اخبار بورس

مشکلات اساسی خودروسازان مانع تولید محصولات باکیفیت است

این کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایران تحلیل گفت;

از منظر حاکمیتی می دانیم که بحث در این زمینه بی فایده نیست، اما در واقع شرکت ها تا زمانی که ضرر می کنند قادر به تولید محصولات با کیفیت نیستند و بیشتر برای جلوگیری از تعطیلی تلاش می کنند تا بهبود وضعیت!

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگوی اختصاصی با ایران تحلیل با توجه به پیامدهای موضوع تخصیص ارز به قطعه سازان و خودروسازان که با تاخیر بانک مرکزی همراه بود و همچنین پیچیدگی روند تخصیص و تامین ارز برای صنعت خودرو به ویژه در سال ۱۴۰۳ که شعار آن این است. جهش تولید خاطرنشان کرد: یکی از پیامدهای قیمت‌گذاری و تعیین نرخ نادرست ارز با فاصله جدی از نرخ بازار آزاد، تشکیل صف‌های خرید ارز از طریق شرکت‌ها و دستگاه‌های مختلف است.
بر اساس برخی گزارش ها در حال حاضر نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار تقاضا برای تخصیص ارز از سامانه های مختلف وجود دارد که البته آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد.

دارابی اضافه کرد: اگر چنین وضعیتی پیش بیاید و از طرفی کسری تجاری به رقم باورنکردنی ۱۵ یا ۱۶ میلیارد دلار برسد، یعنی در واقع ارز ۱۰ درصد کاهش یافته و این مشکل باعث افزایش صف ها می شود.
وی توضیح داد: اگرچه بانک مرکزی تلاش می کند تا به همه درخواست ها پاسخ داده شود، اما واقعیت این است که با توجه به تجربه ارزهای ۱۲۲۶ تومانی، ۴۲۰۰ تومانی و اکنون ۲۸، ۳۷ و ۴۲۰۰۰ تومانی، این مشکل پیش نخواهد آمد. در نتیجه مغایرت ها و تاخیر در تخصیص و همچنین مشکلات مربوط به مفاسد مختلف وارد سیستم می شود که ناشی از سیاست قیمت گذاری نادرست و پیامدهای سیستم پولی نادرست است.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص صحبت های معاون کیفی ایران خودرو مبنی بر چشم انداز ارتقای ۴۰ درصدی کیفیت در زنجیره تامین ایران خودرو، در پاسخ به این سوال که این میزان چقدر می تواند در ارتقای کیفی خودرو موثر باشد. محصولات نهایی و نقش سازنده قطعه در این زمینه، پاسخ داد: با توجه به موارد ذکر شده، دیگر نمی توان شرکت را مجبور به تولید محصولات با کیفیت کرد، زیرا شرکت متحمل ضرر و زیان زیادی شده است از قیمت تمام شده بدون احتساب هزینه های سربار.
وی ادامه داد: گاهی می توان از شرکتی که رشد تولید و سودآوری خوبی دارد، محصول با کیفیتی خواست تا بتواند سرمایه گذاری کند، ماشین آلات را جایگزین کند، مواد اولیه و دانش فنی بهتری وارد کند و تکنسین هایش در سمینارها شرکت کنند و هزینه دوره های آموزشی مختلف را بپردازند. اما اگر شرکت در حال زیان دهی باشد نمی تواند چنین برنامه هایی را در دستور کار قرار دهد.

دارابی تصریح کرد: از منظر حاکمیتی می دانیم که بحث در این زمینه بی فایده نیست، اما در واقع تا زمانی که شرکت ها ضرر می کنند، شرکت ها قادر به تولید محصولات باکیفیت نیستند و بیشتر با مشکل مواجه می شوند. اجتناب از بسته شدن به جای بهبود وضعیت!

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا