اخبار اقتصاد ایران

مصوبه واردات که راه کورش کمپانی‌های جدید را باز می‌کند :: ایران تحلیل

وقتی از ماهیت سیستمی فساد صحبت می کنیم، عده ای اعتراض می کنند که به این معناست که نظام و مدیران آن آگاهانه درگیر فساد هستند.

به گزارش ایران تحلیل، وقتی از سیستمی بودن فساد صحبت می کنیم، عده ای معترض هستند که به معنای تسلیم شدن یا ذینفع بودن آگاهانه نظام و مدیران آن در فساد است.

این درک از فساد سیستمی ناقص و نادرست است. شاید برخی از مدیران مخالف فساد باشند و حتی مصمم به مبارزه با فساد شده باشند، اما این عزم به بیراهه می‌رود، زیرا با وجود قوانین اشتباه یا تصویب آنها، ناخواسته باعث تشدید فساد می‌شوند.

روزنامه هم میهن نیز در این باره نوشت: مصوبه دولت (واردات تلفن همراه برای صادرات) در گسترش فساد وارداتی و فروش گوشی تلفن همراه موثر است. اگرچه پیش از آن نیز به دلیل سایر مقررات مفسده فساد وجود داشت، اما مصوبه اخیر آن را تشدید کرده است.

شکاف قیمتی بین قیمت نیمه ارز و بازار آزاد منطقا صدای صادرکنندگان را بلند می کند. اگرچه آقای وزیر اقتصاد می گوید ما قیمت ارز در بازار آزاد را به رسمیت نمی شناسیم، اما این نگاه در عمل اهمیتی ندارد، زیرا قیمت ارز در بازار آزاد یک واقعیت است و تشخیص ندادن آن مانند عدم تشخیص درجه دماسنج است! واقعیت سرما یا گرما منتظر تشخیص دماسنج نیست.

به همین دلیل صادرکنندگان معترض هستند زیرا ضرر و زیان زیادی می بینند و از طرفی این قیمت گذاری و شکاف به نفع واردکنندگان به ویژه کلاهبرداران است. در نتیجه حکم فاسدی را اعلام می کنند که صادرکنندگان کالا و خدمات می توانند با ارز خود گوشی موبایل وارد کنند.

این مصوبه پس از ارز چند نرخی، فساد جدیدی را آغاز می کند. چون صادرکنندگان با واردات گوشی موبایل آشنایی ندارند، واردکنندگان حرفه ای نیز وارد این بازی های غیرقانونی نمی شوند و کارت ویزیت اجاره می کنند. در این بین خلأ جدی وجود دارد و افرادی مانند کروش شرکتی وارد ماجرا می شوند و با انواع کارها از جمله واردات موبایل دست دوم سفره یک کلاهبرداری بزرگ را به ضرر کشور و مردم پهن می کنند. رشوه دادن به زورمندان و سوء استفاده از موقعیت مردم. و چون می توانند ادارات نظارتی را ساکت کنند، با تبلیغات و ترفندهای دیگری که مبنای مصوبه اخیر است، سفره تقلب خود را از پول ملت پر می کنند و مقداری از آن را به تبلیغات افراد صاحب نفوذ می دهند و بقیه را می گیرند و به خارج می روند. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا