ترندهای روز

مطالعه‌ جدید: تقریباً نیمی از شهرهای بزرگ چین درحال غرق‌شدن هستند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یک مطالعه جدید نشان می دهد که نزدیک به نیمی از شهرهای بزرگ چین در حال غرق شدن هستند. به طور دقیق تر، حدود ۴۵ درصد از زمین های شهری این کشور آسیایی به میزان بیش از ۳ میلی متر در سال زیر آب می رود. محققان بر این باورند که استخراج آب دلیل اصلی این فرونشست است.

بر اساس مقاله ای که در Science منتشر شده است، محققان چینی دریافتند که حدود ۴۵ درصد از شهرهای بزرگ چین در حال غرق شدن هستند و میلیون ها ساکن در معرض خطر سیل هستند. زمین این شهرها با سرعت بیش از ۳ میلی متر در سال زیر آب می رود. همچنین میزان فرورفتگی ۱۶ درصد از این شهرها بیش از ۱۰ میلی متر در سال است.

غرق شدن نیمی از شهرهای بزرگ چین

محققان ۸۲ شهر چین با جمعیت بیش از ۲ میلیون نفر را بررسی کردند و اندازه گرفتند که ارتفاع شهرها بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ چقدر تغییر کرده است. آنها دریافتند که بزرگترین شهر چین، شانگهای، در ۱۰۰ سال گذشته حدود ۳ متر فروکش کرده است. هنوز در حال غرق شدن شهرهایی مانند پکن و تیانجین نیز در معرض خطر هستند.

عوامل مختلفی در فرونشست زمین نقش دارند، اما محققان پیشنهاد می کنند که استخراج آب در فرونشست شهرهای چین موثرتر است. در چین، بسیاری از مردم در مناطقی زندگی می کنند که از نظر زمین شناسی، عمر رسوبی آنها طولانی نیست. بنابراین وقتی آب های زیرزمینی را حذف می کنند، این زمین ها دچار فرونشست می شوند.

محققان پیشنهاد می کنند که راه حل این موضوع می تواند در کنترل طولانی مدت و پایدار برداشت از آب های زیرزمینی باشد. به گزارش رویترز، فرونشست زمین در حال حاضر حدود ۱.۰۵ میلیارد دلار در سال برای چین هزینه دارد.

در سال های اخیر نیویورک آمریکا نیز با چنین مشکلی مواجه بوده و آسمان خراش های این شهر بزرگ بر میزان فرورفتن آن تاثیر گذاشته است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا