اخبار اقتصاد ایران

معرفی بدترین دستگاه‌ها در صدور مجوزهای کسب و کار؛ از قوه قضائیه تا وزارت صمت

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور یکی از این نهادهاست که هنوز شرایط صدور مجوز شهرداری را فراهم نکرده است. و به تعبیری مجوزهای مربوط به شهرداری ها در حال حاضر از طریق درگاه ملی مجوز صادر می شود. صادر نمی شود.

افق میهن به نقل از تسنیم، رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد بدترین دستگاه ها در صدور پروانه کسب را معرفی کرد و گفت: دادستان کل کشور دستور داده است رئیس هیئت مقررات زدایی برای جلوگیری از اقدامات و جنایات. آن ها را در جریان قرار دهید.

سیدامیر سیاح افزود: به طور کلی ۴۲۰۰ نوع کسب و کار در کشور وجود دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر سه هزار و ۴۰۰ مورد از این نوع کسب و کارها ضمن داشتن شرایط صدور مجوز به صورت الکترونیکی متصل هستند.

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: این تعداد ۸۰ درصد مجوزهای کشور را به خود اختصاص داده و تقریبا مردم از این بخش رضایت دارند.

وی افزود: بیشتر ۳۴۰۰ مجوز ثبتی است و بیشتر مشاغل صنفی و خانگی در این حوزه است.

سیاح تصریح کرد: جدای از این ۶۰۰ پروانه زمین پایه مانند کارخانه، گلخانه، دامپروری، هتلداری و … در کشور به زودی بزرگترین تحول در این زمینه رخ خواهد داد.

وی گفت: کلیه مجوزهایی که در فرآیند صدور پروانه نیازمند تغییر کاربری و واگذاری اراضی است در پروانه های پایه زمین لحاظ می شود.

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: به طور کلی تا پایان مرداد در ماه جاری این ۶۰۰ مجوز شفاف و الکترونیکی می شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: امروز فهرست ۱۲۰ مجوز متعلق به ۱۴ مرجع صدور مجوز منتشر شد که از این تعداد ۷ دستگاه دولتی و ۷ مجوز غیردولتی بوده است.

سیاح تصریح کرد: هدف از انتشار فهرست مذکور این است که هم دستگاه های نظارتی حساس شوند و هم به رسانه های حساس به حقوق مردم مانند صدا و سیما تذکر داده شود که به دادگاه مراجعه کنند تا این دستگاه ها تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

وی ادامه داد: چرا یک مجری دولتی پس از گذشت ۲.۵ سال از اجرای قانون تسهیل گری، هنوز شرایط صدور مجوز را فراهم نکرده است، چه رسد به اینکه به پورتال ملی صدور مجوز و یا صدور مجوز به صورت الکترونیکی اقدام کند؟!

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور یکی از این نهادهاست که هنوز شرایط صدور مجوز شهرداری را فراهم نکرده است. و به تعبیری مجوزهای مربوط به شهرداری ها در حال حاضر از طریق درگاه ملی مجوز صادر می شود. صادر نمی شود.

وی افزود: آموزش و پرورش و آموزش و پرورش هنوز شرایط صدور مجوز برای مهدکودک ها را فراهم نکرده اند و صدها متقاضی مهدکودک در کشور وجود دارد که آنها نیز ناراحت و سرگردان هستند.

سیاح گفت: معاونت ذیربط در وزارت آموزش و پرورش شرایط صدور مجوز را تایید کرده است اما این مجوزها هنوز به پرتال ملی متصل نیست و افراد نمی توانند به صورت قانونی مجوز خود را از این پورتال دریافت کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه تمامی مجوزهای وزارت ارشاد اسلامی و وزارت علوم فاقد فرآیند است، تصریح کرد: بدترین نهاد در صدور مجوز پس از قوه قضائیه، وزارت کشور و وزارت فرهنگ، پورتال ملی مجوزها است. و ارشاد اسلامی.

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: معاونت بازرگانی خارجی وزارت امنیت در زمینه صدور مجوزهای ملی دخالتی ندارد بنابراین متقاضیان مجوز تجارت خارجی همچنان برای دریافت مجوز باید به روش های حضوری ارائه شود.»

وی افزود: مسئولان وزارت صمت دست از کار برداشته اند که امید است تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و مجازات پیش بینی شده در قانون برای آنها اعمال شود.

سیاح گفت: دادستان کل کشور به رئیس هیات مقررات زدایی دستور داده است اقدامات و جرایم مربوطه را به وی ابلاغ کند.

وی یادآور شد: این قصورها و تخلفات به غیر از دادستان کل کشور به سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و شورای اسلامی گزارش خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا