ترندهای روز

مطالعه‌ای جدید از خاک مریخ نشان می‌دهد که این سیاره گذشته سرد و یخبندانی داشته است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

این سوال که آیا مریخ تاکنون میزبان حیات بوده است، دهه‌ها دانشمندان و عموم مردم را مجذوب خود کرده است. تمرکز اصلی این کشف، دستیابی به بینش در مورد آب و هوای گذشته همسایه زمین از طریق خاک آن است.

آیا این سیاره گرم و مرطوب بود و دریاها و رودخانه ها در سیاره خودمان یافت می شدند؟ یا اینکه آب و هوای سرد و یخی داشت و احتمال کمتری داشت که از زندگی آنطور که ما می شناسیم پشتیبانی کند؟

مطالعه جدید با شناسایی شباهت‌های بین خاک‌های مریخ و خاک‌های نیوفاندلند کانادا، که آب و هوای سرد و قطبی دارد، شواهدی را برای تأیید فرضیه دوم پیدا می‌کند.

مقایسه خاک مریخ و زمین

این مطالعه به دنبال خاک هایی روی زمین بود که موادی مشابه دهانه گیل مریخ دارند. دانشمندان اغلب از خاک برای به تصویر کشیدن تاریخ محیط زیست استفاده می کنند زیرا مواد معدنی موجود می توانند داستان چگونگی تکامل یک منظره را در طول زمان بیان کنند.

درک بیشتر در مورد چگونگی تشکیل این مواد می تواند به پاسخگویی به سوالات دیرینه در مورد شرایط تاریخی سیاره سرخ کمک کند.

خاک ها و سنگ های دهانه گیل شواهدی از آب و هوای مریخ بین ۳ تا ۴ میلیارد سال پیش، زمانی که آب در این سیاره نسبتاً فراوان بود، ارائه می دهد. این دوره زمانی است که زندگی برای اولین بار در زمین ظاهر شد.

دهانه گیل یک دریاچه باستانی است که به وضوح آب در آن وجود داشت. اما شرایط محیطی زمانی که دریاچه پر آب بود چگونه بود؟

آنتونی فلدمن، دانشمند خاک و ژئومورفولوژیست می گوید: «ما هرگز یک آنالوگ مستقیم برای سطح مریخ پیدا نمی کنیم، زیرا شرایط بین مریخ و زمین بسیار متفاوت است. اما ما می‌توانیم به روند شرایط زمین نگاه کنیم و از آن‌ها برای برون‌یابی سؤالات در مریخ استفاده کنیم.»

مواد آمورف در خاک

مریخ نورد کنجکاوی ناسا از سال ۲۰۱۱ در حال مطالعه دهانه گیل بوده و مقادیر زیادی مواد خاک به نام مواد بی شکل پرتو ایکس را یافته است. این اجزای خاک فاقد ساختار اتمی تکرار شونده ای هستند که در معادن رایج است. بنابراین، با استفاده از تکنیک های سنتی مانند پراش اشعه ایکس نمی توان آنها را به راحتی تشخیص داد.

کنجکاوی نشان داد که مواد آمورف اشعه ایکس بین ۱۵ تا ۷۳ درصد از نمونه های خاک و سنگ آزمایش شده در دهانه گیل را تشکیل می دهد.

اما فراتر از اطلاعات محدود شیمیایی، دانشمندان هنوز نمی‌دانند این ماده بی‌شکل چیست، یا تأثیر حضور آن بر مواد محیط تاریخی مریخ چیست. کشف بیشتر در مورد چگونگی تشکیل و ماندگاری این مواد اسرارآمیز در زمین می تواند به پاسخگویی به سؤالات مداوم در مورد سیاره سرخ کمک کند.

تیم تحقیقاتی خاک سه سایت را بررسی کردند و مواد خاک را در سطح دقیق تری مورد مطالعه قرار دادند. فقط شرایط زیر قطبی نیوفاندلند مواد شیمیایی مشابه آنچه در دهانه گیل یافت می شود تولید کرد.

فلدمن می‌گوید: «دماهای بسیار سرد، نزدیک به شرایط انجماد، یک عامل محدودکننده جنبشی است که به این مواد اجازه می‌دهد تا شکل بگیرند و باقی بمانند.» “این مطالعه درک ما از آب و هوای مریخ را بهبود می بخشد.”

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا