ارزهای دیجیتال

معابر کشور به ۵۰ هزار دوربین هوشمند ترافیکی نیاز دارد

رئیس پلیس راهور فرجا در خصوص نبود دوربین هوشمند ثبت تخلفات رانندگی در کشور گفت: برای پوشش کامل و دقیق معابر درون شهری و برون شهری کشور به ۵۰ هزار دوربین هوشمند برای رصد وضعیت ترافیکی و ثبت تخلفات رانندگی نیاز است، این در حالی است که تعداد دوربین های هوشمند فعال در کشور ۵ درصد از این نیاز را به خود اختصاص می دهد.

به گزارش افق میهن، سرهنگ جلیل جمشیدیراد با اشاره به روند همکاری پلیس با دستگاه های اجرایی در حوزه فعالیت های نظارتی افزود: پلیس راه از سال ۱۳۹۲ با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای همکاری نزدیکی داشته است که این امر موجب رشد چشمگیر نصب و راه اندازی دوربین های نظارتی هوشمند و ثبت تخلفات رانندگی در جاده های برون شهری شده است.

وی با بیان اینکه این همکاری و تعامل همچنان در بهترین سطح است، گفت: بزرگترین چالش پلیس راهنمایی و رانندگی نظارت بر شرایط و ثبت تخلفات رانندگی برای برقراری انضباط ترافیکی در محدوده درون شهری است چرا که مسئولیت اصلی همکاری با شهرداری برای نصب دوربین های نظارتی هوشمند ترافیک و ثبت تخلفات در معابر درون شهری است.

سیستم های نظارت هوشمند ترافیک در ۵۴ شهر از مجموع ۱۲۰۰ شهر کشور

سرهنگ جمشیدی راد افزود: از مجموع یک هزار و ۲۰۰ شهر دارای شهرداری در کشور، حدود ۵۴ شهر که اکثراً مراکز استانی هستند، دارای سامانه هوشمند نظارت بر ترافیک (دوربین) هستند.

وی افزود: البته برخی از شهرهای کوچک کشور نیاز کمتری به استفاده از این دستگاه ها دارند اما از نظر کمی و کیفی وضعیت فعلی برای ما راضی کننده نیست. بزرگترین چالش در این زمینه تعداد جوامع است. در مناطق برون شهری پلیس فقط در کنار سازمان راهداری است اما در مناطق شهری باید با شهرداری ها تعامل داشته باشد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با اعلام انعقاد تفاهم نامه ای بین پلیس راهنمایی و رانندگی و وزارت کشور در پایان سال گذشته گفت: بر اساس این تفاهم نامه، هماهنگی برای نصب یکپارچه دوربین های ثبت تخلفات و تقویت نظارت الکترونیکی در سطح شهر آغاز شد. بر اساس این قرارداد حدود پنج هزار دوربین جدید در جاده ها و همچنین در حوزه سیستم های لیزری ثابت (سیستم سرعت سنج مبتنی بر فناوری لیزر) تحویل و نصب و تا حدی فعال شد. تجهیزات جدید خریداری شده و در حال نصب است.

وی در خصوص وضعیت شهرهای بزرگ نیز اظهار داشت: در تهران بخش قابل توجهی از دوربین های ثبت تخلف غیرفعال است اما شهرهایی مانند اصفهان، تبریز، مشهد و شیراز از نظر کمی و کیفی وضعیت بسیار بهتری دارند و در وضعیت تقریباً بهینه قرار دارند.

سرهنگ جمشیدی راد با اشاره به اینکه علت اصلی مشکلات شهر تهران فرسودگی و نگهداری نامناسب تجهیزات بوده است، خاطرنشان کرد: در سال های ۹۳ و ۹۴ بیش از هزار دوربین در پایتخت فعال بودند که تخلفات را ثبت می کردند، اما به دلیل فرسودگی و عدم پشتیبانی مستمر، بسیاری از آنها از مدار خارج شده و کنترل تخلفات در تهران را با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد: البته همکاری مناسبی بین مدیریت پایتخت و پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ایجاد شده و نصب دوربین های جدید و به روز رسانی دوربین های قدیمی نیز در حال انجام است.

رئیس پلیس راهور فرجا کمبود دوربین را اصلی ترین مشکل مدیریت ترافیک کشور دانست و گفت: بیشترین کمبود مربوط به محدوده درون شهری است، اما با توجه به وسعت کشور و توسعه شبکه راه ها، در معابر برون شهری نیز با کمبود قابل توجه سیستم ثبت تخلفات مواجه هستیم.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا