معرفی خودرو کانسپت جگوار باعث اختلاف نظر شده است
جگوار، سازنده خودروهای لوکس، با رونمایی از خودروی مفهومی الکتریکی جدید خود، همان طور که در پیش نمایش ویدئویی جنجالی که اخیرا منتشر کرده است، جنجال به پا کرده است.
برخی از کارشناسان در رسانه های اجتماعی گفتند که نوع صفر (۰۰) جدید جگوار “هیجان انگیز” و “کاملا خیره کننده” است، در حالی که برخی دیگر به طراحان جگوار توصیه کردند “به تابلوی نقاشی برگردند.”
این خودروساز که بزرگترین دگرگونی تاریخ خود را آغاز کرده است، ماه گذشته قبل از اعلام قصد خود برای تولید یک مدل فقط الکتریکی، در یک پیش نمایش در شبکه های اجتماعی از لوگوی جدیدی رونمایی کرد.
بسیاری از منتقدان خاطرنشان کردند که ویدیوی تبلیغاتی یک خودروی واقعی را نشان نمیدهد، اما دیگران این شرکت را به خاطر رویکرد جسورانهاش تحسین کردند.
جگوار ماه گذشته فروش خودروهای جدید جگوار در بریتانیا را پیش از عرضه یک خودروی الکتریکی که در سال ۲۰۲۶ عرضه می شود، متوقف کرد.
فروش خودروهای این شرکت در سالهای اخیر به شدت کاهش یافته است و برخی استدلال میکنند که از آنجایی که تصویر سنتی که به ارث برده دیگر جذاب به نظر نمیرسد، فیس لیفت یک قمار با ضرر محدود است.
جگوار پس از انتشار یک ویدیوی تبلیغاتی در ماه گذشته، به دنبال تبلیغات گسترده ای، از مردم خواست که به تغییر نام تجاری این شرکت که بیش از یک قرن سابقه دارد، «اعتماد کنند و پیش داوری نکنند».
خودروی سفر سفر که در نمایشگاه هنری میامی رونمایی شد، یک خودروی مفهومی است و به همین دلیل برای فروش عمومی تولید نخواهد شد.
با این حال، این خودرو نشاندهنده روند مدلهای جدید جگوار است که پیشبینی میشود در زمان عرضه، قیمتی بیش از ۱۰۰ هزار دلار داشته باشند.
جری مک گاورن، مدیر خلاق جگوار، گفت که از توجهی که جگوار جدید به خود جلب کرده است، خوشحال است.
وی گفت: این مدل تاکنون احساسات ناظران را برانگیخته است و این روند ادامه خواهد داشت. او افزود: «جگوار نمیخواهد همه آن را دوست داشته باشند.
اما کارل برائر، تحلیلگر صنعت خودرو، نسبت به رویکرد جدید این شرکت بدبین است. او به بی بی سی گفت که به نظر می رسد این شرکت “میراث گذشته جگوار را برای امید به آینده ای بهتر قربانی می کند.”
وی افزود: فکر نمی کنم این تصمیم درستی باشد.
“خیلی بزرگه”
بئاتریکس کیم، مدیر مرکز تحقیقات خودرو، به بیبیسی گفت که این خودروی مفهومی «بسیار بزرگ و غیر واقعی» است.
خانم کیم با اشاره به اینکه برندهای بزرگ خودرو در بازار زیاد هستند و نمی توان خودروهای برقی را فقط برای ثروتمندان تولید کرد، افزود: “این راه درستی نیست.”
وی بیان کرد: البته جگوار یک برند لوکس است، اما فکر نمی کنم فعلاً جگوار آن سمتی را طی کند، زیرا تولید انبوه را هم از دست می دهد و این خودرو برای تولید انبوه نیست.
اما اندی پالمر، مدیرعامل سابق استون مارتین و نیسان، گفت که جگوار نیاز به تغییر دارد زیرا “برای مدت طولانی به عنوان یک برند شکست خورده است.”
او طرح جدید را به عنوان “تغییر مسیر شجاعانه” توصیف کرد، اگرچه او اعتراف کرد که این تغییر “بسیار بزرگ” است.
او گفت: «تبلیغات خودروهای برقی باید بر مقرون به صرفهتر کردن آنها متمرکز شود، اما جگوار در جهت مخالف حرکت میکند.
با این حال وی افزود: برایشان آرزوی موفقیت دارم و واقعا امیدوارم موفق شوند.
جگوار لندرور گفته است که تصمیم برای توقف فروش خودروهای جدید جگوار در بریتانیا در ماه گذشته اقدامی عمدی برای “ایجاد فضای تنفس” قبل از رونمایی از ظاهر جدید خود بوده است.
این شرکت در سال ۲۰۲۱ تغییر به سمت خودروهای الکتریکی را اعلام کرد و گفت که هر سه کارخانه خود را در بریتانیا به عنوان بخشی از این استراتژی فعال نگه داشته است.
جگوار ضعیف ترین حلقه در گروه تولید جگوار لندرور است که تقریباً یک دهه است که متعلق به تاتا موتورز است.
در سال ۲۰۱۸، فروش خودروهای جگوار به ۱۸۰ هزار دستگاه رسید، اما این رقم در سال گذشته به ۶۷ هزار دستگاه کاهش یافت.
اوایل سال جاری جگوار لندرور اعلام کرد که به بالاترین سود از سال ۲۰۱۵ رسیده است، اما این سود ناشی از فروش دو خودرو رنج روور و لندرور دیفندر بوده است.
منبع: بی بی سی