ورزشی

معمای حذف مهسا قربانی از لیست داوران بازی دربی

چند روز پیش فدراسیون فوتبال ایران به همراه کمیته داوران این فدراسیون در خبری که برای تبلیغ آن تلاش زیادی کردند، اعلام کردند که قرار است برای اولین بار در دربی یک زن در بین داوران این مسابقات حضور داشته باشد. این مسابقه آن روز رئیس کمیته داوران از مهسا قربانی به عنوان داور اتاق VAR نام برد و گفت که تصمیم قطعی است و او به عنوان یکی از داوران دربی انتخاب شد.

دو روز بعد مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران بار دیگر این موضوع را برجسته کرد و گفت که قرار است علاوه بر مهسا قربانی، مهناز ذکایی نیز یکی دیگر از داوران دربی اتاق VAR باشد. به این ترتیب طی ۴۸ ساعت برای اولین بار دو داور زن به عنوان مجموعه داوران دربی معرفی شدند تا این خوشبینی ایجاد شود که نگاه زنان به ویژه جامعه ورزش بانوان تغییر کرده و فدراسیون فوتبال ایران در کنار یک یا دو مؤسسه دیگر تصمیم گرفتند که به جایگاه زنان ورزشکار احترام بگذارند. البته این انتخاب ها بی دلیل نبود. هر دو داور زن مذکور از معدود داوران ایرانی هستند که دوره کامل داوری را در اتاق VAR گذرانده اند و در کنار مدنی فر تنها داورانی در ایران هستند که تمامی مجوزهای این رشته را کسب کرده اند.

این اتفاق افتاد که برای اولین بار در دربی تمام داوران اتاق VAR ایران شوکه شدند. با این حال، به همان سرعتی که همه چیز برای این داوران زن خوب پیش رفت، اوضاع ناگهان تغییر کرد. انتشار تصاویری از مهناز ذکایی روی سکوی هواداران پرسپولیس که مربوط به چند سال پیش بود، به سرعت باعث شد این داور از چرخه قضاوت دربی کنار بکشد. نکته تلخ ماجرا در این زمینه حضور مهناز ذکایی در بین دخترانی بود که فدراسیون فوتبال برای تماشای فینال لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و کاشیما انتخاب کرده بود. در روزی که قرار بود اینفانتینو وعده مسئولان ایرانی برای حضور بانوان در ورزشگاه را تایید کند. مهناز ذکایی گفت آن روز افراد زیادی بدون توجه به استقلال و پرسپولیسی بودن به ورزشگاه رفتند تا روز خاصی برای تماشاگران زن باشد. او گفت که هرگز ترجیحات رنگی خود را در داوری بیان نکرده است.

با وجود این توضیحات ذکایی برای کمیته داوران فدراسیون فوتبال قانع کننده نبود. آنها او را خط زدند و در عوض یک داور از ترکمنستان را برای اتاق VAR فراخواندند. شوک دوم و مهمتر دیروز بود که داوران دربی برای سرپیچی از شرایط اتاق VAR به ورزشگاه آزادی رفتند اما در میان ناباوری با انتشار تصاویر این داوران مشخص شد که خبری از مهسا نیست. قربانی! دقایقی بعد خبرگزاری های رسمی نوشتند که مهسا قربانی نیز از لیست داوران دربی خارج شده است. اتفاقی که از آن به عنوان یک موضوع تاریخی یاد می شد در یک چشم به هم زدن ناپدید شد. اینکه چرا فدراسیون در سکوت تصمیم به برکناری مهسا قربانی گرفت، بحث داغی بود، اما ناگفته نماند که این نهاد بیش از هر چیز، ظاهرا مرعوب نوشته های یکی دو خبرگزاری نزدیک به دولت بود که پیش از آن، از حضور داوران زن در دربی خبر داشتند. در این مورد می توان به کمپین یکی از خبرگزاری ها اشاره کرد که کمپینی به راه انداخت و خواستار حذف داوران زن در دربی شد. در بخشی از این کمپین متن عجیبی منتشر شد که خبرگزاری مذکور خواستار امضای آن شد.

به گزارش خبرگزاری مربوطه، در این کمپین آمده است که «ضروری نیست داور زن به عنوان کمک داور ویدیویی در این بازی حضور داشته باشد. کم کم از دست بدهند ظاهرا حضور بانوان در مسابقات فوتبال آقایان مورد پسند فدراسیون فوتبال است باید از اجرای این تصمیم جلوگیری شود وگرنه احتمالا شاهد قضاوت داوران زن در میانه میدان در نه چندان دور خواهیم بود. ما از نهادهای نظارتی تقاضا داریم از این اقدام مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی جلوگیری کنند، بدیهی است که چنین کمپینی که ادبیات منحصر به فردی دارد برای آسیب رساندن به داوران خانمی که برای رشد نیاز به حضور در چنین بازی هایی داشتند نوشته شده است. و در دنیای داوری پیشرفت کند.پیش از این قرار بود مهسا قربانی به عنوان یکی از داوران جام جهانی بانوان استرالیا فعالیت کند، اما به دلیل عدم تمهیدات لازم از سوی فدراسیون فوتبال برای پاسخگویی به خواسته های فیفا، مهسا قربانی کنار گذاشته شد. . فیفا می خواست او طعم حضور در اتاق VAR را به عنوان داور بچشد و یکی دو مسابقه فوتبال مردان را سوت بزند. فیفا حتی به فدراسیون فوتبال ایران پیشنهاد داد در صورت نبود چنین شرایطی در لیگ ایران، مهسا قربانی به یکی از لیگ های همجوار اعزام شود تا مجوز قضاوت در جام جهانی را بگیرد. همانطور که انتظار می رفت چنین درخواستی عملی نشد و نام مهسا قربانی برای حضور در جام جهانی توسط فیفا خط خورد. این بار اما به نظر می رسید با برگزاری دربی با VAR در قسمت اول، فیفا می خواست مهسا قربانی شود تا شانس قضاوت در جام جهانی بعدی زنان را داشته باشد، اما به نظر می رسد حضور در VAR اتاق به دغدغه برخی افراد تبدیل شده و ترس را به جان مسئولان انداخته است. ورزش کردند تا از انجام این کار کوچک در برابر داوران زن ایرانی خودداری کنند.

گمانه زنی ها درباره محرومیت مهسا قربانی از اتاق VAR دربی

پیش از آغاز دربی صد و سوم، هدایت الله ممبینی، دبیرکل فدراسیون فوتبال در جمع خبرنگاران از حذف نام مهسا قربانی از فهرست داوران اتاق VAR خبر داد. تصمیم کمیته داوران بود که از این داوران استفاده کند اما به هر حال این به کمیته داوران بستگی دارد. تغییر داور طبیعی است اما آقای افشاریان اعلام کرد فعلا چیزی رسمی نیست. البته شاید به خاطر تجربه داوران این تصمیمات برای انتخاب داور باتجربه تری گرفته شده که چندین مسابقه در اتاق VAR نشسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا