ورزشی

مشهورترین مالکان دنیای فوتبال را بشناسید

ستاره جدید رئال مادرید حدود ۲۰ میلیون یورو از طریق صندوق سرمایه گذاری خود برای خرید ۸۰ درصد از سهام باشگاه کان که از سال ۲۰۲۰ در اختیار اوکتری بود، پرداخت خواهد کرد و به این ترتیب کاپیتان تیم ملی فرانسه سهامدار اصلی شد. باشگاه کن و رئیس هیئت مدیره ۲۰ درصد باقیمانده سهام را در اختیار خواهد داشت. به همین دلیل بد نیست مروری بر سرشناس ترین باشگاه داران فوتبال داشته باشیم که زمانی خود بازیکن بوده اند.

دیدیه دروگبا

کیلیان امباپه تنها بازیکنی نیست که در طول دوران حرفه‌ای خود سهام یک باشگاه را خریداری می‌کند، اما او یک تفاوت عمده با دیدیه دروگبا دارد. اینکه ستاره سابق ساحل عاج چلسی در حالی که در فونیکس رایزینگ بازی می کرد، بخشی از آن را نیز در اختیار داشت! این مهاجم سرشناس که از فوتبال خداحافظی کرده همچنان سهام خود را حفظ کرده و سرپرستی تیم مدیریتی فینیکس را برعهده دارد. اما وضعیت تیم او در لیگ آمریکا چندان جالب نیست.

زلاتان ابراهیموویچ

ماجرای خرید سهام باشگاه هاماربی سوئد نیز جالب است. در نوامبر ۲۰۱۹ زلاتان ۲۳.۵ درصد از سهام این باشگاه را به نام خود نامید و همین موضوع باعث اعتراض هواداران مالمو، تیم جوانان ایبرا شد. تا جایی که مجسمه او در شهر به آتش کشیده شد اما گویا این موضوع برای ستاره سابق میلان و بارسلونا اهمیتی نداشت. البته ابراهیموویچ نقش مدیریتی در هاماربی ندارد. اما با تزریق به موقع سرمایه تیمی برابر مدعیان ساخت و در سال ۲۰۲۱ نیز قهرمانی در جام حذفی سوئد را تجربه کرد.

کپی زلاتان ابراهیموویچ

پائولو مالدینی

یک سالی می شود که کاپیتان افسانه ای میلان دیگر سمت مدیریتی در باشگاه محبوبش ندارد. اما خیلی زودتر وارد این عرصه شده بود. مالدینی در سال ۲۰۱۶ سهام باشگاه میامی اف سی را که به اینترمیامی ارتباطی ندارد خریداری کرد تا به طور رسمی یک تیم را در ایالات متحده مدیریت کند. او بلافاصله دوست و هم تیمی سابق خود الساندرو نستا را به عنوان سرمربی تیمش معرفی کرد که البته تجربه موفقی نبود. میامی اکنون در دسته دوم بازی می کند.

کپی پائولو مالدینی

جرارد پیکه

یکی دیگر از مالکان دنیای فوتبال پیکه بود که در اواخر سال ۲۰۱۸ سهام آندورا را خریداری کرد. این باشگاه در سال ۱۹۴۲ تأسیس شد و اکنون در دسته دوم اسپانیا قرار دارد. همانطور که از نامش پیداست این باشگاه در آندورا قرار دارد اما از آنجایی که کشور مذکور از نظر روابط دیپلماتیک به نوعی بین فرانسه و اسپانیا تقسیم شده است، تیم های فوتبال آن نیز در سرزمین ماتادورها بازی می کنند. با ورود پیکه به عرصه مدیریت تیم، آندورا نیز پیشرفت کرد و به سطح بالاتری رسید.

کپی جرارد پیکه

سسک فابرگاس و تیری آنری

ماجرای این زوج سابق آرسنال نیز جالب است. تیم کومو ایتالیا امسال به سری آ صعود کرده و سسک فابرگاس هدایت آن را بر عهده دارد. هافبک اسپانیایی سال های پایانی بازی خود را در این تیم سپری کرد و در عین حال بخشی از سهام این باشگاه را نام برد. البته او هانری را نیز متقاعد کرد که به او ملحق شود و اسطوره فرانسوی نیز بخشی از سهام باشگاه ایتالیایی را خریداری کرد. حالا کومو به سری آ آمده تا فابرگاس که بازیکن بزرگی بود حالا مثل یک مالک-مربی خوش آتیه به نظر برسد!

کپی تیری هانری

رونالدو نازاریو

رونالدو اصیل پس از خداحافظی با مستطیل سبز به جرگه صاحبان دنیای فوتبال پیوست. رونالدو در سال ۲۰۱۸ ۵۱ درصد از سهام باشگاه وایادولید اسپانیا را به قیمت ۳۰ میلیون یورو خریداری کرد و با این تیم در لالیگا نیز حضور داشت. اما او در رده پایین تر قرار گرفت و هواداران به روش کاری او اعتراض کردند. برنده سابق توپ طلا که هنوز هم یکی از مالکان وایادولید محسوب می شود، در سال ۲۰۲۱ تمامی سهام باشگاه کروزیرو برزیل را خرید و موفق شد این تیم را به سری آ برساند.

رونالدو برزیلی 2 کپی

دیوید بکهام

شاید مشهورترین مالک فعلی دنیای فوتبال بکهام باشد. ستاره مشهور سابق دنیای فوتبال پس از بازنشستگی توانست به لطف قراردادش با لس آنجلس گلکسی امتیاز تاسیس تیم در لیگ آمریکا را دریافت کند و اینترمیامی را برای این پروژه جاه طلبانه انتخاب کرد. البته بکهام تنها به این امر اکتفا نکرد و توانست با استفاده از روابط فوق العاده خود لیونل مسی را برای حضور در میامی راضی کند و ستاره های معروف سابق بارسلونا را در کنار خود جمع کند.

کپی دیوید بکهام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا