می شود.

وی خاطرنشان کرد: محدوده یک درصدی نوسانات مثبت و منفی راه حلی بسیار کلیشه ای است و بهتر بود همزمان با این تصمیم حجم مبنا نیز افزایش می یافت.. از سوی دیگر، نمونه های کشورهای خارجی را نیز در روزهای اخیر تجربه کرده ایم. به عنوان مثال، بورس ژاپن تقریباً ۱۴ درصد سقوط کرد، اما این کاهش بلافاصله با ارائه بسته های حمایتی جبران شد و بازار این کشور روند عادی قبلی را دنبال کرد. متاسفانه بازار سرمایه کشورمان این بسته های حمایتی را ندارد.

کمیته نظارت بر ریسک سازمان بورس کاملاً منفعلانه کار می کند

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: کمیته رصد ریسک سازمان بورس در حال حاضر کاملاً منفعلانه عمل می کند; در این شرایط انتظار می‌رود این کمیته وضعیت را بررسی و سیستم مالی و اعتباری را فعال کند تا با این اقدامات بازار سرمایه از بانک‌های تسهیلات‌دهنده تسهیلات بگیرد و صندوق تثبیت نیز در برخی بخش‌ها واحدهای خود را راه‌اندازی کند. تامین امنیت

وی افزود: مسئولان در بحث های خود ۵۰ فقره تسهیلات درخواست کردند که این تعداد مورد تایید قرار نگرفت. سازمان بورس، کمیته نظارت بر ریسک، مجلسکه اعضای ناظر شورای عالی بورس طی دو روز گذشته منصوب شدند و مهمترین آنها: گروه بازار سرمایه مجلس باید قوانینی را تصویب کند که منابع قابل توجهی برای بازار سرمایه در زمان بحران فراهم کند. این عوامل اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران را دوباره به دست خواهند آورد. سهامدار خردی که تصمیم به فروش سهام خود دارد، اگر احساس کند شرایط عادی است، دست به اقدامات هیجانی نمی زند و چنین آشفتگی به وجود نمی آید.

خاوری گفت: به چرا که حمایت از بازار سرمایه در اولویت سیاست گذاران نیست و دولت نیز در حال گذار است، مدیران سازمان نیز صندلی های خود را در خطر می بینند و در عمل اقدامات موثری برای بهبود وضعیت بازار سرمایه انجام نمی شود.

وی با اشاره به درخواست همکاری نهادها و سازمان ها در شرایط بحرانی بازار سرمایه، گفت: شرکت ها اجباری به خرید ندارند و اجازه خرید سهام خود را ندارند و عملا اجباری برای خرید وجود نخواهد داشت. اما سازمان بورس می تواند در این زمینه بررسی کلی قانون بازار انجام دهد. در خارج از کشور و به عنوان مثال در بازار سهام آمریکا این مثال را دیده ایم که اگر قیمت سهام یک شرکت به کمتر از یک دلار کاهش یابد و حدود دو ماه زیر این ارزش معامله شود، شرکتی از بازار سهام آن شرکت حذف می شود. کشور و با برداشت مهلت، معافیت ها و مزایایی را که برای شرکت در بورس دریافت می کنید کاهش می دهد.

خاوری گفت: در صورت وجود قوانین مسدودکننده در بورس، دارندگان سهام مجاز به قمار سهام خود نیستند. در دوره فعلی یا گذشته این خود وکلا بودند که تعدادی از سهام را مورد آزار و اذیت قرار دادند و سهامدار خرد را دلسرد کردند. بنابراین اجرای چنین قوانینی در بازار سرمایه می تواند منطقی باشد.

یک خط اعتباری ۵۰ درصدی می‌تواند منجر به گسترش زیاد اجاره بها شود

وی تصریح کرد: اگر خط اعتباری ۵۰ نفره در دستور کار قرار گیرد ممکن است به توزیع رانت های هنگفت منجر شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در حال حاضر منابع عظیمی دارند، اما این منابع بر روی ایجاد سود برای پرتفوی خود متمرکز شده‌اند، همان مشکلی که در دو هفته اخیر در مورد صندوق‌های اهرمی ایجاد شده است، که از طریق فروش حباب‌دار به قیمت کارت انصراف و NAV- Price صادر شده سود به دست آورده‌اند. ، در نتیجه مدیران صندوق سود می کنند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: باید در نظر داشت که این خط اعتباری قابلیت ایجاد رانت را دارد. همانطور که در مورد خرید صندوق های تثبیت توسعه بازار، این موارد را به وفور دیده ایم، اما گوش شنوایی نیز وجود ندارد.

تا زمانی که سایه مخاطرات و جنگ های سیستماتیک بر سر کشور است، هزاران میلیارد سرمایه برای شرایط بازار سرمایه هیچ فایده ای نخواهد داشت.

خاوری بیان کرد: اگر در دوره فعلی منابع تامین شود می تواند تعادل را در بازار برقرار کند اما این منابع نمی تواند بازار را مثبت کند. تا زمانی که سایه مخاطرات و جنگ های سیستماتیک بر سر کشور است، هزاران میلیارد سرمایه هیچ فایده ای برای شرایط بازار سرمایه نخواهد داشت.

بورس ها منتظر تصمیم سکاندار بازار سرمایه هستند

وی تصریح کرد: در هفته های آینده لیست اعضای کابینه از جمله اعضای اقتصادی دولت جدید را منتشر خواهیم کرد و می توانیم نظر آنها را در مورد بازار سرمایه جویا شویم بازار در دوره کنونی است و منتظر پنج شنبه و جمعه هستیم زیرا تا پایان هفته به اوج تنش های سیاسی در منطقه رسیده است. اگر رویداد سیاسی و ژئوپلیتیک خاصی در منطقه رخ ندهد، هفته آینده ممکن است هفته آرام تری باشد و شاهد روند معقول تری برای معاملات باشیم. با وجود اینکه در روزهای اخیر صف های فروش بسیار احساسی و طولانی داشتیم، اما این هیجان فروکش کرده و سایه تهدید جنگ از بین رفته است.

خاوری خاطرنشان کرد: زمانی که فعالان بازار سرمایه درگیری ایران و اسرائیل را در حد جنگ تلگرامی پیش بینی می کنند، اکنون زمان مناسبی برای فروش سهام نیست، اما زمانی که ممکن است این جنگ ابعاد گسترده ای پیدا کند و ایران و اسرائیل مستقیما وارد شوند. ممکن است جنگ به عنوان فرصتی برای انحلال سرمایه در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا