اخبار اقتصاد ایران

مصوبه کمیسیون تلفیق موجب فشار مضاعف بر تمامی اقشار می‌شود

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه در ایجاد تسهیلات ویژه برای برخی از کارکنان دستگاه های اجرایی و سایر مصوباتی که بار مالی آنها تامین و پیش بینی نشده است می تواند موجب افزایش تورم و فشار مضاعف بر تمامی بخش های دستگاه های اجرایی شود. جامعه.

افق میهن سازمان برنامه و بودجه در واکنش به اظهارات سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ توضیحاتی را به شرح زیر منتشر کرد:

با توجه به مصاحبه اخیر سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ در خصوص مواضع نماینده دولت در خصوص مصوبات حقوقی این کمیسیون و به منظور تنویر افکار عمومی، به اطلاع می رساند که این مصوبات غالباً با موارد متعدد قانونی و اجرایی مواجه است. بهانه هایی که متأسفانه در تأیید آنها نیازی به توضیح مستدل نیست. و در کنار آرامش رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مورد توجه قرار نگرفته است.

برخی از استدلال های رئیس سازمان برنامه در جلسه رسیدگی به این لایحه در کمیسیون تلفیق به شرح زیر است:

۱- نمايندگان كميسيون تصويب كردند كه در برخي دستگاههاي اجرايي فوق العاده ترتيبات ويژه كاركنان اعمال شود.

تایید این موارد برتر:

اولاً موجب ایجاد بی عدالتی و تبعیض در بین کارکنان خواهد شد و برخلاف اصل (۳) قانون اساسی مبنی بر رفع تبعیض ناعادلانه و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در همه زمینه های مادی و معنوی است. معیار شناسایی دستگاه های مشمول چه بوده است؟ چرا معیشت کارکنان این نهادها نسبت به سایر نهادهای اجرایی در اولویت است؟

ثانیاً اتخاذ تدابیر فوق‌العاده فوق‌الذکر و سایر مصوبات که بار مالی آنها تأمین و پیش‌بینی نشده است، می‌تواند موجب افزایش تورم و فشار مضاعف بر تمامی اقشار جامعه شود.

ثالثاً به دلیل عدم تامین منابع لازم در لایحه دولت، این نوع فوریت ها مغایر اصل (۷۵) قانون اساسی است.

۲- کمک به معیشت شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران همواره مورد توجه دولت بوده و سعی در افزایش حقوق و تامین معیشت آنان متناسب با میزان درآمد پایدار داشته است. دولت در زمان تدوین لایحه بودجه در تبصره (۱۵) پیشنهاد کرد با هدف برقراری عدالت در نظام پرداخت و افزایش کمتر برای کارکنان با افزایش میانگین ۱۸ درصدی حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیران. حقوق متاسفانه کمیسیون تلفیق برخلاف لایحه دولت تصویب کرد که عبارت «میانگین» حذف و حقوق همه کارکنان اعم از حقوق کم و حقوق بالا به یک صورت افزایش یابد.

۳- نماینده دولت با افزایش ضریب افزایش حقوق کلیه کارکنان دولت از ۱۸ درصد به ۲۰ درصد به شرط تامین منابع پایدار موافقت کرده است.

۴- منابع مالی مورد نیاز برای تعدیل حقوق بازنشستگان (مازاد بر ۲۰ درصد افزایش) در بند (ق) تبصره (۶) لایحه بودجه پیش بینی شده است.

در پایان لازم به ذکر است سازمان برنامه و بودجه کشور با تشکیل حساب خزانه واحد و اجرای مدیریت یکپارچه مالی دولت، اقدامات اساسی را در جهت جلوگیری از هزینه های غیرضروری در دستگاه های اجرایی و برقراری انضباط بودجه ای انجام داده و موثر واقع شده است. گام هایی در جهت هوشمندسازی بودجه برداشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا