ترندهای روز

مصرف این دارو برای گرمازدگی ممنوع است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند از دادن هرگونه داروی تب بر مانند استامینوفن به افراد مبتلا به گرمازدگی خودداری شود.

گرمازدگی با نام پزشکی هایپرترمی یکی از معضلات حوزه سلامت است و زمانی رخ می دهد که دمای بدن به دلیل به هم خوردن تعادل در مکانیسم تنظیم حرارت بدن، بیش از حد افزایش یابد. این اتفاق اغلب زمانی رخ می دهد که فرد برای مدت طولانی در معرض دمای بالا قرار می گیرد یا تمرینات بدنی سخت را در دمای بالا انجام می دهد.

گرمازدگی در تابستان بیشتر اتفاق می افتد و باید خیلی سریع درمان شود زیرا اگر به موقع درمان نشود به مغز، قلب، کلیه ها و ماهیچه ها آسیب می رساند. هر چه درمان بیشتر به تعویق بیفتد، آسیب به بدن شدیدتر می شود و می تواند احتمال عوارض جدی یا حتی مرگ را افزایش دهد.

در همین راستا سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است که در زمانی که منتظر کمک پزشکی هستید، فرد مبتلا به گرمازدگی را به مکانی خنک ببرید و در حالت درازکش قرار دهید و پاها و لگن او را در سطح بالاتری قرار دهید. لباس هایش را درآورید و اندام هایش را خنک کنید. کیسه آب سرد را روی گردن، شانه و کشاله ران او قرار دهید، او را به طور مرتب بادبزنید و آب سرد (۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد) را روی بدنش اسپری کنید. دمای بدن او را اندازه بگیرید و از دادن هرگونه داروی تب بر مانند استامینوفن به او خودداری کنید. اگر فرد بیهوش است، او را به پهلو بخوابانید.

اگر یکی از اعضای خانواده شما یا فردی که تحت مراقبت شما هستید پوست گرم و خشکی دارد یا دچار هذیان، تشنج یا از دست دادن هوشیاری شده است، فوراً با ۹۱۱ تماس بگیرید.

کودکان یا افراد مسن را در وسیله نقلیه پارک شده رها نکنید. در فضای باز در سایه بمانید، از فعالیت بدنی سنگین خودداری کنید، به طور منظم مایعات بنوشید و از نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید.

خانه های خود را خنک نگه دارید. در طول روز پنجره ها را ببندید و زمانی که نور خورشید به داخل خانه می تابد، کرکره ها را ببندید. شب ها که دمای بیرون پایین می آید، پنجره ها را باز کنید، اگر کولر در جای شما روشن است، در و پنجره ها را ببندید.

طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت، پنکه های برقی ممکن است کمی به فرار از گرما کمک کنند، اما در دمای بالای ۳۵ درجه سانتیگراد ممکن است در پیشگیری از گرمازدگی چندان مفید نباشند. در این مورد مصرف مایعات بسیار مهم است.

دور از گرما نگه دار. در خنک ترین اتاق خانه بمانید (به خصوص در شب)، از بیرون رفتن در گرم ترین ساعات روز خودداری کنید و بدن را خنک و هیدراته نگه دارید.

دوش یا حمام آب سرد بگیرید یا به جای دوش آب سرد یا حمام آب سرد از کیسه آب سرد یا حوله یا اسفنج حاوی آب سرد استفاده کنید و پاهای خود را بشویید. لباس های سبک، گشاد و رنگ روشن از الیاف طبیعی بپوشید و اگر مجبور به بیرون رفتن هستید از کلاه لبه دار بزرگ و عینک آفتابی استفاده کنید.

به دیگران کمک کن. اگر فردی را می شناسید که در معرض خطر گرمازدگی است، به او کمک کنید و از او حمایت کنید. افراد مسن و بیمارانی که تنها زندگی می کنند باید حداقل یک بار در روز ویزیت شوند.

اگر فردی را می شناسید که دارو مصرف می کند، با پزشک او صحبت کنید تا بتوانید دمای بدن و تعادل مایعات او را به درستی تنظیم کنید. اگر مشکل سلامتی (مانند بیماری) دارید، داروهای خود را در دمای زیر ۲۵ درجه سانتیگراد یا در یخچال نگهداری کنید و به دستورالعمل نگهداری دارو و دمای مشخص شده روی بسته بندی یا دستورالعمل دارو توجه کنید.

اگر بیماری مزمنی دارید یا چندین نوع دارو مصرف می کنید، از پزشک خود بخواهید که توصیه های پزشکی داشته باشد. اگر شما یا اطرافیانتان احساس خوبی ندارید، اگر احساس گیجی، ضعف، مضطرب، تشنگی شدید یا سردرد دارید، سعی کنید از دیگران کمک بگیرید، در اسرع وقت به یک مکان خنک بروید و دمای بدن خود را اندازه بگیرید.

این گزارش می افزاید: اگر به دنبال ورزش مداوم در یک روز گرم دچار گرفتگی عضلات دردناک (اغلب در ران ها، بازوها یا شکم) شدید، به سرعت در یک محیط خنک استراحت کنید و از محلول های ORS خوراکی استفاده کنید. اگر گرفتگی عضلانی بیش از یک ساعت ادامه داشت، لازم است تحت نظر پزشک درمان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا