ترندهای روز

مطالعه جدید: قدمت حیات پیچیده می‌تواند ۱.۵ میلیارد سال بیشتر از تصورات قبلی ما باشد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

اکثر دانشمندان بر این باورند که حیات پیچیده روی زمین حدود ۶۳۵ میلیون سال پیش آغاز شده است. اکنون محققان شواهد جدیدی یافته اند که نشان می دهد حیات پیچیده روی زمین احتمالاً از ۲.۱ میلیارد سال پیش آغاز شده است. حدود ۱.۵ میلیارد سال زودتر از آنچه قبلاً توسط دانشمندان تصور می شد.

مطالعات قبلی نشان داد که حیات پیچیده در حدود ۶۳۵ میلیون سال پیش روی زمین ظاهر شد. سپس، در عصر ادیاکران – حدود ۶۳۵ میلیون تا ۵۴۱ میلیون سال پیش – با افزایش غلظت فسفر در آب دریا به دلیل فعالیت های زمین ساختی شدید در جهان، حیوانات نسبتا پیچیده با بدن نرم ظاهر شدند.

اکنون، طبق گزارش بی‌بی‌سی، محققان دانشگاه کاردیف در انگلیس ادعا می‌کنند که نشانه‌هایی از اشکال پیچیده حیات را یافته‌اند که ۲.۱ میلیارد سال پیش آغاز شده‌اند.

ایجاد حیات پیچیده روی زمین ۲.۱ میلیارد سال پیش

محققان می گویند ساختارهای عجیب و غیرقابل توضیحی را در رسوبات رسوبی به ضخامت نزدیک به ۲.۵ کیلومتر در شهر فرانس ویل گابن کشف کردند که می تواند حاوی فسیل هایی از اشکال پیچیده اولیه حیات باشد. با این حال، آنها می گویند این اشکال حیات مرموز احتمالاً قبل از اینکه در سطح جهان گسترش یابند، از بین رفته اند.

در این مطالعه، دانشمندان صخره‌های باستانی عجیب در کشور گابن را تجزیه و تحلیل کردند تا دریابند که آیا این اشکال حاوی عناصری مانند اکسیژن و فسفر هستند که نشانه‌های حیات محسوب می‌شوند یا خیر. آنها شواهدی یافتند که نشان می‌دهد آب غنی از فسفر بر روی بخشی از کف اقیانوس ریخته است و مخزنی را ایجاد کرده است که در آن حیات پیچیده اولیه می‌توانست پدیدار شود. در واقع آنها معتقدند که سطح بالای اکسیژن و فسفر ناشی از برخورد ۲ صفحه قاره ای در زیر آب است.

به گفته محققان، چنین شرایطی می تواند یک دریای کم عمق غنی از مواد مغذی ایجاد کند و بستری را برای تکامل اشکال پیچیده حیات فراهم کند. این محیط همچنین شرایطی داشت که امکان فتوسنتز را به موجودات می داد و منجر به تولید مقادیر قابل توجهی اکسیژن در آب می شد.

با این حال، محققان برای اثبات فرضیه خود به شواهد بیشتری نیاز دارند. همه دانشمندان این یافته ها را نپذیرفته اند. تحقیق حاضر در Precambrian Research منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا