اخبار بورس

مطالبات اوره سازان از دولت به ۵۰ همت رسید

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامدولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور محترم همواره از حمایت از بازار سرمایه و بازگرداندن اعتماد سهامداران صحبت کرده اند اما در عرصه عمل متاسفانه تصمیماتی که گرفته شد تنها به نفع بازار سرمایه نبوده است. دقیقا روبروی این بازار یکی از موضوعات مهم در سال های اخیر تقاضای تولیدکنندگان اوره به دولت است. به گفته دبیر انجمن صنایع پتروشیمی این مطالبات بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان است.

تقاضای تولیدکنندگان اوره به ۵۰ میلیارد تومان رسید

احمد مهدوی ابهری، دبیر انجمن صنایع پتروشیمی در مصاحبه ای در ۲۳ اسفندماه فروردین وی با بیان اینکه امسال حتی یک ریال از تقاضای اوره سازان به بازار واریز نشده است، گفت: تقاضای اوره سازان جهاد کشاورزی برای مابه التفاوت قیمت فروش و یارانه اوره به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: میزان اوره باید در جلسات با مسئولان بررسی شود. فقط قیمت اوره در ۵ سال گذشته تغییری نکرده و ثابت مانده است. این روزها هر کیلو اوره حدود ۸۰۰ تومان توسط کارخانه سازنده اوره خریداری می شود و ۳ هزار تومان به کشاورز فروخته می شود در حالی که قیمت نهایی پتروشیمی ها حدود ۱۰ هزار تومان است.

تعویض به جای پول نقد!

مهدوی ابهری ادامه داد: در جلسات مقرر شد تقاضای تولیدکنندگان اوره با سهام شرکت های دولتی تسویه شود و خبری از پرداخت نقدی نیست. در حال حاضر هیچ برنامه ای برای معافیت تولیدکنندگان اوره از بدهی های مالیاتی آنها وجود ندارد.

ثبت مطالبات ۱.۳۷ میلیارد تومانی تولیدکنندگان اوره در سامانه مدیریت اوراق دولتی

شاید تنها اقدام مثبت دولت سیزدهم برای اوره سازان ثبت مطالبات اوره سازان در سامانه مدیریت مسئولیت دولت باشد. شهریور ماه امسال بود.

بر اساس مصوبه هیأت وزیران مورخ ۱۶ تیرماه ۱۳۹۸ و ابلاغ معاون اول دولت وقت، پتروشیمی های اوره موظف شدند اوره مورد نیاز کشاورزی را با سازوکار مشخصی تهیه کنند، اما به میزان غرامت. مابه التفاوت قیمت اوره کشاورزی و حداقل قیمت بازاری که باید توسط دولت ارائه شود از تاریخ اجرای تصمیم مذکور قابل پرداخت خواهد بود. چهار سال بلاتکلیف ماند و در پایان سال ۱۴۰۱ به رقم ۱.۳۷ میلیارد تومان رسید.

پس از چهار سال، ادعای یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون اوره پتروشیمی با پیگیری و تایید وزیر جهاد کشاورزی از بلاتکلیفی خارج و به عنوان بدهی عمومی ثبت شد.

کمپینی برای احقاق حقوق سهامداران

از ۱۹ فروردین در این ماه کمپینی برای احقاق حقوق سهامداران گروه اوره و بازنشستگان این بخش راه اندازی شد. در متن این کمپین با عنوان دطومار برای برآوردن خواسته های تولیدکنندگان اوره برای افزایش تولید و جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها آیا آن[بهنام:

رئیس محترم سازمان برنامه بودجه
وزیر محترم جهاد کشاورزی

سلام
همانطور که می دانید قیمت کل تولید اوره حدود ۱۰ هزار تومان است و هر شرکت قسمت مهمی از تولید خود را به قیمت ۸۰۰ تومان در اختیار جهاد کشاورزی قرار می دهد. تفاوت ۸۰۰ تومان با حجم فروش، تقاضای شرکت های اوره است که طی سال های گذشته به ۵۰ درصد رسیده است. جهاد حتی قیمت تمام شده اجناس را پرداخت نمی کند و سهامداران شرکت های اوره و هلدینگ های پرمخاطب متعلق به مستمری بگیران کشور را به دردسر انداخته است.
با توجه به اینکه دولت گران‌ترین گاز را در بین کشورهای تولیدکننده نفت و گاز به شرکت‌های اوره و متانول عرضه می‌کند، این شرکت‌ها در حال کاهش هستند. زیان زیاد در ارزش تاسیسات تولید کاهش یافت و طراحی های جدید متوقف شد.
بنابراین اگر دولت بودجه ندارد باید با تقاضای شرکت ها برای خرید گاز خوراک موافقت کند تا شرکت ها در شرایط تحریم به حداکثر تولید دست پیدا کنند و درآمد خوبی داشته باشند.

برای امضای این درخواست می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

دولت برای حمایت عملی از بازار سرمایه و تولید می تواند در یکی از اقدامات خود این مطالبات سهامداران را لحاظ کرده و طبق پیشنهاد ارائه شده این مطالبات را پرداخت کند.

منبع: ایران تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا