فرهنگ و هنر

مصوبه اصلاح حد نصاب صندوق‌ها به نفع چه کسانی است؟

سازمان بورس در مصوبه اخیر خود در خصوص اصلاح محدودیت سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت، از کاهش سقف سرمایه گذاری در گواهی سپرده بانکی از ۴۰ درصد کل دارایی های صندوق به ۳۵ درصد خبر داد و محدودیت سرمایه گذاری در سهام و حق تقدم سهام پذیرفته شده است. از ۱۰ درصد کل دارایی های صندوق به ۱۵ درصد از کل دارایی های صندوق افزایش یافته است.


افق میهن –

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از موضوعاتی که از ابتدای سال پیگیری می کنیم این است که گاهی نصاب صندوق ها در بخش های مختلف اوراق و سپرده ها با تغییراتی مواجه می شود.

چند وقت پیش شاهد آن بودیم نصاب وجوه در سپرده های بانکی از ۵۰ به ۴۰ درصد کاهش یافت. و از طرفی حداقل سرمایه آنها در اوراق دولتی از ۲۰ به ۲۵ درصد افزایش یافته است. این نگرش نشان می دهد که دولت در تلاش است تا سهم سپرده های بانکی را در صندوق ها کاهش دهد و از سوی دیگر سهم اوراق دولتی را افزایش دهد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در روزهای اخیر شاهد آن بودیم سقف سرمایه گذاری صندوق در سپرده ها از ۴۰ به ۳۵ درصد کاهش یافته است. یعنی از ابتدای سال شاهد کاهش ۱۵ درصدی سقف سپرده گذاری صندوق های درآمد ثابت در بانک ها بودیم که باید اجرایی شود و مهلت داده شده است تا ۳ ماه آینده این کار را انجام دهند.

اوراق بهادار؛ یکی از مشکلات بازار سرمایه

مهدی ساسانی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که بازار سرمایه همواره با آن مواجه بوده فروش اوراق دولتی است. دولت در حال فروش اوراق قرضه خود بوده که گاه به دلیل کمبود نقدینگی در بانک ها و صندوق ها بحث مالی را تحت فشار قرار داده است. اکنون وقتی نصاب صندوق در سپرده های بانکی کاهش می یابد و حداقل نصاب در اوراق دولتی افزایش می یابد و اصولاً طبقه بندی سرمایه گذاری صندوق ها با تغییراتی مواجه می شود که این تغییرات می تواند به طور غیرمستقیم بر بازار سرمایه تأثیر بگذارد. زیرا وقتی در بحث اوراق دولتی وجوه در سمت تقاضا قرار می گیرد، این موضوع می تواند با افزایش خریداران و کاهش نرخ سود این اوراق همراه باشد. در نتیجه این اقدام سازمان بورس می تواند در میان مدت نرخ سود را کاهش دهد; زیرا زمانی که سمت تقاضا در خرید اوراق افزایش می یابد، نرخ بهره موثر آنها کاهش می یابد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه اوراق دولتی نسبت به سپرده های بانکی سود کمتری پرداخت می کنند، زمانی که شاهد کاهش نصاب سرمایه گذاری وجوه در بانک ها و افزایش اوراق دولتی هستیم، یعنی میانگین سود صندوق ها نیز کاهش می یابد و این موضوع در میان مدت می تواند منجر به دو موضوع شود. یکی اینکه صندوق ها نسبت به قبل سودی را که به دارندگان واحدهای خود می پردازند کاهش می دهند که علاوه بر بحث قبلی باعث کاهش نرخ سود می شود یا اینکه به دنبال راه حلی برای افزایش سودآوری خود باشند.

افزایش سقف سرمایه گذاری صندوق

مهدی ساسانی ادامه داد: ما بخشی از مصوبه را داشتیم که سقف سرمایه گذاری صندوق در سهام از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافته است. یعنی اصولاً در این بند، قانونگذار دست صندوق ها را برای سرمایه گذاری در سهام باز کرده و الزامی قرار نداده و از کلمه «حداقل» استفاده نکرده، بلکه سقف را افزایش داده است، یعنی اگر سرمایه بازار روند صعودی به خود می گیرد، صندوق ها می توانند بخشی از وجوه خود را در سهام سرمایه گذاری کنند و با توجه به اینکه رشد سهام در روند صعودی به مراتب بیشتر از سود سپرده های بانکی و وجوه و اوراق قرضه است. به همین دلیل آنها می توانند کاهش نرخ اوراق قرضه را با سودهایی که از این بخش دریافت می کنند پوشش دهند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: طبیعی است که در مرحله فعلی صندوق های با درآمد ثابت تمایلی به خرید سهام نداشته باشند و همانطور که آمارها نشان می دهد اکنون در بخش سپرده های بانکی پس از اعلام کاهش ۵۰ به ۴۰ سهام ٪، میانگین سپرده های بانکی صندوق های با درآمد ثابت حدود ۴۳٪ است و در نتیجه باید تا ۳ ماه آینده ۸٪ دیگر کاهش دهند. اما در سهام میانگین آنها حدود ۵ درصد است. یعنی حتی نیمی از سهام خود را نخریده اند و این ناشی از روند منفی و اصلاحی بازار سرمایه است. یعنی اگر بازار سرمایه بر اساس بسته‌های حمایتی و حمایتی دولت و فعالیت‌ها و کارهایی که انجام می‌دهند، روند مثبت و صعودی داشته باشد و صندوق‌های با درآمد ثابت به این نتیجه برسند که می‌توانند سود بیشتری از سهام نسبت به اوراق مشارکت دریافت کنند. بازه زمانی معین بستری برای آنها فراهم شده است تا بعداً بتوانند خرید خود را در سهام افزایش دهند و حتی تا ۱۵ درصد خرید کنند. اما در کوتاه مدت، این تصمیم می تواند به دو موضوع کمک کند. یکی کاهش نرخ اوراق و سود و دیگری حذف سطح تقاضا برای اوراق دولتی که قرار است منتشر شود. یعنی اصولاً دولت می تواند اوراق خود را بفروشد و به نوعی نرخ سود را کنترل کند.



آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا