بانک و بیمه

مشکل موسسات ناتراز را به بانک‌ها منتقل نمی‌کنیم

به گزارش ایران تحلیل به نقل از بانک مرکزی، «پدرام سلطانی» روز گذشته در فضای مجازی مدعی شد بانک مرکزی ۴۰ هزار میلیارد تومان از موجودی موسسه نور را به بانک ملی واریز کرده و این رقم از جیب مردم خارج شده است!

این بانک در پاسخ به این ادعا نوشت: بانک مرکزی در این مدت دارایی های پرارزش (شامل شعب، سایر املاک بدون مشکل و…) و همچنین سپرده های موسسه نور را به بانک ملی واگذار کرده است.

برخلاف گذشته، سیاست مشخص بانک مرکزی این است که مشکل را از موسسات آسیب دیده به بانک های بزرگ منتقل نکند.

اما موضوع دارایی های مشکل دار موسسه نور (که دیگر جنبه بانکی ندارد) نیز توسط بانک مرکزی در حال پیگیری و حل است.

بانک مرکزی نیز نوشت: انتشار اخبار کذب در روزنامه اعتماد هنوز تمام نشده است! دیروز بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به اتهامات پدرام سلطانی درباره موسسه اعتباری نور پاسخ دادند اما باز هم همان دروغ به قصد تشویش اذهان عمومی و انتقال این دروغ به اطلاعیه بانک مرکزی در روزنامه اعتماد! آیا عدالت دخالت خواهد کرد؟

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد در واکنش به این ادعای کذب اعلام کرد: واگذاری موسسه اعتباری نور برای بانک ملی ایران ناهماهنگی ایجاد نمی کند.

وزارت اقتصاد با انتشار بیانیه ای در یکی از شبکه های اجتماعی مبنی بر واگذاری سپرده ها و بخشی از دارایی های موسسه اعتباری نور به بانک ملی ایران منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است: در فرآیند موسسه اعتباری نور مغایرتی به بانک ملی ایران منتقل نشده است.

در این فرآیند تنها نزدیک به ۳۳ میلیارد تومان از سپرده های موسسه نور به بانک ملی واریز شد و معادل آن از دارایی های موسسه نور به بانک ملی منتقل شد.

سایر بدهی های موسسه نور از جمله بدهی های ناشی از اضافه برداشت بانک مرکزی در فرآیند تصفیه مشخص می شود و بانک ملی هیچ گونه مسئولیت و زیانی را بر عهده نخواهد داشت.

برخلاف تجارب قبلی، مدل خرید و پذیرش برای اولین بار در کشور مورد استفاده قرار گرفت که نشان دهنده یک مدل استاندارد جهانی برای تعیین انصراف بانک های ورشکسته و نوید استقرار نظام حل و فصل بانک ها در ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا