اخبار اقتصاد ایران

مشکل ما مصرف بالای بنزین است یا خودرو‌های بی کیفیت داخلی؟

کارخانجات خودروسازی هر روز خودرو می سازند و به مردم می دهند که با مصرف حدود ۱۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کار می کند و مصرف بسیار بالایی دارد.

افق میهن، موضوع بنزین، مصرف و قیمت آن این روزها به دغدغه ای جدی در سطح دولت و افکار عمومی تبدیل شده است. این موضوع در طی اظهارات مقامات مختلف تصمیم گیری در کشور به طور مشخص برجسته شده است. سید سلیمان ذاکر یکی از اعضای شورای اسلامی شهر چندی پیش گفت: اگر دولت شروع به افزایش قیمت بنزین کند، دیگر نمی تواند قیمت سایر اقلام را کنترل کند. از آنجایی که می دانیم وضعیت معیشتی مردم خوب نیست و گرانی ها آزاردهنده است و سایر محصولات و خدمات بلافاصله گران می شوند، به طور جدی با افزایش قیمت بنزین در مجلس مخالفیم.

به گزارش فرارو، محمدجعفر قائم پناه معاون اجرایی رئیس جمهور در تازه ترین اظهارات خود در خصوص بنزین به لزوم تغییر قیمت ها اشاره کرد و گفت: قیمت بنزین از قیمت آب شرب ارزان تر است. آیا می توانیم این روند را ادامه دهیم؟ ۴ میلیارد دلار بنزین وارداتی داریم، گران می خریم و ارزان می فروشیم. این یارانه که سالانه بابت بنزین پرداخت می شود صرف مصرف کنندگان بیشتر می شود. بنزین در افغانستان ۹۰ سنت (حدود ۶۰ هزار تومان) است، اما در ایران ۱۵۰۰ تومان است و این امر منجر به قاچاق بنزین می شود و ادامه این مسیر منطقی نیست. مصرف ۱۵۰ میلیون لیتری بنزین با این یارانه بالا نمی تواند ادامه یابد».

با توجه به این شرایط سوالاتی درباره وضعیت بنزین در کشور و سناریوهای احتمالی در این زمینه مطرح می شود. مسعود دانشمند، فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با فرارو به این سوالات پاسخ داد:

کارخانه های خودروسازی کشور خودروهای بسیار پرمصرف را به مردم تحویل می دهند
مسعود دانشمند به فرارو گفت: آنچه این روزها با افزایش قیمت بنزین و محدودیت مصرف بنزین مطرح می شود این سوال را ایجاد می کند که در حال حاضر چقدر مصرف می کنیم؟ در حال حاضر حدود ۱۲۰ میلیون لیتر در روز مصرف می کنیم. این ۱۲۰ میلیون لیتر کجا مصرف می شود؟ بیش از ۲۵ میلیون خودرو داریم که اگر این خودروها ۳ لیتر در روز مصرف کنند، مصرف به ۷۵ میلیون لیتر می رسد. حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلت هم داریم که اگر حداقل ۲ لیتر بنزین در روز مصرف کنند به ۲۴ میلیون لیتر در روز می رسد. این خلاصه می شود؛ ۹۹ میلیون لیتر؛ بنابراین تا ۱۲۰ میلیون لیتر حدود ۲۰ میلیون لیتر بیشتر است که شامل تاکسی و امثال آن و قاچاق بنزین می شود. اگر با همین فرمول های دولت به موضوع بنزین نگاه کنیم، اگر به هر ایرانی روزی نیم لیتر بنزین بدهند می شود ۴۰ میلیون لیتر. به خودروها نیز کوپن ۳۰ لیتری داده می شود که روزانه ۲۵ میلیون لیتر است. موتورسیکلت ها نیز ۲۴ میلیون لیتر هستند که مجموعا رقم ۸۹ میلیون لیتر را ثبت می کنند. بنابراین ما روزانه فقط ۱۰ میلیون لیتر بنزین کمتر ارائه می کنیم که احتمالاً تحت پوشش قیمت بنزین است. بنابراین در میزان مصرف اتفاق خاصی نمی افتد و فقط دولت پول بیشتری می گیرد».

وی افزود: نقطه ضعف این معادله این است که کارخانجات خودروسازی هر روز خودرو می سازند و در اختیار مردم قرار می دهند که با مصرف حدود ۱۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کار می کنند و مصرف بسیار بالایی دارند بنابراین نابرابری فعلی ما باعث می شود. حداقل در عرض ۱ سال این راه حل ما این نیست که مناطق مصرف را کاهش دهیم، یعنی خودروهایی را که حدود ۱۴-۱۵ لیتر در کیلومتر مصرف می کنند، محدود کنیم. خودروهایی که ترکیبی از برق و هیبریدی هستند باید به خودروساز داخلی تاکید کنیم که برای خودرویی که بیش از ۷ لیتر بنزین مصرف می کند، مجوز تولید صادر نکنیم این خودروهای داخلی هیبریدی می شوند، مصرف آنها به حدود ۴ تا ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می رسد لیتر در روز، حدود ۱۲ میلیون لیتر در روز کاهش مصرف خواهند داشت. بنابراین راه حل اصلی حرکت به سمت خودروهای هیبریدی خواهد بود. اما مشکلی که ما در کشورمان خودروهای برقی تولید نمی کنیم این است که همچنان عدم تعادل برق داریم و با بدتر شدن این وضعیت با افزایش عدم تعادل برق مواجه خواهیم شد.

اراده ای برای حل مشکل خودروهای بی کیفیت وجود ندارد
این فعال اقتصادی در ادامه گفت: دادن کوپن به مردم در سایه بنزین سوپر بیشتر به نوعی شلوغی شباهت دارد تا اصل ماجرا نادیده گرفته شود و از بین برود. واقعیت این است که مصرف بنزین ما نسبت به تعداد خودروهایمان بسیار بالاست. به جای اینکه مردم را درگیر چندین مدل بنزینی و جدول ضرب قیمت کنیم، بهتر است به سمت خودروهای هیبریدی برویم. هر چقدر خودروهای پرمصرف را کنار بگذاریم و خودروهای هیبریدی را جایگزین آن کنیم، در حوزه مصرف هم سود کرده ایم. نمی دانم چرا در مقابل این گونه اقدامات مقاومت می کنند و از این وضعیت سود می برند، اما متاسفانه مافیای خودرو در کشور ما می خواهد از این وضعیت خودروهای پرمصرف و آلاینده سوء استفاده کند و علاقه ای به تغییر وضعیت ندارد. . این حرف هایی که می گویند مضر است را نمی توان جدی گرفت. اتفاقاً کارشان خوب است. اگر تعرفه خودروهای هیبریدی کاهش یابد و مردم بتوانند خودروهای باکیفیت بخرند، مشخص است که خرید خواهند کرد پراید آنها نمی روند.”

وی افزود: حتی خودروهای کره ای، ژاپنی و آلمانی دست دوم هم ارزش این خودروهای جدید را دارند اما با کیفیت پایین داخلی، اگر نتوانیم خودروهای باکیفیت در داخل تولید کنیم باید با شرکت های معتبر خارجی قرارداد ببندیم تا خودروهای باکیفیت برای ما تولید کنند. ما در بن بست هستیم چرا ایران خودرو و سایپا خط تولید خود را از بنزین به هیبریدی تغییر نمی دهند مشکل است، اما هیچ اراده ای برای انجام آن وجود ندارد، ما سالانه یک میلیون خودرو تولید می کنیم که تقریباً به طور کامل در بازار داخلی مصرف می شود، نارضایتی سوخت را اصلاح می کند بهبود مصرف که شامل کیفیت خودروها می شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا