ترندهای روز

مطالعه جدید: ابتلای حاد به کرونا منجر به افت توانایی‌های شناختی معادل با کاهش ۱۰ امتیاز هوشی (IQ) می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

دانشمندان با تجزیه و تحلیل وضعیت سلامت افرادی که در موج اول ویروس کرونا به طور حاد به این ویروس آلوده شده بودند، دریافتند که آلودگی شدید به ویروس کرونا باعث کاهش قابل توجه توانایی های شناختی می شود که معادل از دست دادن ۱۰ امتیاز ضریب هوشی است.

در این تحقیق دانشمندان دریافته اند که حتی سال ها بعد توانایی های شناختی این افراد کمتر از حد انتظار بوده است و شواهدی وجود دارد که حتی افراد را مجبور به تغییر شغل کرده است!

“ماکسیم تاکوت” از دانشگاه آکسفورد می گوید: ما متوجه شدیم که اختلال شناختی ایجاد شده پس از ابتلای شدید به ویروس کرونا معادل کاهش ۱۰ امتیاز هوشی (IQ) است که این عدد بر اساس سن و جنسیت تعیین می شود. و سایر خصوصیات فیزیکی افراد

در این مطالعه، دانشمندان وضعیت سلامت ۴۷۵ نفر را که به دلیل ویروس کرونا (بیماری حاد) و قبل از آن در بیمارستان بستری شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. فروردین ۱۴۰۰ (تدوین واکسیناسیون) ترخیص شدند، بررسی شدند. همه این افراد ۶ ماه پس از ترخیص از بیمارستان در مطالعه دیگری ارزیابی‌های روان‌پزشکی و روان‌شناختی داشتند. تیم تحقیقاتی از این افراد خواست که این ارزیابی ها را بعد از ۲ تا ۳ سال تکرار کنند. در نهایت مشخص شد که علائم افسردگی، اضطراب و خستگی تشدید شده است.

دانشمندان دریافتند که ۴۷ درصد از افراد شرکت کننده در این کارآزمایی افسردگی متوسط ​​تا شدید داشتند، در حالی که میزان افسردگی شدید در مطالعه اول – ۶ ماه پس از ترخیص از بیمارستان – حدود ۳۴ درصد بود. میزان خستگی و کسلی افراد در آزمایش اول ۲۶ درصد بود در حالی که در آزمایش دوم – ۲ تا ۳ سال پس از ترخیص – این رقم به ۴۰ درصد افزایش یافته بود. اضطراب نیز از ۲۳ درصد به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

نتایج ارزیابی های شناختی به روش دیگری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از آنجایی که شرکت کنندگان قبل از بستری شدن در بیمارستان تحت آزمون های شناختی و تحلیل هوش قرار نگرفته بودند، سطح هوش آنها با میانگین هوش افراد هم جنس، هم سن و هم سطح تحصیلات مقایسه شد. این ارقام هوش متوسط ​​در نظرسنجی بزرگ تست هوش بریتانیا ثبت شد. در نتیجه، دانشمندان دریافتند که کاهش توانایی های شناختی افراد معادل کاهش ۱۰ امتیاز هوشی (IQ) است.

با این حال، مشخص نیست که چرا علائم افسردگی، خستگی و اضطراب در افراد تشدید می شود. اما تیم تحقیقاتی معتقد است که این علائم در طول زمان بدتر خواهند شد.

تیم دریافتند که بیش از یک چهارم شرکت کنندگان مدت کوتاهی پس از ترخیص از بیمارستان شغل خود را تغییر داده اند. نیمی از افرادی که این کار را انجام دادند، دلیل آن را نامناسب بودن سلامتی عنوان کردند. محققان معتقدند که علت این کار زوال شناختی پس از ابتلای شدید به ویروس کرونا است. اما ارتباط این مورد با اضطراب و افسردگی هنوز مشخص نیست.

دانشمندان بر این باورند که بسیاری از افراد مجبور به تغییر شغل می شوند زیرا دیگر نمی توانند با خواسته های شناختی شغل قبلی خود کنار بیایند. با این حال، دانشمندان در نهایت خاطرنشان کردند که بررسی دقیق‌تر وضعیت جسمی و روحی افراد پس از چند سال ابتلا به ویروس کرونا مستلزم دسترسی به اطلاعات قبلی و جمعیت آماری بیشتر است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا