ترندهای روز

مطالعه جدید: مردم به‌خاطر ترس از وجود هزینه‌های پنهان، پیشنهادات رایگان را رد می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

وقتی محصولی به صورت رایگان به شخصی ارائه می شود، بدون شک آن شخص آن را می گیرد. اکنون، دانشمندان در یک مطالعه جدید می گویند که وقتی همان محصول رایگان با مبلغ اضافی یا با قیمتی بسیار کمتر از حد معمول ارائه می شود، احتمالاً افراد بیشتری از ترس «هزینه فانتوم» یا سایر هزینه های پنهان آن را مصرف می کنند. آن را رد کند

در این تحقیق، زمانی که به افراد یک کلوچه رایگان همراه با پرداخت مبلغی پیشنهاد می شد، در مقایسه با زمانی که هیچ مبلغی به آنها پیشنهاد نمی شد، دو برابر تعداد کمی از افراد حاضر به خوردن شیرینی بودند.

از منظر اقتصادی، یک کوکی با پول اضافی می تواند بهتر باشد، اما این تحقیق نشان می دهد که همه مردم صرفاً اقتصادی فکر نمی کنند. در واقع، دانشمندان از انسان به عنوان “حیوانات اجتماعی” یاد می کنند که “مایلند به دنبال دلایل پنهان در پشت رفتار دیگران باشند.”

هزینه خیالی چیست و چه تاثیری بر مردم دارد؟

در این تحقیق ۴۲۰۵ شرکت کننده از ایالات متحده و ایران در ۱۰ آزمایش مختلف شرکت کردند. در آنها، دانشمندان بررسی کرده اند که چگونه «هزینه خیالی» (هزینه غیرواقعی پیشنهاد شده برای پیشنهاد اولیه) بر افق میهن افراد برای پذیرش یا رد پیشنهادهای اقتصادی بیش از حد سخاوتمندانه تأثیر می گذارد.

در هر مطالعه به شرکت کنندگان پیشنهادی داده می شود که باید با ذکر دلایل آن را بپذیرند یا رد کنند.

به عنوان مثال، در یکی از آنها، از شرکت کنندگان خواسته شد تصور کنند که راننده کامیون هستند و به دنبال کار هستند. همه مشاغل یکسان توصیف می شوند، اما نرخ دستمزد متفاوت است.

افرادی که به آنها ۱۵ دلار آمریکا در ساعت پیشنهاد شده بود (نرخ معمول) کاملاً مایل بودند که شغل پیشنهادی را قبول کنند. اما به سایر شرکت کنندگان که حقوق بالاتر از حد معمول پیشنهاد شده بود، به دلیل “هزینه های خیالی” آن را رد کردند.

حتی زمانی که به شرکت کنندگان ۲۰ یا ۲۵ دلار در ساعت پیشنهاد شد، آنها تصور می کردند که مسئولیت های بیشتری دارند یا کار سخت تری دارند و بنابراین این پیشنهاد را رد کردند.

البته «هزینه های فانتزی» فقط برای پیشنهادهای بالاتر از حد معمول وجود نداشت. در نمونه ای دیگر برای خرید بلیط هواپیما، چهار پیشنهاد ۲۳۵ دلاری، ۲۷۵ دلاری و ۲۰۵ دلاری به شرکت کنندگان داده شد. اکثر مردم بلیط ۲۰۵ دلاری را افق میهن کردند، اما دانشمندان می گویند که اگر پیشنهاد سوم ۱۵ دلار بود، بسیاری از مردم به دلایلی مانند سقوط هواپیما یا اقدامات تروریستی آن را رد می کردند.

دانشمندان با ارائه مثال های خود می گویند که هم در ایالات متحده و هم در ایران، با وجود اقتصاد متفاوت، الگوی مشابهی از بدبینی در مردم وجود دارد که باعث می شود دستمزدهای بسیار بالا را رد کنند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا