اخبار اقتصاد ایران

معافیت مالیاتی مشاغل تعیین شد :: ایران تحلیل

نمایندگان مجلس میزان معافیت مالیات سالانه املاک افراد فاقد مالیات بر درآمد و مشاغل را تعیین کردند. بر این اساس میزان معافیت مالیاتی صاحبان مشاغلی که از پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان استفاده می کنند بیشتر است.

به گزارش ایران تحلیل، نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه ۱۴ بهمن ماه) شورای اسلامی در جریان بررسی بند هزینه های لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور با بند (ز) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه موافقت کرد.

در بند (ز) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه آمده است: میزان معافیت از درآمد مالیاتی سالانه املاک و مستغلات افراد فاقد درآمد موضوع ماده (۵۷) اصلاحی قانون مالیات های مستقیم ۱۳۸۰. ، مبلغ هفتصد و پنجاه میلیون (۷۵۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و میزان معافیت درآمد مشمول مالیات بر درآمد مشاغل سالانه موضوع ماده (۱۰۱) قانون مذکور یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین شده است. در صورت استفاده صاحبان مشاغل از پایانه فروشگاهی موضوع ماده ۱ سامانه پایانه های فروشگاهی و مودیان، معافیت مذکور به مبلغ یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون ریال تعیین می شود. همچنین درآمد سالانه مشمولان بند (ل) ماده ۱۳۹ قانون مالیات های مستقیم تا ۴ برابر سقف مالیاتی ماده ۸۴ این ماده معاف بوده و مازاد بر آن مشمول مالیات معافیت می باشد. قانون مالیات های مستقیم فعالیت های انتشاراتی، مطبوعاتی و رسانه ای حسب مورد دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما از شمول بند (ل) ماده ۱۳۹ قانون مالیات های مستقیم مستثنی خواهند بود.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در یادداشتی درباره موضوع سهمیه بندی بنزین که نگرانی هایی را در جامعه ایجاد کرده است، گفت: به هفته های پایانی سال نزدیک می شویم و نیاز مردم به بنزین افزایش یافته است متاسفانه در اقدامی ناهماهنگ با مجلس شاهد این تصمیم هستیم که این رویکرد را به فضایی بسته برای مردم تبدیل کرده است. خواهشمند است دستور دهید وزیر نفت به مجلس بیاید و در مورد افزایش قیمت بنزین بالاتر از قیمت ترجیحی صحبت کند تا در صورت لزوم اصلاحاتی انجام شود و در این زمینه تصمیم گیری شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ادامه داد: تبصره بعدی در مورد بازار سرمایه کشور است، البته از کمیسیون تلفیق گلایه دارم که موضوع بحث شرکت هایی است که مطالبات آنها از دولت و تأثیر آن بر وضعیت بازار سرمایه که به طور طبیعی تأسیس شده است مانند پالایشگاه ها، پتروشیمی ها است. جالب اینجاست که در کمیسیون تلفیق به رأی گذاشته شد و سپس حذف شد. از دولت و نمایندگان کمیسیون تلفیق تقاضا دارم به فکر بازار سرمایه باشند، بازار سرمایه کشور امروز متعلق به ۵۰ میلیون سهامدار است و وضعیت بازار سرمایه اصلا مناسب نیست. همچنین قابل قبول نیست. درخواست من از رئیس مجلس این است که دوباره وارد موضوع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا