ترندهای روز

مطالعه جدید: سه بار پیاده‌روی چهل دقیقه‌ای در هفته به سلامت مغز افراد بالای ۶۰ سال کمک می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

در یک مطالعه جدید، دانشمندان دریافتند که ۴۰ دقیقه پیاده روی در روز در افراد میانسال و مسن می تواند به تجدید ماده سفید مغز که بخش هایی از مغز و نخاع را به رشته های عصبی متصل می کند، کمک کند. در این مطالعه مشخص شد سالمندانی که به طور منظم پیاده روی می کنند در امتحانات شناختی و تست های حافظه عملکرد بهتری دارند.

در آزمایشی، محققان دانشگاه ایالتی کلرادو وضعیت مغز افراد بالای ۶۰ سال را بررسی کردند تا ببینند آیا فعالیت بدنی تأثیر مثبتی بر توانایی مغز آنها برای تجدید ماده سفید دارد یا خیر. ماده سفید مغز بافت سفیدی است که یکی از بزرگترین و عمیق ترین قسمت های مغز را می پوشاند و قسمت هایی از مغز و نخاع را به رشته های عصبی متصل می کند. ماده سفید سالم منجر به حافظه بهتر، حل مشکلات بهتر و افزایش توانایی های شناختی می شود.

در این مطالعه، دانشمندان دریافتند که ۴۰ دقیقه پیاده روی، حداقل ۳ بار در هفته، می تواند به تجدید و تجدید ماده سفید مغز کمک کند و فرد سالمند را در وضعیت شناختی بهتری قرار دهد. این مطالعه که در مجله “NeuroImage” منتشر شد، شامل ۲۴۷ شرکت کننده سالمند بود.

هر یک از شرکت کنندگان بین ۶۰ تا ۸۰ سال سن داشتند. آنها راست دست بودند و فعالیت بدنی متوسطی در هفته داشتند. از آنجایی که محققان می‌خواستند مطمئن شوند که شرکت‌کنندگان، علی‌رغم فعالیت‌های محدود، سطح توانایی‌های شناختی آنها همچنان مناسب است، آنها را به ۳ گروه تقسیم کردند.

در گروه اول شرکت کنندگان به انجام فعالیت های ورزشی کششی پرداختند. آن‌ها فعالیت‌هایی را انجام می‌دادند که نیاز به حرکت کمی در برنامه ورزشی خود داشتند.

در گروه دوم افراد هفته ای ۳ بار و هر بار ۴۰ دقیقه پیاده روی کردند. در گروه آخر، شرکت کنندگان ۳ بار در هفته تمرینات انعطاف پذیری و رقص داشتند. به طوری که برنامه ورزشی آنها بیشترین فعالیت بدنی و ذهنی را شامل می شود.

قبل از شروع دوره و ۶ ماه پس از این فعالیت ها، اسکن مغزی از شرکت کنندگان گرفته شد تا سلامت و عملکرد ماده سفید مغز آنها بررسی شود. بدیهی است که افراد هر ۳ گروه از وضعیت جسمانی بهتری برخوردار بودند، اما وضعیت ماده سفید مغز در گروه های مختلف متفاوت بود.

دانشمندان دریافتند افرادی که در گروه پیاده روی بودند بهترین وضعیت ماده سفید مغز را در مقایسه با سایرین داشتند. آنها همچنین در تست های حافظه و تست های شناختی عملکرد بهتری داشتند.

محققان بر این باورند که گروه رقص به خوبی گروه پیاده روی عمل نکردند. زیرا برخلاف گروه پیاده روی که به طور منظم اجرا می کردند، شرکت کنندگان گروه رقص زمان زیادی را در یک مکان ثابت ایستاده و تنها به دستور مربی عمل می کردند. به عبارت دیگر، فعالیت بدنی آنها کمتر از افرادی بود که در گروه پیاده روی شرکت کردند.

نتایج گروه دیگری که حرکات کششی انجام دادند عجیب بود. در این گروه مشخص شد که ماده سفید مغز کوچکتر است. آنها همچنین در برخی از تست های روانشناختی ضعیف عمل کردند.

دکتر آگنیشکا برژینسکی یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: «تاکنون تحقیقات زیادی در مورد ماده سفید مغز انجام نشده است، بسیاری از دانشمندان معتقدند که ماده سفید مغز نقش منفعل دارد و غیرفعال است. اما اکنون می دانیم که این ماده تأثیر قابل توجهی بر عملکرد مغز دارد.

در حالی که دانشمندان تا چند دهه پیش معتقد بودند که مغز در طول زندگی تغییر نمی کند. آنها معتقد بودند که پس از دوران کودکی، مغز برای سازگاری با شرایط جدید تغییر نمی کند و سلول های جدیدی تولید نمی کند. محققان قصد دارند در مطالعات آتی این آزمایش را در جوانان تکرار کنند و دریابند که آیا پیاده روی در جوانان نیز ماده سفید مغز را تازه می کند یا خیر.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا