فرهنگ و هنر

معاملات ۳۵ هزار میلیارد ریالی بورس انرژی ایران در هفته منتهی به دوم خرداد

نفتای سبک ایران شرکت نفت ستاره خلیج فارس در هفته منتهی به دومین روز از پرفروش ترین های بازار فیزیکی بورس انرژی است. خردادماه غروب شد; فروش ۳۰ هزار تنی این محصول ۷.۸ هزار میلیارد در رینگ بین المللی درآمد داشت.


ایران تحلیلی –

نفتای سبک ایران شرکت نفت ستاره خلیج فارس در هفته منتهی به دومین روز از پرفروش ترین های بازار فیزیکی بورس انرژی است. خردادماه غروب شد; فروش ۳۰ هزار تنی این محصول ۷.۸ هزار میلیارد در رینگ بین المللی درآمد داشت. این در حالی بود که ارزش هفتگی حلقه بین المللی به ۲۴.۸ هزار میلیارد ریال رسید. همچنین در این دوره هفتگی ارزش رینگ داخلی نیز به ۱۱.۴ هزار میلیارد ریال افزایش یافت و ارزش برق معامله شده از بازار برق بورس انرژی از ۲.۵۹ هزار میلیارد گذشت.

ارزش هفتگی حلقه داخلی حامل های انرژی به ۱۱ هزار میلیارد رسید

بر اساس گزارش مدیریت ارتباطات بورس انرژی؛ بررسی داده های زنگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در هفته منتهی به اول خرداد ماه حکایت از فروش ۴۱ هزار و ۵۲۵ تن انواع محصولات در این رینگ به ارزش کل ۱۱ هزار و ۴۵ میلیارد و ۳۵۳ میلیون و ۵۸۴ هزار ریال دارد. این محصولات شامل انواع کالاها در زیر گروه نفت، گاز و سایر حامل های انرژی بود. از حجم معاملات رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی نسبت به هفته قبل منتهی به بیست و ششم اردیبهشت ماه کاهش یافت. کاهش روزهای کاری به دلیل سانحه غیرمترقبه بالگرد رئیس جمهور و چند تن دیگر از سران کشور که منجر به شهادت آنها شد و اعلام تعطیلی رسمی چهارشنبه دوم. خرداد در این کاهش حجم فروش هفتگی، این رویه در سایر تابلوهای معاملاتی بورس انرژی نیز دیده می شود.

نفتای سبک ستاره خلیج فارس پیشتاز معاملات هفتگی در رینگ بین المللی است

در بازه زمانی هفتگی ۹۳ هزار و ۵۵۰ تن انواع محصولات در زیر گروه نفت، گاز و سایر حامل های انرژی در رینگ بین المللی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران معامله شد. فروش این مقدار محصول منجر به تحقق ارزش ۲۴ هزار و ۸۷۸ میلیارد و ۴۵۴ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۱۱۰ ریالی در این انگشتر شد. بررسی داده های رینگ بین المللی برای هفته منتهی به سه شنبه اول خردادماه حاکی از آن است که بیشترین حجم فروش محصولات در این دوره هفتگی مربوط به معامله ۳۰ هزار تن نفتای سبک شرکت نفت ستاره خلیج فارس بوده است. این معامله با ارزش ۷ هزار و ۸۳۵ میلیارد ریال در ردیف با ارزش ترین معاملات رینگ بین المللی بازار فیزیکی قرار گرفت. همچنین در این دوره هفتگی بیش از ۲۰ هزار تن باقیمانده پالایش شده واحد RCD پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند به ارزش کل ۵ هزار و ۴۱۹ میلیارد ریال و ۱۲ هزار تن گاز مایع نفت بندرعباس. پالایش با مجموع ارز ۲ هزار و ۳۸۲ میلیارد ریال نیز از این رینگ معامله شد.

تابلوی مشتق پیشرو در ایجاد ارزش در بازار برق است

در حالی که اردیبهشت ماه به پایان رسید که فروش برق نیروگاه ها از جدول مشتقات بورس انرژی ایران به مرحله مطلوبی رسید. به گونه ای که تنها با گذشت یک ماه از بازگشایی این تابلو، بخش قابل توجهی از فروش برق نیروگاه ها به شرکت های توزیع به این بازار شفاف و رقابتی منتقل شده است و این امر موجب رونق معاملات برق در کشور شده است. بورس انرژی ایران در هفته منتهی به سه شنبه اول خردادماه، ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون کیلووات ساعت برق از تابلوی مشتقه بورس انرژی ایران به ارزش کل ۲ هزار و ۵۶۴ میلیارد ریال معامله شد. این در حالی بود که در این دوره هفتگی بالغ بر ۷۴۴ هزار کیلووات ساعت برق سبز به ارزش ۳۱.۷ میلیارد ریال معامله شد. همچنین در هفته مورد بررسی، یک میلیون و ۱۷۶ هزار کیلووات ساعت برق به ارزش کل یک میلیارد و ۱۹۹ میلیون ریال از تابلو فیزیکی برق بازار انرژی به فروش رسید. به این ترتیب ارزش فروش برق در بورس انرژی در تابلوهای فیزیکی، مشتقه و برق سبز در هفته منتهی به اول خرداد ماه به ۲۵۹۷ میلیارد ریال رسید.

مهم ترین نسخه های آینده

مهمترین عرضه های پیش روی رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی با توجه به حجم عرضه شنبه ۵ خرداد ماه عبارتند از: ۴ هزار تن قلمه پنتان شرکت پالایشگاه تخت گاز فارس. ۱.۲ میلیون لیتر حلال ۴۰۲ شرکت پالایش نفت تبریز و ۴۵۰ هزار لیتر حلال ۴۰۲ شرکت پالایش نفت تهران. مهمترین عرضه های پیش روی رینگ بین المللی بازار فیزیکی بورس انرژی با توجه به حجم عرضه شنبه ۵ خرداد ماه عبارتند از: ۱۰ هزار تن LCO شرکت پالایش نفت آبادان; ۸ هزار تن گاز مایع شرکت پالایش نفت اصفهان و ۱۵۵ هزار بشکه هیدروکربن سنگین پتروشیمی بوعلیسینا




آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا