اخبار اقتصاد ایران

مشاورین املاک تا ۱۵ مرداد به سامانه ثبت الکترونیک اسناد متصل می‌شوند

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تا ۲۴ مردادماه مشاوران املاک سراسر کشور به سامانه ثبت الکترونیک اسناد متصل می شوند.

افق میهن، صفدر کشاورز در گفت وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت اجرای قانون «الزام ثبت رسمی معاملات ملکی»، اظهار کرد: در خصوص سامانه هایی که طبق قانون مذکور باید راه اندازی می شد. بر اساس ماده ۱۰ این قانون، سازمان ثبت اسناد غیررسمی یکساله یکسال فرصت دارد تا این سامانه را راه اندازی کند و همکاران فناور ما این کار را انجام خواهند داد و امید است سامانه راه اندازی شود. کمتر از مهلت مقرر در قانون.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: موضوع دیگر ایجاد سامانه ای در ماده ۲ قانون الزام ثبت رسمی معاملات ملکی است. به گونه ای که دفاتر اسناد رسمی نیز می توانند اسناد عادی و قراردادهای خصوصی افراد را تنظیم کنند. این سامانه در نزدیک به ۳۰۰۰ دفتر اسناد رسمی ایجاد و بارگذاری شده است و در بقیه دفاتر اسناد رسمی (۹۵۰۰ دفتر دیگر) روزانه در ۵۰۰ دفتر دیگر بارگذاری می شود.

وی گفت: موضوع دیگر ماده ۳ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات ملکی است و آن ایجاد ارتباط بین مشاوران املاک و سامانه ثبت الکترونیک اسناد است. این سامانه نیز راه اندازی شده و با تعدادی از مشاوران املاک در تهران به صورت آزمایشی تماس گرفته شده و قراردادها ارسال شده است. مشکلات این بخش برطرف شده و انشالله تا ۲۴ مردادماه تمامی مشاوران املاک سراسر کشور به سامانه ثبت الکترونیک اسناد متصل خواهند شد.

کشاورز در خصوص آیین نامه قانون الزام ثبت رسمی معاملات ملکی گفت: با توجه به اینکه شش آیین نامه از این تعداد مورد تایید رئیس قوه قضائیه است، ماده ۳ آیین نامه که راه اتصال مشاوران املاک به سازمان است. سامانه ثبت الکترونیکی و توزیع اسناد آماده است. و برای تایید به معاونت حقوقی قوه قضائیه ارسال شد. سایر آیین نامه هایی که باید به تصویب رئیس قوه قضاییه برسد در حال تدوین و جمع آوری است و انشالله طی روزهای آینده در معاونت حقوقی قوه قضاییه نهایی شده و برای تصویب به رئیس قوه قضاییه ارسال می شود. ۸ آیین نامه دیگر نیز باید به تصویب هیأت وزیران و با جلساتی که به صورت مشترک با دستگاه های اجرایی و وزارتخانه های ذیربط در این زمینه برگزار می کنیم، به تصویب برسد. پس از نهایی شدن برای نظر و تصویب هیات وزیران به دولت ارائه می شود.

معاون املاک و امور کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در حال حاضر علاوه بر صدور اسناد الکترونیکی، اسناد فیزیکی (کاغذی) نیز صادر و به مخزن اسناد سازمان ثبت ارسال می شود.

وی با اشاره به تغییر رنگ اسناد تک برگی به سبز از ۱۲ تیرماه گفت: بر اساس قانون الزام ثبت رسمی معاملات ملکی از ۱۲ تیرماه، هر سند مرزبندی که صادر می شود باید به صورت رسمی منتقل شود. لذا برای تشخیص و سهولت کار، رنگ اسناد مالکیتی را که از سوم تیرماه صادر می شود، تغییر دادیم و موضوع را با چاپخانه وزارت اقتصاد و دارایی و اسناد جدید چاپ شده و در استان ها در حال توزیع است و انشاءالله ظرف یک تا دو روز آینده به استان ها خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا