اخبار اقتصاد ایران

مسیر تامین بودجه کشور از کاهش هزینه ها‌ می‌گذرد نه از وسط سفره مردم!

دکتر مرتضی افگه، اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه چمران اهواز گفت: دولت باید واقع بینانه تری به بودجه نگاه کند، هرچند بهترین راه برای تأمین بودجه کاهش هزینه های موازی است نه افزایش مالیات و استقراض از بودجه. بانک مرکزی.

ایران تحلیل به نقل از فرارو، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت درباره وضعیت لایحه بودجه در مجلس گفت: شنیده ایم ۳۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش بودجه داشته و حتی شده است. تخمین زده می شود که دو برابر شود.” است.”

بهادری جهرمی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: دولت تمام تلاش خود را در کنترل هزینه های جاری و افزایش منابع واقعی و هدایت منابع به سمت سرمایه گذاری های مولد به کار گرفت تا با فراهم آوردن امکان رشد اقتصادی، بودجه ای غیر تورمی ارائه کند تا می توان در این مسیر حرکت کرد تا از هرگونه افزایش هزینه های جاری بدون پیش بینی منابع جلوگیری کرد تا از ایجاد تورم و اثرات آن بر معیشت مردم جلوگیری شود.باید از تجربیات گذشته درس گرفت زیرا افزایش هزینه ها بدون پیش بینی منابع چیزی جز اثر ایجاد تورم ندارد. “

از ۲۷ آذرماه که دولت لایحه بودجه اصلاحی را تقدیم مجلس کرد، شورای اسلامی در جلساتی به بررسی بخش‌های مختلف این لایحه می‌پردازد، اما موضوع نحوه تامین بودجه تعریف‌شده توسط دولت و تلاش برای جلوگیری از کسری بودجه دو نقطه است. در بودجه عمومی مهم است. صحبت های بهادری جهرمی درباره میزان ۳۰۰ تلاش برای افزایش هزینه ها از دیگر نکاتی است که مورد توجه قرار گرفته است.

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ اداره درآمد در جلسه علنی شورای اسلامی گفت: نه تنها ۳۰۰ حمت ( هر همت هزار میلیارد تومان) به بودجه و هزینه ها دولت افزایش نیافته است اما با شفاف سازی درآمدهای دولت ۱۳۴ همات افزایش یافته است که در نفت ۴۴ همات، مالیات ۲۰ همات و همچنین در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده شفاف سازی کردیم. در این مدت مجلس و کمیسیون تلفیق روحیه مردم را فربه کردند نه بودجه و به مشکل بازنشستگان رسیدند که گوش هیچکس نبود. تمام جنبه های بودجه ما در مجلس به دولت، نظام و کشور کمک می کنیم چرا که نمایندگان دلسوزترین مردم نسبت به مردم هستند».

با وجود تناقضات در سخنان نماینده مجلس و سخنگوی دولت، نگرانی از کسری بودجه، استقراض از بانک مرکزی و افزایش احتمالی تورم از مهم ترین بلاتکلیفی های لایحه بودجه است. با توجه به این شرایط، سؤالاتی مطرح می شود که آیا می توان ارقام بودجه را کاهش داد یا افزایش داد، با روشن شدن مطالبات مجلس و اینکه دولت چگونه می تواند از عهده هزینه های تعیین شده توسط مجلس برآید و وارد کسری بودجه نشود. سال آینده. ? مرتضی افگه، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز در گفتگو با فرارو به این سوالات پاسخ داد:

فشار بودجه مجلس بر دولت در زمان انتخابات

مرتضی افگه به ​​فرارو گفت: پس از قطع درآمدهای نفتی، شکاف درآمدی برای ایران ایجاد شد که کشور را از سال ۱۳۹۶ با کسری بودجه مواجه کرد و تا یکی دو سال پیش، دولت همچنان منابعی برای جایگزینی درآمدهای نفتی داشت. از جمله این درآمدها می توان به فروش اموال دولتی، استفاده از ظرفیت انتشار اوراق قرضه و برداشت از صندوق توسعه ملی اشاره کرد، اما اکنون که موضوع تحریم حل نشده و درآمدهای نفتی ما آنطور که انتظار می رود تامین نمی شود، مشکلات به وجود آمده است. افزایش یافته اند؛ بنابراین می بینیم که در سال گذشته نه درآمدهای نفتی پیش بینی شده توسط دولت و نه فروش اوراق به عنوان آقای منظور. شهریور ماه پیش‌بینی کرد، درست از آب درآمد، بنابراین دولت مالیات‌ها را به شکلی بی‌سابقه و شدید (تا ۵۰ درصد برای سال آینده) افزایش داد تا مثلاً کسری بودجه را جبران کند. از نظر من زمانی که تحریم شدیم بهترین کار این بود که دولت شروع به کاهش هزینه های مازاد و غیرضروری کند. حالا که این کار را نکرده به دنبال یافتن منابع درآمدی است و چون این منابع درآمدی را پیدا نکرده است، طبیعی است که برای گرفتن وام از بانک مرکزی برود.

وی افزود: اگرچه دولت با افزایش مالیات ها و کاهش عمدتاً هزینه های عمرانی سعی در ارائه بودجه به مجلس داشته است، اما نمایندگان مجلس در این برهه از زمان رویکرد مردمی دارند یعنی علی رغم اینکه مجلس به نوعی همسو شده است. با دولت اما در شرایطی که فصل انتخابات است و نمایندگان ترجیح می دهند دوباره انتخاب شوند، در نتیجه عباراتی را به کار می برند که مردم دوست دارند، من معتقدم در این زمینه خاص، حق با دولت است. مجلس همواره بودجه دولت را افزایش می داد اما امسال برای جلب نظر افکار عمومی در این زمینه فعالیت بیشتری دارد.

پیش بینی درآمدهای دولت نسبت به مجلس واقع بینانه تر است

این استاد دانشگاه گفت: مجلس با وجود اینکه تعداد ۳۰۰ همت را تکذیب کرده است، حدود ۱۰۰ همت را تایید کرده و اعلام کرده است که با شفاف سازی منابعی را پیدا کرده ایم که دولت ندیده است، بعید است مجلس منابعی فراتر از آن پیدا کرده باشد. آنچه دولت می داند.در واقع معتقدم دولت که مستقیما با وضعیت اقتصادی مواجه است واقع بینانه تری برخورد کرده است.در شرایط فعلی مجلس بیشتر به مردمی بودن علاقه دارد تا دقت در هزینه ها و بودجه.اما اگر مشکل تحریم حل نمی شود، چه بودجه دولت تصویب شود و چه مجلس تعیین کند و مازاد بر آن تحمیل شود، در نهایت هیچ کدام پاسخگو نیستند و دولت چاره ای جز استقراض از بانک مرکزی نخواهد داشت. دلیل روشن است زیرا دولت منبع دیگری برای استقراض ندارد و نتیجه این شرایط چیزی جز افزایش تورم در کشور نخواهد بود.

وی افزود: سه راه برای استقراض و تامین کسری بودجه دولت وجود دارد اما متأسفانه همه مسیرها به جز استقراض از بانک مرکزی مسدود است، یک راه آن اوراق است اما نه اوراق خریدار دارد و نه مردم به دولت وام می دهند. دلیل آن مشخص است؛ چون سود اوراق بسیار کمتر از نرخ تورم است، راه دوم که استقراض از خارج است، به دلیل تحریم ها عملا غیرممکن است، بنابراین همانطور که اشاره کردم، چاره ای جز استقراض از خارج نیست. بانک مرکزی تنها راه تامین این درآمدها با تحمیل تورم به مردم است یعنی از بانک مرکزی استقراض می کنند و نقدینگی افزایش می یابد و این نقدینگی منجر به تورم می شود در واقع این تحمیل تورم باعث شد با کسری بودجه تبدیل به مالیات مازاد بر دوش مردم خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: لازم است بدانید که نمایندگان مجلس و به ویژه کمیسیون اقتصادی همواره دارای یک بال پشتیبان به نام «مرکز پژوهش های مجلس» هستند که در جریان بررسی بودجه حضور فعال دارند و کمک می کنند تا بودجه دارایی باشد. مشاوره تخصصی.. من خودم سابقه حضور در این مرکز را دارم.اما مشکل اینجاست که حتی قبل از نزدیک شدن به انتخابات، برخی از نمایندگان مجلس سعی کردند در جریان بررسی بودجه مبالغی را برای اعلام در حوزه انتخابیه خود اضافه کنند.بنابراین با وجود اینکه مجلس بازوی تحقیقاتی قوی در کنار خود دارد، نمایندگان همچنان دست به تغییرات می زنند، بهترین کار برای بهبود وضعیت بودجه کشور کاهش هزینه هاست نه دنبال درآمدهای جدید، هیچ منبع درآمدی جدیدی وجود ندارد. و هر چه برخی از نمایندگان می گویند روشن کرده اند رویا است معمولاً در ۶ ماه دوم سال مشخص می شود که بسیاری از این پیش بینی ها درست نیست همانطور که آقای منظور در شهریور ماه اعلام کرد ۵۰ درصد پیش بینی های نفت و فروش شرکت ها محقق نشده است. بنابراین راه حل این وضعیت کاهش تدریجی سطوح هزینه است. در شرایطی که تحریم ها ادامه دارد، راهی جز کاهش هزینه های گزاف و موازی بودجه نداریم. هزینه هایی که در پس نفوذهای مختلف پرقدرت قرار دارند و در نتیجه دولت و مجلس وارد این هزینه های موازی نمی شوند و به دنبال هزینه های موهومی می گردند که هرگز پیدا نمی شود و در نهایت بار سنگین تورم را به سفره مردم می اندازند. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا