اخبار اقتصاد ایران

مشکلات پایانه مرزی آستارا حل نشده | بازرگانان قربانی کارشناسی های ناکارشناسانه شده اند

رئیس کمیسیون صادرات اتاق گیلان با اشاره به ادامه مشکلات در مرز زمینی آستارا؛ وی عامل انسانی و رانت را دلیل کندی روند صادرات و توقف طولانی مدت کامیون ها در این مرز عنوان کرد.

ایران تحلیل، «فرنگیز رحمانی» در تشریح این مطلب اظهار داشت: پس از پایان تعطیلات نوروزی و توقف صادرات، ضمن اینکه مقرر شد همزمان با افتتاحیه، تردد به صورت سیستمی ساماندهی شود. پل دوم مرزی همچنان باقی است در گمرک زمینی بندر آستارا شاهد تداخل نیروی انسانی و کندی تردد هستیم و کامیون های صادراتی تجار و بازرگانان همچنان در فاصله چند روزه منتظر مجوز تردد هستند. ۳ کیلومتر.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق گیلان با تاکید بر اینکه بازرگانان در صادرات و بازرگانی پیشتاز هستند و با اشاره به افزایش قیمت دلار و نگرانی تجار از این موضوع، افزود: نگرانی تجار است. درباره واردات کالا با ارز بالای ۶۰ هزار تومان و بازگشت ارز به بانک بانک مرکزی با قیمت ۳۸ هزار تومان بزرگترین ضربه را به فعالیت تاجران وارد می کند و این در حالی است که ارز نیمایی تنها در اختیار برخی واردکنندگان قرار می گیرد و بقیه صادرکنندگان از آن محروم هستند.

رحمانی با بیان اینکه عده ای از رنگین شدن سفره های مردم جلوگیری می کنند، تصریح کرد: برخورد مضاعف با سوداگران و مشکلات بازگرداندن ارز به بانک مرکزی باعث شده برخی از سوداگران نتوانند صادقانه کار کنند و مجبور به قاچاق ارز شوند. نیاز به کشور متاسفانه فقط افراد خاصی حمایت می شوند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق گیلان با اشاره به اینکه آستارا دارای چهار مرز فعال زمینی، ریلی و دریایی برای ورود و خروج تجار کشور است، افزود: آذربایجان در مسائل سیاسی حوزه ریلی مداخله و مشکلاتی را برای تجار ایجاد کرد. این بخش و صادرکنندگان ما گاهی از تعامل و تجارت بین المللی محروم می شوند.

فرنگیز رحمانی با تاکید بر اینکه بهترین محصولات کشاورزی از طریق مرزهای آستارا به کشورهای همسایه صادر می شود و تاخیرها و توقف های طولانی مدت در مرز آستارا ناشی از عوامل انسانی باعث کاهش کیفیت محصولات صادراتی شده است، گفت: این امری غیر قابل جبران است. خسارت وارده به تجارت و بازرگانی کشور.

وی با بیان اینکه بازرگانان در صادرات و بازرگانی کشور پیشتاز هستند، تصریح کرد: اما افرادی هستند که در این زمینه تصمیم گیری می کنند که با تصمیمات غیرکارشناسی و لحظه ای محدودیت ها و مشکلات زیادی را برای بازرگانان ایجاد می کنند. این در حالی است که تجار نقش موثری در تصمیم گیری ندارند. نمونه ای از این تصمیمات غیرعلمی در ۵ سال گذشته بازگشت ارز محصولات کشاورزی بود که تاجران را با مشکلات زیادی مواجه کرده و هنوز حل نشده است.

در واقع بازرگانان قربانی کارشناسان غیرحرفه ای شده اند. تداوم این موضوع با شعارهای سالانه نظام که رهبری اعلام می کند در تضاد است.

لازم به ذکر است: پل جدید مرزی آستارا – آستارا بر روی رودخانه آستاراچای دی ماه گذشته با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مسئولان جمهوری آذربایجان به بهره برداری رسید.

این پل مرزی خودرویی که با اعتبار ۵.۸ میلیون یورو تکمیل شده است به موازات آزادراه باکو تا مرز آستارا ساخته شده و قرار است ظرفیت ترانزیتی بین دو کشور را بهبود بخشد.

کندی تردد کامیون ها، ترافیک سنگین و کاهش ظرفیت تردد ایران به سمت آذربایجان به دلیل گذرگاه قدیمی و فرسوده و پل قدیمی از اهداف ساخت پل مرزی جدید اعلام شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا