ترندهای روز

مطالعه جدید: ریسک ابتلا به دیابت در افراد شب‌زنده‌دار 46 درصد بیشتر است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

تحقیقات جدید نشان می دهد که بیدار ماندن تا ساعات اولیه صبح می تواند بسیار خطرناک باشد. سبک زندگی شبانه احتمالاً خطر ابتلا به دیابت را تا حد زیادی افزایش می دهد و چندین اثر مضر دیگر برای سلامتی دارد.

این مطالعه توسط دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه لیدن در هلند بر روی ۵۰۰۰ فرد دارای اضافه وزن متمرکز شد. این افراد در مطالعه اپیدمیولوژی چاقی هلندی شرکت داشتند، تلاشی مداوم برای شناسایی نقش چربی بدن در بیماری.

هشدار به جغدهای شب: سبک زندگی در شب می تواند منجر به دیابت شود!

میانگین سنی شرکت کنندگان ۵۶ سال و میانگین شاخص توده بدنی (BMI) آنها ۳۰ بود که مرز اضافه وزن و چاقی محسوب می شود. از آنها خواسته شد تا پرسشنامه ای در مورد ساعات خواب و بیداری معمول خود پر کنند. با استفاده از این داده ها، محققان نقطه میانی خواب یا MPS خود را محاسبه کردند.

با استفاده از داده های MPS، شرکت کنندگان به ۳ گروه کرونوتیپ تقسیم شدند. ۲۰ درصد اول در ساعت ۲:۳۰ صبح MPS زودرس داشتند و ۲۰ درصد دوم بین ساعت ۲:۳۰ تا ۴ بامداد MPS متوسط ​​داشتند. ۶۰ درصد نهایی کرونوتیپ های دیررس با MPS بعد از ساعت ۴ صبح در نظر گرفته شد. محققان این شرکت کنندگان را به مدت ۶.۶ سال دنبال کردند.

پس از تعدیل عواملی مانند چربی کل بدن، رژیم غذایی، سن، جنس، تحصیلات، و سبک زندگی از جمله سیگار کشیدن، کیفیت و مدت خواب و مصرف الکل، محققان دریافتند افرادی که کرونوتایپ دیررس دارند، ۴۶ درصد بیشتر از افراد متوسط ​​در معرض خطر هستند. کرونوتیپ ابتلا به دیابت نوع ۲.

علاوه بر این، گروه کرونوتیپ دیررس شاخص توده بدنی بالاتری نسبت به ۲ گروه دیگر داشتند و دور کمر آنها نیز ۱.۹ سانتی متر بزرگتر بود. آنها ۷ سانتی متر چربی احشایی و ۱۴ درصد چربی کبد بیشتری داشتند.

در حالی که این تحقیق ارتباط بین زندگی شبانه و دیابت را تایید کرده است، علت دقیق آن هنوز ناشناخته است. یکی از تئوری های محققان این است که افراد شبگرد ممکن است بیشتر غذا بخورند.

Jeroen van der Velde، محقق اصلی این مطالعه، می‌گوید: “احتمالاً افرادی که دارای کرونوتیپ دیررس هستند تمایل به دیر غذا خوردن دارند. اگرچه ما این را در مطالعه خود اندازه‌گیری نکردیم، شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که محدودیت زمانی مانند غذا نخوردن را نشان می‌دهد. بعد از ساعت ۶ بعدازظهر، ممکن است منجر به بهبود متابولیک شود.

این تیم همچنین قصد دارد بررسی کند که آیا تغییر الگوی خواب می تواند اثرات شبانه بودن بر سلامتی را تغییر دهد یا خیر. تلاش برای زودتر خوابیدن ایده خوبی به نظر می رسد، به ویژه با توجه به این که مطالعه دیگری در سال ۲۰۲۲ سبک زندگی شبانه را با افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی مرتبط دانست و مطالعه دیگری در اوایل سال جاری نشان داد که زندگی شبانه می تواند خطر مرگ زودرس را افزایش دهد. برای افزایش

قرار است یافته های مطالعه حاضر در نشست سالانه انجمن اروپایی برای مطالعه دیابت که چند روز دیگر در اسپانیا برگزار می شود، ارائه شود.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا