فناوری

معرفی مدلی از هوش مصنوعی که مانند آدمیزاد قادر به استدلال است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

“OpenAI” پیشرو در زمینه توسعه هوش مصنوعی از عرضه محصول جدید خود خبر داد. مدلی از هوش مصنوعی که قادر به استدلال پیچیده و قادر به حل مسائل دشوار در زمینه های ریاضی، برنامه نویسی و علوم است.

این محصول جدید که با نام Zero One شناخته می شود، گامی بزرگ در جهت دستیابی به شناخت انسان در ماشین ها است.

میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری OpenAI به فایننشال تایمز گفت: «این فناوری جدید به ما اجازه می‌دهد تا فرآیند تفکر مدل را گام به گام ببینیم.

وی همچنین تاکید کرد که مدل‌های “صفر یک” در آزمون‌های المپیاد بین‌المللی ریاضی نتایج چشمگیری کسب کردند و امتیاز ۸۳ درصد را کسب کردند. این عدد برای مدل های قبلی مانند JPT 40 تنها ۱۳ درصد بود.

طبق اعلام OpenAI، این مدل‌ها از روز پنجشنبه ۲۲ شهریور در سرویس ChatGPT Plus ادغام شده و به‌طور خاص برای کمک به دانشمندان و توسعه‌دهندگان طراحی شده‌اند.

این مدل‌ها به دلیل استفاده از تکنیک‌های پیچیده‌تر و زمان برتر برای تجزیه و تحلیل درخواست‌ها، هزینه بیشتری نسبت به سایر مدل‌های GPT دارند، اما پاسخ‌های آنها سازگارتر و دقیق‌تر است.

مارک چن، معاون تحقیقات OpenAI، مدل جدیدی را ارائه کرد که چندین مشکل را حل کرد که GPT 40 قادر به حل آنها نبود. از جمله یک سوال شیمی پیشرفته و یک معمای پیچیده ریاضی توسط این مدل حل شد که نشان دهنده توانایی های برتر این مدل در استدلال منطقی است.

موراتی همچنین خاطرنشان کرد که این مجموعه از مدل ها می تواند حوزه هایی مانند جستجوی آنلاین را متحول کند. او اظهار داشت که با استفاده از ابزار SearchGPT خود، OpenAI در حال آزمایش یک الگوی جستجوی جدید است که در تحقیق و بازیابی اطلاعات عملکرد بهتری دارد.

یوشوا بنجیو، دانشمند کامپیوتر در دانشگاه مونترال و برنده جایزه معتبر علمی تورینگ، بر اهمیت قدرت استدلال واقعی در هوش مصنوعی تاکید کرد: «اگر سیستم‌های هوش مصنوعی قادر به ارائه استدلال واقعی باشند، این امکان ارتباط حقایق را دارد. ، استدلال ها و نتیجه گیری های ارائه شده توسط این هوش مصنوعی را فراهم می کند.

وی همچنین افزود: عدم تحقق این امکانات در هوش مصنوعی یکی از موانع اصلی دستیابی به «هوش مصنوعی جامع» بوده است.

هوش مصنوعی مدلی از هوش ماشینی است که می تواند هر وظیفه فکری را که انسان قادر به انجام آن باشد با موفقیت انجام دهد. دانشمندان در سال ۲۰۲۳ پیش بینی کردند که هوش مصنوعی در کمتر از ۱۵ سال آینده در دسترس انسان قرار خواهد گرفت.

پیشرفت در توسعه مدل‌های هوش مصنوعی نه تنها از نظر فناوری قابل توجه است، بلکه از نظر تأثیر اقتصادی و اجتماعی نیز مهم است. این فناوری ها به طور فزاینده ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و این پتانسیل را دارند که نحوه تعامل انسان با ماشین ها و فرآیندهای کاری را تغییر دهند.

همزمان با توسعه سریع و روزافزون فناوری هوش مصنوعی، نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد تأثیر مخرب آن بر افق میهنات دموکراتیک، تسهیل اختلاس و تقلب و از دست دادن بسیاری از مشاغل وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا