ترندهای روز

مطالعه جدید: روشنایی نور موبایل و لامپ در شب می‌تواند خطر ابتلا به دیابت ۲ را افزایش دهد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

مطالعه محققان انگلیسی نشان می دهد که روشنایی نور مربوط به تلفن همراه و لامپ در شب می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

نور لامپ یا تلفن همراه در شب می تواند ریتم شبانه روزی بدن را مختل کند. یک مطالعه جدید نشان می دهد قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی بعد از نیمه شب ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

این تحقیق روی نزدیک به ۸۵۰۰۰ نفر بین ۴۰ تا ۶۹ سال انجام شد. این افراد به مدت یک هفته دستگاه هایی را روی مچ دست خود می بستند تا میزان قرار گرفتن در معرض نور را اندازه گیری کنند.

تاثیر منفی نور مصنوعی در شب بر سلامتی: افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

به عنوان بخشی از آزمایش بیوبانک در انگلستان، سلامت این گروه حدود ۹ سال پیگیری شد. داوطلبانی که بعداً به دیابت نوع ۲ مبتلا شدند، به احتمال زیاد بین ساعت ۱۲:۳۰ صبح تا ۶ صبح در معرض نور قرار گرفتند.

این نتایج علت و معلول این موضوع را ثابت نمی کند، اما رابطه ای وابسته به میزان نور در نیمه شب و خطر اختلال متابولیک را نشان می دهد.

شرکت‌کنندگانی که در ۱۰ درصد برتر برای قرار گرفتن در معرض نور شبانه قرار داشتند، ۶۷ درصد بیشتر از افرادی که در ۵۰ درصد پایین قرار داشتند، در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند.

تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب، چه نور زرد ناشی از چراغ مطالعه یا نور آبی از تلفن هوشمند یا تلویزیون، می تواند خواب را سخت تر کند. اما حتی زمانی که محققان الگوهای خواب و مدت زمان خواب را در مطالعه فعلی در نظر گرفتند، نتایج باز هم همان چیزی را نشان دادند.

سایر عوامل مؤثر مانند جنسیت فرد، خطر ژنتیکی دیابت، رژیم غذایی، فعالیت بدنی، قرار گرفتن در معرض نور روز، سیگار کشیدن یا مصرف الکل نیز بر نتایج تأثیری نداشتند.

یکی از محققان این مطالعه می گوید که اجتناب از نور شب ساده و کم هزینه است. در گذشته، برخی مطالعات مشاهده‌ای دیگر نیز تأثیر نور مصنوعی در شب را با مقاومت به انسولین مرتبط نشان داده‌اند.

این مطالعه در مجله اروپایی The Lancet Regional Health منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا