فناوری

مشکل جدید سفر به مریخ: انقضای تاریخ مصرف داروها

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

سفر فضانوردان به سیاره مریخ خطرات و موانع زیادی دارد، از نامناسب بودن این سیاره تا تشعشعات فضایی.

اکنون محققان مشکل دیگری را به این فهرست اضافه کرده‌اند: بسیاری از داروهایی که فضانوردان ممکن است با خود ببرند قبل از پایان سفر رفت و برگشت به مریخ منقضی می‌شوند.

تاریخ انقضای اکثر داروهای فعلی حدود سه سال یا کمتر است و تخمین زده می شود که یک سفر رفت و برگشت به مریخ حدود ۳۶ ماه طول بکشد.

دکتر دان بالکند، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه دوک و مسئول این تحقیق جدید، می گوید که در روی زمین، اثربخشی داروها پس از تاریخ انقضا کاهش می یابد، اما میزان کاهش آن قابل پیش بینی نیست.

وی افزود: خطری که ما با آن روبرو هستیم این است که شدت بیماری در مراحل پایانی سفر به مریخ پس از اتمام تاریخ مصرف داروها بیشتر شود و در نتیجه اثربخشی داروها بهینه نباشد.

دکتر باکلند و همکارانش با استناد به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات توانسته اند لیست داروهای موجود در ایستگاه فضایی بین المللی را به دست آورند. اگرچه فهرست داروهایی که فضانوردان ممکن است در سفر خود به مریخ با خود ببرند هنوز مشخص نیست، اما به گفته دکتر باکلند، به احتمال زیاد محموله دارویی در آن ماموریت مشابه ایستگاه فضایی بین المللی باشد.

نتایج این تحقیق در مجله علمی “NPG Microgravity” منتشر شده است که مقالات آن بر سفرهای فضایی تمرکز دارد و زیر نظر ناشر مجله علمی “Nature” منتشر می شود.

در این تحقیق اطلاعات مربوط به ۹۱ دارو از مجموع ۱۰۶ داروی موجود در ایستگاه فضایی بین المللی بررسی شده و محققان به این نتیجه رسیده اند که تاریخ انقضای حداقل ۵۴ دارو از جمله مسکن ها ۳۶ ماه است. .

۱۴ داروی دیگر شامل یک داروی آنافیلاکسی، یک داروی پیشرفته حمایت از زندگی، دو آنتی بیوتیک و یک داروی ضد روان پریشی دارای تاریخ انقضا ۲۴ ماهه هستند.

محققان خاطرنشان می کنند که اگر حداقل تاریخ مصرف داروها ملاک قرار گیرد، در ۸۹ مورد از ۱۰۶ داروی موجود در ایستگاه فضایی بین المللی، تاریخ انقضای آنها ۳۶ ماه است.

آنها یادآور شدند که اساس این تحقیق تاریخ مصرف ثبت شده در بسته بندی اصلی بوده است و اگر بسته بندی مجدد داروها را که معمولاً هنگام ارسال محموله به ایستگاه فضایی بین المللی انجام می شود در نظر بگیرم، احتمال استفاده از آنها بسیار زیاد است. تاریخ در عمل کوتاهتر خواهد بود.

تحقیقات قبلی نشان داده است که فضانوردان مستقر در این ایستگاه به صورت روزانه دارو مصرف می کنند و این نشان می دهد که محاسبه تاریخ مصرف دارو نکته بسیار مهمی است.

باید در نظر داشت که حمل محموله از جمله دارو به ایستگاه فضایی بین المللی دائمی و نسبتاً ساده است اما در سفر تقریباً سه ساله به مریخ چنین امکانی وجود ندارد.

دکتر دان گفت: “ما امیدواریم که تحقیقات ما به افق میهن بهتر داروهای مناسب برای یک ماموریت طولانی کمک کند و همچنین به فضانوردان و مقامات ماموریت مریخ یادآوری کنیم که باید خطر داروهایی که به دلیل تاریخ انقضا منقضی می شوند را بپذیرند.” باکلند، که این مطالعه را رهبری کرد. مصرف اثربخشی آنها کاهش یافته است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا