ترندهای روز

معرفی ۱۰ فیلم فانتزی غیر انگلیسی زبان برتر؛ از «بال‌ های آرزو» تا «مهره هفتم»

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

ژانر فانتزی ژانری است که هیچ محدودیتی نمی شناسد، شاید بیش از هر ژانر دیگری. فیلم های فانتزی که در این مقاله به آنها اشاره می کنیم از جذابیت این ژانر برای شما خبر می دهند. فیلم های زیر از نقاط مختلف جهان از جمله اسپانیا، آلمان، ژاپن، سوئد و مکزیک هستند و غیرانگلیسی زبان هستند. ما این لیست را با چند فیلم واقعا خوب شروع می کنیم و سپس با عناوینی پایان می دهیم که می توان آنها را از بهترین فیلم های فانتزی ساخته شده در نظر گرفت.

روح زنبور عسل (۱۹۷۳)

کارگردان: ویکتور آریس

فیلم «روح کندوی زنبور عسل» را می توان بهترین فیلم غیرانگلیسی در ژانر فانتزی دانست. Ghost in the Behejive فیلمی اسپانیایی است که داستان دختر جوانی را روایت می کند که پس از دیدن و تحت تاثیر قرار گرفتن فرانکشتاین ۱۹۳۱ زندگی اش تغییر می کند. او غرق در ایده های ارواح و حتی یک دنیای فانتزی می شود که ممکن است نتواند از کنار آن بگذرد. روح کندو داستان شگفت انگیزی دارد. چیزی شبیه به فانتزی یا رئالیسم جادویی. قسمت های فانتزی فقط در سر یک شخصیت اتفاق می افتد که می تواند فیلم را بیشتر به یک درام روانی تبدیل کند. با این حال، این به تفسیر فرد بستگی دارد و حس معصومیت و کشف دوران کودکی در طول فیلم مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نتیجه ایده‌های خارق‌العاده‌ای به وجود می‌آید.

بال های آرزو (۱۹۸۷)

کارگردان: ویم وندرس

زبان های زیادی در سراسر Wings of Desire صحبت می شود، اما بیشتر آنها به زبان آلمانی هستند و این فیلم محصول مشترک آلمان و فرانسه است. کارگردان که به درستی به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ویم وندرس در نظر گرفته می‌شود، به یک خط داستانی عاشقانه خارق‌العاده می‌پردازد، اما سبک متمایز خود را نیز در فیلم به ارمغان می‌آورد و باعث می‌شود که به طرز شگفت‌انگیزی واقع‌گرایانه به نظر برسد. روایت Wings of Desire روی یک جفت فرشته متمرکز است که بدون اینکه بتوانند مستقیماً با مردم تعامل داشته باشند مراقب بشریت هستند و یکی از فرشتگان آرزو دارد که انسان شود. این فیلم داستان کندی دارد که شما را با روایت درگیر می کند.

فیلم Ugetsu (1953 Ugetsu)

کارگردان: کنجی میزوگوچی

کنجی میزوگوچی فیلمسازی است که بیشتر به خاطر درام‌هایش شناخته می‌شود، برخی از آنها در موقعیت‌های تاریخی و برخی با هدف بازتاب فضای ژاپن معاصر شناخته می‌شوند، اما یکی از برجسته‌ترین فیلم‌های او فیلم Ogetsu محصول ۱۹۵۳ است. ژانر فانتزی این فیلم بر خلاف بسیاری از فیلم های دیگر ساخته کنجی میزوگوچی است. این فیلم تاریخی است و در قرن شانزدهم می گذرد، اما عناصر داستان عامیانه/ارواح را نیز در خود جای داده است. هرگز برای تبدیل شدن به یک فیلم فانتزی عالی یا هر چیزی که به ژانر ترسناک نزدیک می شود، کافی نیست، اما برای اطمینان از برجسته شدن فیلم اوگتسو کافی است.

مهر هفتم (۱۹۵۷)

کارگردان: اینگمار برگمن

شما واقعا نمی توانید در مورد فیلم های فانتزی غیر انگلیسی زبان صحبت کنید، اما او به مهره هفتم برگمان اشاره ای نکرد. کارگردانی که با چندین اثر شناخته شده خود یعنی مهر هفتم جای خود را در ژانر فانتزی باز کرد. در این فیلم صحنه معروف «شطرنج بازی با مرگ» یکی از صحنه های خیره کننده است. اما The Seventh Seal چیزی بیش از یک فیلم قرون وسطایی/فانتزی است. شطرنج به داستانی در مورد از دست دادن دین، رستگاری و یافتن هدف در میان تمام مشکلاتی که زندگی بر سر راه فرد قرار می دهد، اشاره دارد.

Die Nibelungen (1924)

کارگردان: فریتز لانگ

Die Nibelungen در دو قسمت منتشر شد که هر دو در سال ۱۹۲۴ منتشر شدند و زمان آن ۴.۵ ساعت بود. این فیلم عموماً به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های فریتز لانگ، فیلمساز آلمانی در نظر گرفته می‌شود، اگرچه فریتز لانگ فیلم‌های بزرگتری مانند M، متروپلیس و دکتر هو را نیز کارگردانی کرده است.

هر دو بخش Die Nibelungen در نهایت طیف شگفت‌انگیزی از تصاویر خلق شده توسط فریتز لانگ را نشان می‌دهند و نشان می‌دهند که او چگونه می‌توانست در دوران صامت فیلم‌های فانتزی بهتر از سایر هم عصرانش بسازد. اکنون بیش از یک قرن از عمرش می گذرد، Die Nibelungen هنوز مخاطبان را مجذوب خود می کند و هیجان های فراوانی را در خود جای داده است، و آن را برای هرکسی که هر یک از آثار کلاسیک شناخته شده لنگ را دیده است، ضروری می کند.

پرنسس مونونوکه (۱۹۹۷)

کارگردان: هایائو میازاکی

فیلم های انیمه شامل ژانرهای مختلفی از جمله فانتزی هستند. البته انیمه های هایائو میازاکی همیشه جزو بهترین نمونه ها هستند و شاهزاده مونونوکه هم یکی از فیلم های معروف است. در واقع دو فیلم از میازاکی وجود دارد که بیش از سایرین برجسته هستند، اولین آنها شاهزاده مونونوکه است. این فیلم محصول ۱۹۹۷ مسلماً تاریک ترین و حماسی ترین فیلم میازاکی و تقریباً مطمئناً خشن ترین فیلم او است. این یک داستان ماجراجویی/فانتزی زیبا را روایت می کند که پیام محیطی روشن، اما موثری دارد. پرنسس مونونوکه هم از نظر فنی و هم از نظر روایی تحت تاثیر قرار می‌دهد و به حق یکی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی است که تا به حال ساخته شده است.

کوایدان (۱۹۶۴)

کارگردان: ماساکی کوبایاشی

Kwaidan یک فیلم ترسناک معمولی نیست. در واقع، Kwaidan ممکن است بهترین فیلم در نوع خود باشد که با سه ساعت زمان ساخته شده است، با اقتباس از چهار داستان عامیانه ژاپنی مرتبط با ارواح، با هر چهار قسمت فیلم جالب، سرگرم کننده و ترسناک. این یک فیلم بصری خیره کننده است که بسیار ترسناک است، و بنابراین به همان اندازه که یک اثر ترسناک است، یک فانتزی رویایی و لذت بخش است.

فانی و الکساندر (۱۹۸۲)

کارگردان: اینگمار برگمن

درسته که The Seventh Seal عالیه ولی فیلم فانتزی بعدی اینگمار برگمان یعنی Fanny and Alexander هم خیلی معروف و فوق العاده هست. مطمئناً، عناصر فانتزی در این فیلم کمرنگ شده اند و فیلم بیشتر به یک درام خانوادگی تبدیل می شود، اما برخی از چهره های شبح مانندی که برای تعامل با یکی از شخصیت های اصلی همراه می شوند، این فیلم را به یک فیلم فانتزی تبدیل می کنند.

فانی و الکساندر نیز یکی از بهترین فیلم های برگمان است. این می تواند یکی از زیباترین فیلم های دهه ۱۹۸۰ باشد و از نظر روایی، برگمان را به طرز شگفت انگیزی می بیند که با مضامین و ایده های روایی با ذهن مخاطب بازی می کند. این فیلم در دو دوره می گذرد: درخشان و براق و سرد و بی روح. در طول صحنه های جسورانه و براق، تصاویری که برگمان به مخاطب نشان می دهد، بدیع و فوق العاده هیجان انگیز است.

فیلم Spirited Away 2001

کارگردان: هایائو میازاکی

Spirited Away که چهار سال پس از پرنسس مونونوکه اکران شد، به عنوان بهترین فیلم هایائو میازاکی شناخته می شود. این فیلم به اندازه برخی از فیلم های میازاکی کودک محور نیست. از جمله همسایگان توتورو و پونیو. این فیلم داستان دختر جوانی است که وظیفه دارد پدر و مادرش را از دنیایی خارق العاده و عجیب نجات دهد. میزان تخیل در این فیلم شگفت انگیز است و قطعا شما را جذب خواهد کرد.

هزارتوی پان (۲۰۰۶)

کارگردان: گیلرمو دل تورو

در میان فیلم های گیرمو دل تورو، هزارتوی پان یکی از بهترین ایران تحلیل هاست. این فیلم درباره عواقب پس از جنگ داخلی اسپانیا است و یک فیلم فانتزی تاریک است. هزارتوی پان یک فیلم منحصر به فرد و هیجان انگیز است که با استادی روایت خود را ارائه می دهد و در عین حال از نظر فنی شگفت انگیز است و در کل یکی از بهترین فیلم های قرن بیست و یکم تا کنون به نظر می رسد.

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا