مظنه قیمت خودروها در سال آتی؛ موج گرانی با فرمول جدید
با اعمال فرمول جدید قیمت گذاری خودرو، قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در سال آینده افزایش می یابد.
افق میهن به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس توافق «سمت» و خودروسازان، قیمت خودروها از این پس با فرمول «هزینه تولید به اضافه ۲.۵ درصد سود» محاسبه می شود. محاسبات نشان می دهد که با اعمال فرمول جدید، قیمت کارخانه ای خودرو در اوایل سال ۱۴۰۳ به طور متوسط ۵۰ میلیون تومان افزایش می یابد.
با اعمال فرمول جدید قیمت گذاری خودرو که به تصویب شورای رقابت رسیده است، قیمت خودروهای داخلی به طور میانگین ۵۰ میلیون تومان افزایش می یابد. بر اساس توافق صورت گرفته بین وزارت ایمنی، خودروسازان و قطعه سازان، قیمت خودرو از این پس با فرمول «هزینه تولید به اضافه ۲.۵ درصد سود» محاسبه می شود، فرمولی که در صورت اجرای صحیح می تواند به ارمغان بیاورد. ایران خودرو و سایپا از ضرر خارج شدند. خودروسازان بزرگ کشور در صورت های مالی خود از زیان انباشته ۱۷۴ هزار میلیارد تومانی تا پایان خبر دادند. آذر امسال داده اند در حالی که زیان ۹ ماهه امسال نیز به ۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.
به گفته خودروسازان، زیان آنها ریشه در قیمت گذاری دستوری دارد، سیاستی که از اوایل دهه ۹۰ آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. خودروسازان می گویند در این سال ها نهاد نظارتی (به ویژه شورای رقابت) قیمت های منصفانه ای را برای محصولاتشان در نظر نمی گرفت و معمولا نرخ های دستوری حتی کفاف هزینه تولید را هم نمی داد و البته سودی هم نداشت. با این استدلال خودروسازان سیاست گذار و سیاست قیمت گذاری دستوری را مقصر اصلی زیان انباشته ۱۷۴ هزار میلیارد تومانی خود می دانند. اگرچه الگوی مطلوب خودروسازان برای قیمتگذاری محصولات، سپردن قیمت به سیستم عرضه و تقاضا (آزادسازی قیمتها) است، اما سیاستگذار به دلایل اقتصادی و اجتماعی زیر بار اجرای آن نیست.
به دلیل اینکه خودرو در لیست کالاهای انحصاری قرار دارد، امکان آزادسازی قیمت این محصول (تا زمانی که از لیست مورد نظر خارج نشود) وجود ندارد، مگر اینکه نهادهایی مانند شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تصمیم به عرضه آن بگیرند. . از بعد اجتماعی نیز به دلیل حساسیت بالای افکار عمومی نسبت به قیمت خودرو، سیاستگذار جسارت لازم و کافی برای عبور از قیمت دستوری را ندارد.
اگرچه “آزادسازی قیمت” دو بار در دهه گذشته مورد آزمایش قرار گرفت، سیاستگذار به سرعت عقب نشینی کرد و سیاست اجباری دوباره مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر این سیاست همچنان ادامه دارد اما وزارت حراست به صراحت اعلام کرده که با این روش قیمت گذاری موافق نیست و ثانیاً فرمول قیمت گذاری نیز تغییر کرده است.
عباس علی آبادی که از دیرباز خرداد او امسال سکان وزارت حریم خصوصی را در دست گرفت، بارها اعلام کرده است که این وزارتخانه نمی خواهد قیمت خودرو را سفارشی تعیین کند و حتی به آزادسازی اشاره کرده است. این در حالی است که فعلا خبری از آزاد شدن قیمت خودرو نیست و حتی طرح فروش ۱۲۰ هزار دستگاهی از محصولات مازاد خودروسازان در بازار بایگانی شده است. در این طرح، خودروسازان در صورتی که حداقل ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو مازاد بر تعهدات خود در سامانه یکپارچه تولید کنند، در سمت بازار (با قیمتی معادل پنج درصد زیر قیمت بازار آزاد) به فروش میرسانند. این طرح فعلا بایگانی شده و حداقل تا زمان برگزاری انتخابات شورای اسلامی بسیار بعید است اسفند امسال اجرایی خواهد شد.
این طرح علاوه بر «تغییر فرمول قیمتگذاری» از جمله راهکارهایی است که این سیاستمدار چندی پیش برای بهبود وضعیت نقدینگی خودروسازان بزرگ و همچنین پرداخت بخشی از مطالبات قطعهسازان تصمیم گرفت. در جلسه قبلی آذر در سال جاری با تشکیل جلسه ای بین مسئولان وزارتخانه، خودروسازان و قطعه سازان، طرفین در خصوص اجرای اقداماتی از جمله انتشار اوراق، فروش خودروهای مازاد بر بازار و تغییر فرمول قیمت گذاری به توافق رسیدند.
در فرمول جدید قیمت خودرو شامل «هزینه تولید» به اضافه «سود ۲.۵ درصدی» است. بنابراین خودروسازان نه تنها دست از زیان نمی کشند، بلکه به سود هم دست می یابند به شرطی که سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده (مرجع جدید قیمت گذاری خودرو) هزینه تولید خودرو را به طور کامل بپذیرد. گفته می شود این فرمول پیش از این نیز به نوعی اجرا می شد با این تفاوت که طبق ادعای خودروسازان، سازمان قیمت گذاری هزینه تولید خودرو را کمتر از آنچه بود محاسبه می کرد.
خودروسازان می گویند که نهادهای نظارتی (به ویژه شورای رقابت که تا چندی پیش صلاحیت تعیین قیمت خودروها را داشت و به وزارت امنیت واگذار می کرد) تمام هزینه تولید خودرو را متقبل نشدند و به همین دلیل، قیمت های اعلام شده با زیان همراه بود. اما اکنون تصور می شود با سپردن قیمت گذاری به وزارت امنیت، فرمول «هزینه تولید به اضافه سود» می تواند خودروسازان را از زیان تولید خارج کند، زیرا احتمالاً وزارت حراست نسبت به پذیرش شورای رقابت مهربانانه تر عمل خواهد کرد. هزینه های تولید شرکت های خودروسازی؛ بنابراین، اگرچه تغییر فرمول قیمتگذاری هیچگاه جذابیت آزادسازی قیمت برای خودروسازان را ندارد، اما در صورت اجرای صحیح، حداقل سود برای دو خودروساز بزرگ کشور، رهایی از ضرر است.
به عبارت بهتر، تعیین قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا بر اساس فرمول جدید (و با فرض پذیرش کامل هزینه های تولید) روند زیان دهی آنها را متوقف کرده و خودروهای تولیدی را با سود به فروش خواهند رساند. البته اگر سیاست گذار اجازه فروش خودرو در حاشیه بازار را می داد، خودروسازان سود بسیار بیشتری می بردند، زیرا می توانستند خودروهای خود را با قیمت هایی نزدیک به بازار به فروش برسانند. با این حال فروش خودرو در حاشیه بازار فعلاً یک طرح آرشیو شده محسوب می شود و باید منتظر ماند و دید آیا سیاست گذار در آینده آن را اجرایی خواهد کرد یا خیر.
قیمت آتی شش خودروی اصلی
اما اعمال فرمول جدید چقدر قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا را افزایش می دهد؟ اگرچه برای پاسخ دقیق به این سوال باید منتظر اجرای فرمول مورد نظر توسط سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده بود، اما با در نظر گرفتن آخرین لیست مربوط به هزینه تولید خودرو و قرار دادن آنها در فرمول مورد نظر، ما می توانیم محدوده قیمت ها را تعیین کنیم.
در حال حاضر سازمان حمایت به نمایندگی از وزارت امنیت وظیفه بررسی هزینه تولید خودروهای داخلی و تعیین قیمت های جدید را بر عهده دارد، البته خبری مبنی بر اینکه این سازمان بخواهد نرخ های جدید را تعیین و اعلام کند، نیست. این احتمال وجود دارد که تعیین قیمت خودرو بر اساس فرمول جدید به پایان سال جاری (پس از انتخابات شورای اسلامی) یا اوایل سال آینده موکول شود.
با توجه به این احتمال، در گزارش امروز قیمت آتی محصولات ایران خودرو و سایپا را بر اساس فرمول جدید محاسبه کرده ایم. قیمت ها البته لزوماً دقیق و قطعی نیستند، اما احتمالاً در همین محدوده خواهند بود. برای پیش بینی قیمت های جدید، دو فرض را در نظر گرفته ایم. ابتدا سازمان حمایت باید هزینه های تولید خودروسازان را به طور کامل بپذیرد چرا که در این صورت واقعا چیزی به نام سود نصیب خودروسازان می شود.
فرض دوم این است که بهای تمام شده تولید محاسبه شده توسط سازمان حامی همان چیزی است که در صورت های مالی ارائه شده توسط خودروسازان به بورس ارائه شده است. بنابراین، قیمت تمام شده تولید شش خودروی منتخب (شامل دنا، رانا، پژو، سمند، شاهین و گروه X200) در این گزارش با ارقامی که خودروسازان در آخرین صورتهای مالی خود به بورس ارائه کردهاند، لحاظ شده است. نکته دیگر خام بودن قیمت های محاسبه شده است، بنابراین قیمت نهایی (برای مصرف کننده) پس از اعمال سایر هزینه ها تعیین می شود، بنابراین بیشتر از نرخ های محاسبه شده در این گزارش خواهد بود.
بیایید با دانا شروع کنیم، خودرویی که بالاترین هزینه تولید را در بین شش محصول منتخب دارد. به گزارش ایران خودرو، کل قیمت تمام شده تولید دانا ۴۴۰ میلیون تومان است که این خودرو با قیمت ۳۶۹ میلیون تومان به فروش می رسد. بنابراین با فرمول جدید قیمت دانا به ۴۵۱ میلیون تومان می رسد یعنی ۸۲ میلیون تومان بیشتر از قیمت فعلی.
یکی دیگر از محصولات ایران خودرو با نام رانا در ایران خودرو ۳۰۲ میلیون تومان هزینه تولید دارد و قیمت درخواستی آن ۲۴۲ میلیون تومان است. طبق فرمول جدید قیمت کارخانه رانا در سال ۱۴۰۳ به ۳۰۹ میلیون تومان می رسد. بنابراین رانا درب کارخانه ۶۷ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه می کند. سمند که قیمت خام تولید آن از سوی ایران خودرو ۳۱۵ میلیون تومان اعلام شده بود، ۲۷۲ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. با اعمال فرمول جدید، قیمت کارخانه سمند به ۳۲۳ میلیون تومان می رسد. با این حساب سمند در منوی جدید ۵۱ میلیون تومان افزایش قیمت خواهد داشت.
اما خودروهای ایران میانگین هزینه تولید خانواده پژو را ۳۲۰ میلیون تومان اعلام کرده در حالی که میانگین قیمت سفارش این محصول ۲۶۱ میلیون تومان است. شرکت های خودروسازی ایرانی با اعمال فرمول جدید می توانند محصولات خانواده پژو را با میانگین قیمت ۳۳۰ میلیون تومان به فروش برسانند. بنابراین پژو در منوی جدید ۶۹ میلیون تومان افزایش قیمت خواهد داشت.
در میان محصولات سایپا، میانگین هزینه تولید خانواده X200 (شامل کوئیک، تیبا و ساینا) ۲۳۵ میلیون تومان اعلام شده است. این در حالی است که میانگین قیمت فروش این خانواده ۲۱۳ میلیون تومان است؛ بنابراین طبق فرمول جدید، سایپا می تواند این خانواده را با میانگین قیمت ۲۴۱ میلیون تومان به فروش برساند که ۲۸ میلیون تومان بیشتر از قیمت فعلی است. در نهایت شاهین که به گفته سایپا ۳۶۵ میلیون تومان هزینه تولید دارد و قیمت دستوری آن ۳۴۵ میلیون تومان است، با فرمول جدید ۲۹ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد. در منوی جدید قیمت شاهین به ۳۷۴ میلیون تومان می رسد.