اقتصاد جهان

مشروح گزارش بانک جهانی/ نجات 6.1میلیون نفر از فقر در ایران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری افق میهن ، بانک جهانی در گزارشی از وضعیت فقر در ایران نوشت: روندهای اخیر در ایران نشان از پیشرفت در کاهش فقر و بهبود نابرابری درآمدی دارد. بین سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱، نرخ فقر با ۶.۸۵ دلار آمریکا در روز، ۷.۴ درصد کاهش یافت و تقریباً ۶.۱ میلیون ایرانی را به بالای خط فقر رساند. بر اساس خط فقر با درآمد متوسط ​​به پایین ۳.۶۵ دلار در روز، فقر از ۶.۰۵ درصد به ۳.۸ درصد کاهش یافت. نابرابری درآمدی که با شاخص جینی اندازه گیری می شود نیز اندکی بهبود یافت و از ۳۵.۸ به ۳۴.۸ کاهش یافت.

رشد مصرف فراگیر، ناشی از درآمدهای بالاتر از دستمزد و خوداشتغالی، به کاهش فقر کمک کرد. برنامه های اجتماعی، از جمله کمک های نقدی موقت و مستمری، نقش مهمی در فقرزدایی، به ویژه در سال ۱۴۰۱ و پس از آن ایفا کردند.

بهبود وضعیت فقر در سال‌های اخیر به این دلیل است که بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، ۹.۵ میلیون نفر دیگر در فقر فرو رفته‌اند – که در سال ۲۰۱۷ معادل ۶.۸۵ دلار آمریکا در روز بر اساس برابری قدرت خرید تعیین شده است – و نرخ فقر ۱۹.۷ است. درصد کاهش در سال در سال ۲۰۱۱ به ۲۹.۱ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت.

*ایران تنها کشور شفاف در خاورمیانه از نظر بودجه است

ایران تنها کشوری در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است که سالانه داده‌های بررسی بودجه خانوار با کیفیت بالا را جمع‌آوری می‌کند و آن را در دسترس عموم قرار می‌دهد. با استفاده از داده‌های جدیدتر بررسی خانوارها، این تحلیل شامل سری‌های زمانی ایران از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ نیز می‌شود، دوره‌ای که در آن اقتصاد ایران رشد مجدد و کاهش متناظر فقر را تجربه کرد.

تصویر ۱; روند خط فقر ۱۳۹۱-۱۴۰۱

* کاهش چشمگیر فقر در سطوح ۱۴۰۱ تا ۱۳۹۷

داده‌های جدید از بررسی‌های خانوار نشان می‌دهد که نرخ فقر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. رونق اقتصادی در سال های ۱۳۹۹-۱۴۰۱ منجر به کاهش چشمگیر فقر شد. فقر در سال ۱۴۰۱ ۲۱.۹ درصد بود – نزدیک به نرخ فقر در سال ۲۰۱۷.

تا پایان سال ۲۰۲۲، نسبت افراد زیر خط فقر با درآمد متوسط ​​رو به بالا ۶.۸۵ دلار در روز در مجموع ۷.۴ واحد درصد کاهش یافت و حدود ۶.۱ میلیون ایرانی به بالای خط فقر رفتند. سهم خط فقر متوسط ​​تا کم درآمد، با استاندارد ۳.۶۵ دلار، طی دو سال ۲.۲۵ درصد کاهش یافته است، به این معنی که ۰.۸ میلیون ایرانی از فقر می گریزند.

*شکاف درآمدی در ایران کمتر شده است

نابرابری درآمد، همانطور که با شاخص جینی اندازه گیری شد، از ۳۵.۸ به ۳۴.۸ کاهش یافت. این درصد نسبت به دهه قبل، زمانی که شاهد افزایش جزئی در نابرابری درآمدی بودیم، بهبود جزئی را نشان می‌دهد – با افزایش شاخص جینی از ۳۵.۵ در سال ۲۰۱۱ به ۳۶.۷ در سال ۲۰۲۰.

شکل ۲: ضریب جینی، ۱۴۰۱-۱۳۹۹

*کاهش فقر از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ عمدتاً به دلیل افزایش مصرف بوده است

پویایی های فقر اخیر عمدتاً توسط رشد مصرف فراگیر هدایت می شود. بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، کاهش فقر در ایران عمدتاً به دلیل افزایش قابل توجه رشد مصرف بوده است. توزیع مجدد درآمد از ثروتمندترین ها به فقیرترین ها فقط اندکی به کاهش فقر کمک کرد. در حالی که رکودهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ بیشترین ضربه را به فقیرترین بخش های جمعیت زد و در دوره های رشد اقتصادی کمترین رشد را داشت، این الگو در دوره بعدی از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ معکوس شد. در دوره اخیر، کل جمعیت رشد مصرف مثبت را تجربه کردند، اما رشد مصرف ۶۰ درصد بالا از ۴۰ درصد پایین بیشتر شد. این در درجه اول به دلیل افزایش نسبتاً بیشتر مصرف در دهک های فقیر بود، با این تغییرات در مصرف سرانه مطابق با روند کاهش نابرابری در داخل کشور.

روندهای کلان اقتصادی و سطح فقر در ایران در سال های اخیر ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته اند. بین نرخ رشد واقعی تولید ناخالص داخلی (شامل بخش‌های نفتی و غیرنفتی) و نرخ فقر با استفاده از معیار فقر PPP 2017 6.85 دلار همبستگی وجود دارد. در سال ۱۴۰۰ کاهش قابل توجهی در فقر وجود داشت که مربوط به افزایش ۴.۴ درصدی در تولید ناخالص داخلی سرانه واقعی بود. این روند فقرزدایی در سال ۱۴۰۱ ادامه یافت. در این مدت، افزایش ۴ درصدی در تولید ناخالص داخلی واقعی سرانه و ۳.۲ درصدی افزایش تولید ناخالص داخلی غیرنفتی را به ثبت رساندیم که نشان دهنده تأثیر مثبت رشد اقتصادی بر کاهش فقر در ایران است.

عوامل کاهش اخیر فقر شامل افزایش درآمد دستمزد، خوداشتغالی و افزایش رفاه است. همانطور که تشخیص فعلی فقر در ایران تایید می کند، نوسانات درآمد عامل اصلی نوسانات فقر است. کاهش فقر از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ عمدتاً به دلیل افزایش درآمد حاصل از دستمزد، خوداشتغالی و مستمری است. در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲، افزایش جریان نقدی عامل اصلی کاهش فقر بود. این یارانه های اضافی فقر را تا ۳.۶ درصد کاهش داد، بدون آن، نرخ فقر به سختی کاهش می یافت. این افزایش مشاهده شده در داده ها احتمالاً نشان دهنده افزایش پول نقد پرداختی توسط دولت به خانوارهای فقیر ایرانی است. این اقدام به منظور کاهش تاثیر کاهش نرخ ارز ترجیحی (۴۲۰۰۰ ریال) صورت گرفت که قبلاً برای تثبیت هزینه واردات کالاهای اساسی مانند غذا، دارو و تجهیزات پزشکی استفاده می‌شد.

*بانک جهانی: شبکه تامین اجتماعی ایران توانایی حمایت از مردم را دارد

نظام اجتماعی ایران دستخوش تغییرات چشمگیری شده است. اصلاح هدف یارانه ها در سال ۲۰۱۱ نشان دهنده یک تغییر عمده از یارانه های گسترده به انتقال نقدی هدفمند بود که در ابتدا به کاهش فقر کمک کرد. با این حال، اثربخشی این برنامه به دلیل ادامه تحریم ها و افزایش تورم کاهش یافت که قدرت خرید یارانه های نقدی را کاهش داد. در پاسخ، دولت این برنامه را برای هدف قرار دادن بهتر افراد نیازمند تنظیم کرد، به ویژه از طریق یارانه های معیشتی که در سال ۲۰۱۹ در کنار کاهش یارانه های بنزین معرفی شد. شبکه تامین اجتماعی ایران که شامل کمک‌های نقدی و سیستم بازنشستگی است، ثابت کرده است که می‌تواند از مردم حمایت کند، که در زمان همه‌گیری کووید-۱۹ زمانی که دولت بسته بزرگ نجاتی را برای حمایت از خانوارها و شرکت‌های ارائه شده راه‌اندازی کرد، بیشتر مشهود بود.

نظرسنجی خانوارها سه دسته از کمک‌های اجتماعی را شناسایی می‌کند: کمک‌های نقدی عادی، مستمری‌ها و گروهی متفرقه که شامل کمک‌های نقدی موقت، بورسیه‌ها و کمک‌های خیریه است. درآمد مستمری از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ ثابت ماند، اما کمک‌های نقدی منظم به طور پیوسته افزایش یافت – به جز کاهش جزئی در سال ۱۴۰۱ – اما ارزش واقعی آنها به دلیل تورم کاهش یافت.

شکل ۳: ترکیب درآمد خانوار از مزایای اجتماعی بر اساس دهک

*وابستگی دو دهک بالا به مستمری و دو دهک پایین به کمک های نقدی

وقتی صحبت از استفاده از برنامه های اجتماعی می شود، خانوارهای ثروتمند در درجه اول به حقوق بازنشستگی متکی هستند، در حالی که خانواده های فقیرتر به کمک های نقدی متکی هستند. دو دهک بالا وابستگی بیشتری به مستمری های تعدیل شده بر اساس تورم دارند و در نتیجه قدرت خرید خود را حفظ می کنند، در حالی که دو دهک پایین بیشتر به کمک های نقدی وابسته هستند. قابل توجه؛ در سال ۲۰۲۲، تعداد بیشتری از خانوارهای فقیر به یارانه های نقدی موقت متکی بودند که به میزان قابل توجهی در کاهش فقر در سال جاری کمک کرد.

ارزش پرداخت های فوق در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت، این افزایش در راستای پرداخت غرامت دولتی پس از لغو نرخ ارز «ممتاز» بود. پس از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸، دولت ایران برای واردات کالاهای اساسی مانند گندم و دارو، نرخ ارز ترجیحی ۴۲ هزار ریال (۴۲۰۰ تومان) را بالاتر از نرخ ارز بازار آزاد (بین ۱۲۰ تا ۱۲۰ هزار تومان) تعیین کرد. ). تا ۳۰۰۰۰۰ ریال) کمتر بود. دولت در مواجهه با کمبود ارز، «نرخ‌های بهره ترجیحی» برخی از محصولات غذایی را در سال ۲۰۲۲ پایان داد و به جای آن برای کاهش خسارات رفاهی احتمالی، پول نقد پرداخت کرد. دولت ۹ میلیارد دلار صرفه جویی را پیش بینی کرد.

انتهای پیام/+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا