ترندهای روز

مطالعه جدید: سطح شادی و رضایت از زندگی با درآمد بیشتر افزایش می‌یابد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

برخی معتقدند که با پول نمی توان شادی را خرید، با این حال این باور نیز وجود دارد که پول بیشتر بهتر است و شادی را افزایش می دهد. اما آیا نقطه ای از سطح درآمد وجود دارد که فراتر از آن پول بیشتر مساوی خوشبختی بیشتر نباشد؟ در پژوهشی جدید «متیو ای. متیو ای کیلینگزورث، محقق دانشگاه پنسیلوانیا به دنبال پاسخ به این سوال است. طبق این تحقیق، پول بیشتر شادی بیشتری را به همراه دارد.

بر اساس گزارش گاردین و تحقیقات Killingsworth، برای درک رابطه بین سطح درآمد و شادی، ۳۳۲۶۹ بزرگسال آمریکایی ۱۸ تا ۶۵ ساله مورد بررسی قرار گرفتند که درآمد خانوار آنها حداقل ۱۰۰۰۰ دلار در سال بود. همچنین در این نظرسنجی ۲۱۷۸ فرد ثروتمند (آنهایی که دارای متوسط ​​دارایی خالص بین ۳ تا ۷.۹ میلیون دلار بودند) شرکت کردند. در این تحقیق از افراد خواسته شد میزان رضایت خود را از زندگی خود ارزیابی کنند.

رابطه شادی و درآمد مردم

نتایج تحقیق نشان می دهد که با افزایش درآمد، روند صعودی قابل توجهی در سطح شادکامی وجود دارد. بنابراین افراد ثروتمند از نظر آماری بسیار شادتر از افرادی هستند که حدود ۵۰۰۰۰۰ دلار در سال درآمد دارند. داده ها همچنین نشان می دهد که شکاف شادی بین شرکت کنندگان ثروتمند و با درآمد متوسط ​​حدود ۳ برابر بیشتر از شکاف بین شرکت کنندگان با درآمد متوسط ​​و کم درآمد است.

به طور خاص، کیلینگزورث می گوید:

“تفاوت رضایت از زندگی بین افراد ثروتمند و کسانی که درآمدی بین ۷۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ دلار دارند.” [در سال] تقریبا ۳ برابر بیشتر از تفاوت افراد با درآمد ۷۰-۸۰ هزار دلاری [در سال] و این گروه کم درآمد بود.»

این تحقیق نشان می‌دهد افرادی که میلیون‌ها دلار ثروت خالص دارند، میانگین رضایت از زندگی خود را با امتیاز ۵.۵ تا ۶ از ۷ گزارش کرده‌اند، در حالی که این رقم برای افرادی که حدود ۱۰۰۰۰۰ دلار در سال درآمد دارند، حدود ۴.۶ است. افرادی که حدود ۱۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ دلار در سال درآمد دارند سطح رضایت از زندگی خود را نیز نمره ۴ می دهند.

اما دلیل این تفاوت عمده در رضایت از زندگی افراد ثروتمند با گروه های پایین تر چیست؟ Killingsworth در این باره می گوید:

“من فکر می کنم وقتی مردم پول بیشتری دارند، کنترل بیشتری بر زندگی خود دارند. آنها آزادی بیشتری دارند تا آنطور که می خواهند زندگی کنند.”

نتایج این تحقیق حاکی از یافته ای بر خلاف مقاله معروف سال ۲۰۱۰ است که در آن مقاله گفته شده بود که شادی با افزایش درآمد تا حدود ۶۰ تا ۹۰ هزار دلار در سال افزایش می یابد اما پس از آن تغییری نمی کند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا