اخبار اقتصاد ایران

مشکل بنزین با شعار انتخاباتی حل نمی‌شود | کاهش قیمت بنزین حرف پوپولیستی است

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: صحبت هایی که یکی از کاندیداها مبنی بر بازگشت قیمت بنزین از ۳۰۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان مطرح کرد؛ پوپولیستی یا عوام فریبانه بود.

ایران تحلیل به نقل از ایلنا، عباس کاظمی ضمن ارزیابی اظهارات یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در خصوص بنزین گفت: واقعیت این است که در حال حاضر قیمت سوخت اعم از بنزین و گازوئیل پایین است و دولت یارانه های بالایی برای این محصولات پرداخت کرد. او انجام می دهد.

وی افزود: اگر این نامزد پولی برای پرداخت به مردم دارد، صحبت از کاهش قیمت بنزین غیرکارشناسی و مردمی و صرفا برای جلب رای است.

دولت باید از تجارت انرژی خارج شود

مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تصریح کرد: معتقدم دولت باید از حوزه انرژی خارج شود، اکنون تنها ۶۰۰ تومان برای توزیع نفت، نفت سفید و گازوئیل هزینه می کنیم، در حمل و نقل نیز یارانه پرداخت می کنیم. و توزیع این پول از کجا آمده است؟ آیا غیر از چاپ اسکناس و افزایش تورم است؟

تاریخ انقضای صورت های بنزین تا انتخابات است

وی بیان کرد: بنزین ۱۰ درصد سبد انرژی است و رئیس جمهور نمی تواند قیمت آن را تغییر دهد، قیمت باید در مجلس تصویب شود و به تراز بودجه نگاه کند. این اظهارات در این دو هفته و تا زمان انتخابات تاریخ انقضا دارد.

به جای واردات بنزین، در مترو سرمایه گذاری کنیم

کاظمی خاطرنشان کرد: برای حل مشکل انرژی باید در ریل سرمایه گذاری شود، برای تردد درون شهری محدودیت ایجاد کنند تا مردم بیشتر از مترو استفاده کنند، واگن های اداری را جمع آوری کنند. منطقی نیست همه در ادارات خدمات شخصی داشته باشند، طرح ترافیک را نفروشند، پولی که بابت واردات بنزین و گازوئیل می دهند را به مترو اختصاص دهند تا ریل سازی و تعداد قطارها برسد. سطح قابل قبولی داشته باشد و وضعیت بهتر شود.

مشکل بنزین با شعارهای انتخاباتی حل نمی شود

با توجه به او؛ اظهارات مطرح شده در مورد قیمت بنزین صرفا جنبه انتخاباتی دارد و پس از انتخابات به پایان می رسد. موضوع حامل های انرژی را باید در یک بسته دید. اکنون به جز بنزین، در حوزه نفت، گاز، برق و گاز نیز مشکل داریم. ماتریس و مجموعه دیده می شود و به طور کلی مصرف کاهش می یابد.

کاهش قیمت بنزین یک کلمه پوپولیستی است

محمود خاقانی نیز در این خصوص به خبرنگار ایلنا گفت: این سخنان در مورد بازگشت قیمت بنزین از ۳ هزار تومان به ۱۵۰۰ تومان از سوی یکی از کاندیداها مطرح شده است. پوپولیستی یا عوام فریبانه بود.

وی افزود: باید یک واقعیت را بپذیریم که انرژی و فرآورده های نفتی و خود نفت به معنای طلا و ارز است، بنابراین بازگشت قیمت به قیمت ۱۵۰۰ نشان می دهد که بررسی کارشناسی دقیقی انجام نشده است و این اظهارنظر یکباره است. ممکن است بتواند رای دهد جذب کنند. او به دنبال قانع کردن مردم در مورد قرارداد با چینی ها نبود.

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه بیان کرد: قیمت بنزین موضوعی نیست که بتوان بدون بررسی کارشناسی و علمی درباره آن اظهار نظر کرد و از نظر اقتصاد انرژی امکان پذیر نیست.

ادعای کاهش قیمت مورد مطالعه قرار نگرفته است

وی با تاکید بر اینکه هیچ بررسی کارشناسی و پشتوانه ای برای این ادعا وجود ندارد، گفت: حتی برای شهروند رای دهنده نیز این نگرانی وجود دارد که این فرد پس از انتخاب شدن این کار را انجام دهد و مانند دولت نهم و دهم با مجلس در بیاید. رئیس جمهور دولت حتی قانون ابلاغی را برای اجرا به مسئولان مربوطه ابلاغ نکرد و در موارد متعددی رئیس مجلس مجبور به ابلاغ این قانون شد.

خاقانی تصریح کرد: زاکانی حتی به عنوان شهردار تهران هم پاسخگو نیست و نگران پاسخگویی نیست. با اینکه برای شهرداری تصمیم می گیرد و به افکار عمومی اهمیت نمی دهد، مثلاً تصمیم به ساخت مسجد در پارک قیطریه گرفت.

وی تصریح کرد: قرارداد با چینی ها را جزء کارنامه مثبت خود می داند. به طور مبهم توضیح می دهد و در مناظره ها هم می بینیم که خیابان یک طرفه است و اظهارات نامزدها به چالش کشیده نمی شود و این قانع کننده نیست. من نگرانم که افرادی با این تفکرات حکومت را در دست بگیرند و بعد مردم با مشکلات زیادی مواجه شوند.

علیرضا زاکانی کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در یکی از برنامه های تبلیغاتی خود گفت: برای حوزه انرژی خانوار طرحی داریم که شامل برق، گاز و بنزین است و قیمت ها تغییر نمی کند. حتی قیمت بنزین هم از ۳۰۰۰ به ۱۵۰۰ تومان برمی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا