ترندهای روز

مشاهده حیوانی نادر و زیبا برای اولین بار در خراسان

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

محمد دادی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف در استان خراسان جنوبی از مشاهده کفتارهای راه راه در محدوده این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: تعدادی از عکاسان حیات وحش استان (بهزاد نخعی، امیرحسین توحیدی، سجاد نخعی و اسحاق شرفی) پس از هفته ها تلاش توانستند این گونه زیبا و منحصر به فرد را برای اولین بار در شهرستان خوسف عکاسی کنند.

وی گفت: تاکنون گزارش مستندی مبنی بر حضور این نوع جانور در این شهرستان منتشر نشده است و این رصد و مستندسازی برای اولین بار در حال انجام است. کفتار راه راه در فهرست قرمز بین المللی (IUCN) و در رده در معرض خطر قرار دارد.

دیدن یک حیوان کمیاب و زیبا برای اولین بار در خراسان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خوسف ضمن قدردانی از تلاش شبانه روزی علاقه مندان به طبیعت در ثبت و حفاظت از تمامی گونه های جانوری و گیاهی شهرستان، افزود: تصاویر و فیلم های تهیه شده از کفتار به همراه مختصات و موقعیت جغرافیایی، زمان و تاریخ دقیق ثبت تصاویر در این گونه حیوانات در تحقیقات و تحقیقات آتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دادی افزود: دستگاه گوارش این حیوانات دارای مایعات اسیدی مختلفی است که به آنها اجازه می دهد تمام طعمه های خود اعم از پوست، دندان، شاخ، استخوان و حتی سموم را بخورند و هضم کنند.

وی با اشاره به اینکه کفتارها بیشتر شبگرد هستند اما گاهی اوقات اول صبح و هنگام غروب دیده می شوند و این حیوان اغلب به تنهایی و گاهی با خانواده زندگی می کند، یادآور شد: کفتارها به عنوان لاشه خوار طبیعی نقش بسزایی در نظافت دارند. طبیعت از انواع آلودگی ها و جلوگیری از شیوع بیماری های خطرناک حیات وحش و بیماری های مشترک بین حیوانات وحشی، دام و انسان.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف تصریح کرد: کفتار راه راه ایرانی در ۲ سال گذشته پس از گونه های منحصر به فرد گربه وحشی، گربه شنی، شاه روباه، سمور سنگی، لاک پشت آلبینو و میگوی سر وزغ، هفتمین گونه ارزشمند در جهان است. منطقه شهرستان خوسف ثبت و عکسبرداری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا