اخبار اقتصاد ایران

مشارکت دو قدرت جهانی برای تکمیل مسیر ایران؛ تامین مالی ۱.۶ میلیارد یورویی روسیه و همکاری چین

راه آهن رشتاستارا ، به عنوان پیوند مفقودر کریدور شمالی ، اکنون با تأمین اعتبار ۱.۵ میلیارد یورو در روسیه و همکاری چین وارد مرحله جدیدی شده است ، پروژه ای که می تواند توسط مسیرهای سنتی تجارت جهانی به اتمام برسد و موضع ایران را در معادلات حمل و نقل بین المللی ترویج کند.

پروژه راه آهن رشتاستارا ، که به عنوان پیوند مفقود شده در راهرو بین المللی شمال -جنوب پیشنهاد شده است ، اکنون وارد مرحله سرنوشت ساز شده است. رئیس مرکز وزارت راه و توسعه شهری امین اعلام کرده است که این زمین تا پایان سال جاری با وام ۱.۵ میلیارد یورو روسیه برای انجام یک عملیات بزرگ در مقیاس تکمیل می شود.

طبق گفته های فارس ، وی در آخرین اظهارات خود تأکید کرده است که پیش نیاز اجرای چنین پروژه های زیرساختی ، آزاد سازی زمین و امور مالی است. وی گزارش داد که تاکنون بخش هایی از زمین مورد نیاز تاکنون به پیمانکار روسی تحویل داده شده است و مطالعات اجرایی آغاز شده است. به گفته وی ، این روند در یک مرحله ادامه خواهد یافت و با اتمام مالکیت ، سرعت پروژه افزایش می یابد. به عنوان مثال ، حدود سه ماه پیش ، ۲ کیلومتر زمین متعلق به پیمانکار روسیه تحویل داده شد و مراسم رسمی تحویل توسط شرکت ساخت و ساز برگزار شد.

رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و توسعه شهری همچنین از همکاری مشترک با چین در این پروژه خبر داد و گفت: چند ماه پیش جلسه ای برای بررسی پیشرفت پروژه راه آهن برای هماهنگی شروع اجرای برگزار شد.

برگزاری جلسات مشترک برای بررسی پیشرفت پروژه نشان می دهد که دولت ایران برای تکمیل این راه آهن عزم جدی دارد. یک خط ۵ کیلومتری که ایران را مستقیماً به آذربایجان متصل می کند. اهمیت استراتژیک این پروژه فقط به ساخت و ساز محدود نمی شود. وی در طی یک سفر اخیر رئیس جمهور مسعود میانه به آستارا ، وی تکمیل مسیر رشت -ستارا را به عنوان یکی از اصلی ترین صداهای دولت توصیف کرد و آن را به عنوان پیوند نهایی ارتباط ایران به شبکه اوراسیا معرفی کرد.

به گفته پزشکان ، این مسیر می تواند نقش جایگزینی برای مسیرهای سنتی مانند کانال سوئز و مسیر ترکیه داشته و سهم ایران از تجارت جهانی را افزایش دهد. این راه آهن علاوه بر تسهیل ترانزیت محصول ، ظرفیت مرزی آستارا را نیز فعال می کند. وجود یک بندر ، یک ترمینال راه آهن مشترک با جمهوری آذربایجان و دسترسی مستقیم به بازارهای روسیه و اروپای شرقی ، موقعیت استراتژیک شهر مرزی را بیشتر می کند.

کارشناسان تأکید می کنند که تکمیل این پروژه منجر به کاهش قابل توجه در هزینه های حمل و نقل و زمان حمل و نقل خواهد شد. به طوری که مسیر باری بین هند و اروپا تا ۵ ٪ کوتاه تر خواهد بود.

کریدور شمالی ، که در اوایل دهه ۱۹۸۰ با حضور ایران ، روسیه و هند تأسیس شد ، اکنون با تکمیل رشتاستارا کاملاً عملیاتی خواهد شد. این راهرو دارای سه شاخه اصلی است: مسیر شرقی از آسیای میانه ، مسیر میانی از طریق دریای خزر و مسیر غربی که از آذربایجان عبور می کند. پروژه رشتاستارا دقیقاً در قسمت غربی واقع شده است و به آن اجازه می دهد سالانه ۵ میلیون تن بار را منتقل کند.

مهدی باگری ، یک کارشناس حمل و نقل Hatax ، معتقد است که این پروژه علاوه بر پیوند دادن به روسیه و قفقاز ، توانایی همپوشانی با کریدور جنوب غربی (از خلیج فارس تا دریای سیاه) را دارد و می تواند مسیر ایران را به سمت اروپا کوتاه تر و رقابتی تر کند. وی البته تأکید می کند که ایران نباید از ظرفیت های دریای خزر غافل شود. از آنجا که خطوط حمل و نقل مستقیم می تواند جایگزینی برای آذربایجان در مواقع اضطراری باشد.

به طور کلی ، پروژه راه آهن رشتاستارا نه تنها یک برنامه زیرساختی بلکه یک ارتباط ژئوپلیتیکی و اقتصادی است که ایران را در منطقه ترانزیت در منطقه و حتی اوراسیا قرار می دهد. با شروع مرحله اجرایی و ورود سرمایه روسیه و همکاری چین ، این خط ریلی به واقعیت نزدیکتر از همیشه است و می تواند به موتور توسعه اقتصادی ایران شمالی و رونق دیپلماسی اقتصادی تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا