اخبار اقتصاد ایران

معافیت مالیات حقوق سال آینده به ۱۲ میلیون تومان می‌رسد :: ایران تحلیل

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: مالیات بیش از ۵۰ درصد مشاغل و مشاغل صفر است و معافیت مالیاتی حقوق سال آینده به ۱۲ میلیون تومان می رسد.

به گزارش ایران تحلیل، هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در دیدار با دانشجویان با بیان اینکه نباید هزینه های ثابتی برای دولت ایجاد کنیم و آن را به درآمدهای نفتی ناپایدار متصل کنیم، گفت: به دلیل تحریم های بین المللی و فروش نفت. چالش ها. ، با یک جریان درآمدی ناپایدار مواجه هستیم. از منظر مبانی نظری، نباید منابع بودجه دولت را به جریان درآمدی ناپایدار مانند نفت گره بزنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: نفت دارایی و سرمایه این کشور است. این فقط برای ما نیست، کمک نسل‌های آینده است و نباید صرف امور جاری شود بلکه باید صرف سرمایه‌گذاری و گردش درآمد کشور شود.

وی افزود: امروز مردم بیشتر از اینکه از پرداخت مالیات شکایت کنند از بی عدالتی در پرداخت مالیات شکایت دارند. حل معضل بی عدالتی، نظام مندسازی و هوشمندسازی نظام مالیاتی است.

سبحانیان گفت: آیا امروز نظام مالیاتی استان عادلانه است؟ متاسفانه جواب خیلی مثبت نیست. زیرا برخی عوامل منجر به بی عدالتی می شود. یکی از مظاهر بی عدالتی این است که با مودیان و فعالان اقتصادی یکسان رفتار نمی شود، مردم برای یک موضوع مالیاتی با پاسخ های متفاوتی مواجه می شوند. که با هوشمندی نظام مالیاتی از برخوردهای شخصی دور می شویم.

وی افزود: نظام مالیاتی کشور چندین دهه است که سنتی بوده و مشکلات زیادی داشته است. ما باید به سمت سیستم مالیات استانی مبتنی بر داده حرکت کنیم. وقتی همه چیز در یک روند سیستماتیک باشد، آن وقت از سیستم سنتی فاصله می گیریم و در یک سیستم هوشمند و مدرن، مالیات عادلانه پردازش و وصول می شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور خطاب به دانشجویان گفت: هر چه قانونگذار تصویب کرد، سازمان امور مالیاتی موظف به اجرای آن است از جمله مالیات خانه مجلل که در سال های گذشته بر اساس قانون بودجه اجرا می شد.

وی ادامه داد: انتظار داریم در توضیح این موضوع ما را یاری کنید. اینکه سازمان مالیاتی مجری قانون است و نمی تواند از چیزی که معاف است یک ریال مالیات بگیرد و بالعکس از چیزی که مشمول مالیات است نمی تواند مالیات بگیرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: مطالبات اجتماعی به ویژه از سوی نخبگان و جامعه دانشگاهی در تسریع حرکت به سمت سامانه هوشمند مالیاتی نقش بسزایی دارد. در حال حاضر بسیاری از فرآیندهای مالیاتی سیستمی شده اند، به طوری که مودیان اصلاً نیازی به حضور در ادارات مالیاتی ندارند. ما معتقدیم مودیان تا حد امکان به ادارات مالیاتی مراجعه نکنند. تا وقتش تلف نشود و خدای ناکرده فاسدی پیش بیاید.

وی تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که برای ما بسیار مهم است کاهش فشار مالیات بر تولید است. در بسیاری از نقاط جهان، بار اصلی پرداخت مالیات بر دوش ثروتمندان، پردرآمدها و کسانی است که بیشتر مصرف می کنند.

سبحانیان گفت: باید به سمت کاهش مالیات بر تولید برویم. باید با سازوکار مالیاتی فعالیت های تولیدی و ارزش افزوده را تشویق کنیم و از فعالیت های غیرمولد و سوداگرانه جلوگیری کنیم. بنابراین مالیات نه تنها وسیله ای برای درآمدزایی است، بلکه ابزار مهمی برای سیاست گذاری اقتصادی است.

سبحانیان یادآور شد: بیش از ۵۰ درصد اصناف و مشاغل دارای مالیات صفر مطلق هستند. حدود ۱ درصد از اصناف و مشاغل ۵۰ درصد مالیات را در این زمینه پرداخت می کنند. این آمار نشان می دهد که رویکرد ما مالیات بر دانه های درشت است.

وی در پایان تاکید کرد: معتقدیم نباید از همه مردم مالیات گرفت. از کسانی که منابع مالی دارند مالیات گرفته شود به همین دلیل معافیت حقوق سالانه و … در قوانین بودجه سنواتی افزایش می یابد. به عنوان مثال امسال معافیت حقوق ۱۰ میلیون تومان بود اما سال بعد به ۱۲ میلیون تومان افزایش یافت. در حوزه مشاغل و مشاغل نیز که امسال شامل درآمد تا سقف ۴۷ میلیون تومان معاف شد به ۱۴۴ میلیون تومان افزایش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا