اخبار اقتصاد ایران

معرفی روش‌های استعلام خلافی خودرو و اهمیت پرداخت آن

در این مقاله در مورد انواع جرایم رانندگی و نحوه استعلام تخلفات صحبت کردیم.

پرداخت به موقع جرایم رانندگی برای جلوگیری از توقیف خودرو

پلیس راهنمایی و رانندگی قوانینی را برای رانندگان وضع کرده است تا تردد منظم را تضمین کند. عدم رعایت این قوانین باعث جریمه برای دارندگان خودرو خواهد شد. در این بین رانندگان نیز به یاد داشته باشند که رعایت قوانین و رانندگی ایمن علاوه بر کاهش تخلفات رانندگی از تصادفات نیز جلوگیری می کند. در ادامه این مطلب می خواهیم در مورد جریمه دو صفحه ای، اهمیت پرداخت جریمه و روش های رسیدگی به تخلفات خودرو با شما صحبت کنیم.

بررسی انواع جرایم رانندگی

پلیس راهنمایی و رانندگی برای رانندگان متخلف جرایم کیفری در نظر گرفته است. این جرایم به منظور جلوگیری از تکرار رفتار نادرست در رانندگی و کاهش تصادفات تعیین شده است. جرایم رانندگی ممکن است منجر به جریمه، امتیاز کاستی یا پارک شود. در ادامه انواع جرایم رانندگی را برای شما شرح می دهیم:

  • جریمه تسلیم چیست؟

مامور راهنمایی و رانندگی در ارائه جریمه، برگه را به متخلف تحویل می دهد.

  • جریمه ضمیمه چیست؟

این جریمه توسط مامور راهنمایی و رانندگی بر روی خودروی متخلف قرار می گیرد و راننده با دیدن خودرو متوجه جریمه می شود.

جریمه دو صفحه ای زمانی صادر می شود که افسر راهنمایی و رانندگی به دلیل تخلف دستور ایست دهد اما راننده بدون توجه به دستور افسر به رانندگی خود ادامه دهد. در چنین حالتی پلیس دو برگه جریمه را به فرد تحویل می دهد. برگه اول برای تخلف از قوانین و برگه دوم جریمه عدم توجه به دستور پلیس است.

  • جریمه دوربین چیست؟

پلیس راهنمایی و رانندگی به منظور کاهش تخلفات، دوربین هایی را در نقاط شهری و برون شهری قرار داده است. این دوربین ها تخلفات رانندگان را ثبت و برای آنها ارسال می کند.

اهمیت پرداخت به موقع تخلفات خودرو

لازم است بدانید عدم پرداخت خلافی خودرو به مدت ۶۰ روز هزینه جریمه خودرو را دو برابر می کند. همچنین در صورتی که مبلغ خلافی خودرو بیش از ۳ میلیون تومان باشد، پلیس می تواند خودروی راننده متخلف را توقیف کند. با توجه به این موضوع دریافت استعلام خلافی خودرو و پرداخت به موقع آن بسیار حائز اهمیت است.

روش های دریافت استعلام خلافی خودرو

استعلام خلافی خودرو با تلفن همراه

برای دریافت استعلام خلافی خودرو می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. در ادامه ۶ روش رایج استعلام خلافی خودرو را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید تخلفات رانندگی خود را به موقع پرداخت کنید.

مراجعه حضوری به کلانتری +۱۰

یکی از راه های دریافت خلافی خودرو مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ است. در این مراکز با پرداخت مبلغی می توانید استعلام خلافی خودروی خود را دریافت کنید. مدارک مورد نیاز برای دریافت استعلام خلافی خودرو در مراکز پلیس +۱۰ شامل موارد زیر است:

  • اصل کارت شناسایی مالک خودرو
  • سند مالکیت خودرو
  • بیمه نامه شخص ثالث

با توجه به اجباری بودن بیمه شخص ثالث، احتمالاً بسیاری تصور می کنند که بیشترین میزان حق بیمه فروش و تولید مربوط به این بیمه نامه است. اما اینطور نیست! بر اساس آمار منتشر شده از سوی دفتر برنامه ریزی و امور فنی معاونت برنامه ریزی و توسعه بیمه مرکزی، در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۱ ارزش حق بیمه تولیدی شرکت ها بیش از ۱۲۶ هزار میلیارد تومان محاسبه شده است. در این بین رتبه اول تولید حق بیمه با ۳۸.۱۹۶ میلیارد تومان فروش به بیمه های سلامت می رسد; رتبه دوم متعلق به بیمه شخص ثالث با ۳۷ هزار و ۶۸۹ میلیارد تومان فروش است. سایر رشته های بیمه با تفاوت فاحش در رده های بعدی قرار می گیرند.

دریافت خلافی خودرو تلفنی

برای دریافت استعلام خلافی خودرو به صورت تلفنی باید با شماره تلفن ۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس بگیرید، در این روش برای دریافت خلافی به کد VIN درج شده در پشت کارت خودرو نیاز دارید.

استعلام خلافی خودرو با ارسال پیامک

جهت استعلام و پرداخت خلافی خودرو از طریق پیامک باید کد VIN پشت کارت خودرو را به یکی از شماره های زیر ارسال نمایید.

  • ۳۰۰۰۵۱۵۱
  • ۱۱۰۰۰۵۱۵۱
  • ۱۱۰۱۲۰۲۰

پس از ارسال پیامک، شناسه پرداخت و فاکتور خودرو برای شما ارسال می شود.

استعلام تخلف خودرو با کد دستوری USSD

در این روش کافی است با تلفن همراه خود کد دستوری *۱۱۰# را شماره گیری کرده و سپس گزینه استعلام خلافی خودرو را انتخاب کنید. در پایان کد VIN را در پشت کارت ماشین خود وارد کنید. پس از انجام این مراحل استعلام خلافی خودرو برای شما ارسال می شود.

دریافت خلافی خودرو از سایت راهور ۱۲۰

برای دریافت خلافی خودرو از سایت راهور ۱۲۰ باید مراحل زیر را طی کنید:

  • اول به سیستم راهرو ۱۲۰ وارد.
  • گزینه استعلام تخلفات رانندگی را انتخاب کنید.
  • در این مرحله به سامانه سخا هدایت می شوید که باید کد ملی، رمز عبور و کد امنیتی را وارد کرده و گزینه ورود را انتخاب کنید. اگر در این سامانه ثبت نام نکرده اید، ابتدا باید مراحل ثبت نام خود را تکمیل کنید.
  • در پایان با وارد کردن شماره بارکد کارت خودرو می توانید استعلام خلافی خودرو را دریافت نمایید.

استعلام خلافی خودرو با اپلیکیشن موبایل

اپلیکیشن های موبایلی امکان دریافت و پرداخت سریع خلافی خودرو را برای مردم فراهم کرده است. با ورود به قسمت خدمات اصلی این اپلیکیشن ها و انتخاب گزینه خلافی خودرو می توانید استعلام خلافی خودروی خود را به راحتی دریافت کنید. بسیاری از این اپلیکیشن ها امکان پرداخت آنلاین و سریع عیب خودرو را نیز برای شما فراهم کرده اند.

استعلام آنلاین و غیر حضوری و پرداخت خودرو

قوانین ترافیکی برای حفظ نظم و ایجاد ایمنی ایجاد شده است. بنابراین با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می توانید از تخلف و جریمه جلوگیری کنید. در این مقاله در مورد انواع جرایم رانندگی و نحوه استعلام تخلفات صحبت کردیم. با استفاده از روش های ذکر شده در این مقاله می توانید به راحتی استعلام تخلف خود را دریافت و در اسرع وقت پرداخت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا