ترندهای روز

معمای حل نشده پنج اثر مرموز باستانی

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

لیستی که در اینجا می خوانید شما را با مجموعه ای از اشیاء جذاب و مرموز آشنا می کند. این اشیاء نمونه های بسیار خوبی هستند از اینکه چرا کاوش در گذشته همچنان برای باستان شناسان حرفه ای و عموم مردم جذاب است.

در حالی که در واقعیت، باستان شناسان درک خوبی از بیشتر آثار تاریخی و قدمت و هدف آنها دارند، اما مواردی وجود دارد که همچنان باعث سردرگمی و حیرت آنها می شود.

لیست زیر مجموعه ای از اشیاء شگفت انگیز و مرموز است. این اشیاء نمونه‌های عالی از این هستند که چرا کاوش در گذشته همچنان برای متخصصان و عموم مردم جذاب است.

۱. توپ های سنگی عصر حجر

معمای حل نشده پنج اثر باستانی مرموز

توپ های سنگی حکاکی شده که در اصل در اسکاتلند یافت شده و مربوط به دوره نوسنگی پسین (حدود ۳۲۰۰-۲۵۰۰ قبل از میلاد) است، یکی از این معماها است.

بیش از ۴۲۵ عدد از این توپ ها پیدا شده است. آنها معمولاً به اندازه یک توپ کریکت هستند و از سنگ هایی با مواد مختلف ساخته می شوند. سطوح آنها گاه به صورت دیسک های مدور برجسته و گاه با شکاف های عمیقی که دسته ها و گوشه هایی در نقش برجسته ها هستند، حجاری شده است. تزیینات که به صورت مارپیچ یا شکل های متحدالمرکز است، بازتاب همان نقوشی است که روی سفال ها و سنگ های یادبود آن دوران دیده می شود.

برخی در گورها و برخی دیگر در آبادی ها یافت شده اند. آنها به ندرت یکسان هستند و بیشتر آنها به تنهایی یافت می شوند، بنابراین به نظر نمی رسد بخشی از یک مجموعه باشند. ظاهراً برخی از آنها قبل از دفن بسیار مورد استفاده قرار گرفته اند.

استفاده اصلی از این توپ های سنگی از زمانی که برای اولین بار در قرن نوزدهم کشف شدند، منشأ بحث های زیادی بوده است.

آیا آنها پرتابه هایی برای دفاع در برابر شکارچیان و متجاوزان بودند، یا سلاح های جنگی یا اسباب بازی، یا شاید اندازه گیری وزن، زیور آلات خانگی، سوغاتی، یاتاقان برای حرکت تخته سنگ، یا نگهدارنده برای نخ؟ هنوز جواب مشخص نیست!

۲. دوازده وجهی رومی

معمای حل نشده پنج اثر باستانی مرموز

این اشیاء جذاب اخیراً خبرساز شده اند، زیرا یک نمونه جدید کشف شده در نورتون دیزنی در لینکلن شایر بحث های زیادی را در مورد عملکرد آنها برانگیخته است.

قدمت دوازده وجهی به دوره روم در بریتانیا (۴۱۰-۴۳ بعد از میلاد) برمی گردد. حدود ۱۳۰ نمونه از آنها در سراسر استان های شمال غربی امپراتوری روم سابق یافت شده است که هر کدام به طرز ماهرانه ای از آلیاژ مس ساخته شده اند.

در هنر و ادبیات کهن اثری از این اشیا نیست. آنها در اندازه های مختلف هستند و به ندرت علائم استفاده یا فرسودگی را نشان می دهند. به همین دلیل باستان شناسان هنوز نمی توانند نظر قطعی در مورد کاربرد و هدف ساخت آنها بدهند.

۳. طبل گچی عصر حجر

معمای حل نشده پنج اثر باستانی مرموز

در سال ۱۸۸۹، سه استوانه گچی حکاکی شده در قبر کودکی در فولکتون، یورکشایر شمالی کشف شد. این طبل های گچی دارای تزئینات هندسی و شبیه چشم، بینی و ابرو هستند. چهارمین طبل تزیین نشده در لاوانت در ساسکس غربی در سال ۱۹۹۳ یافت شد. نمونه بسیار تزئین شده دیگری در برتون اگنس در یورکشایر شرقی در سال ۲۰۱۵ یافت شد.

طبل برتون اگنس با یک توپ گچی، یک سنجاق استخوانی و بقایای سه کودک که یکی از آنها به ۲۸۹۰-۳۰۰۵ قبل از میلاد مربوط می شود، دفن شد.

نقش‌های روی طبل‌ها بخشی از یک سنت زیبایی‌شناختی است که روی توپ‌های سنگی نوسنگی نیز یافت می‌شود. این طبل‌های گچی علی‌رغم نامشان بعید است که به‌عنوان آلات موسیقی مورد استفاده قرار گرفته باشند، زیرا سایش مرتبط با استفاده از ضرب در آن‌ها دیده نمی‌شود.

برخی از محققان محیط خود را با معیار استاندارد طول به نام “طول پا” مرتبط می دانند. برخی فکر می کنند که آنها نمادهای سنگی ظروف فاسد شدنی مانند کوزه ها یا سبدهای چوبی درب دار هستند. برخی دیگر سعی کرده اند نشانه های هندسی روی آنها را با مشاهدات نجومی مرتبط کنند. اما به نظر می رسد حضور آنها در قبر کودکانی که به دقت دفن شده اند معنای حساس تری دارد.

۴. انگشتر موی دوران برنز

معمای حل نشده پنج اثر باستانی مرموز

عصر برنز عصر طلاکاری استثنایی بود. زیور آلات شخصی بسیار تزئینی از ورق و مفتول طلا ساخته می شد. این حلقه‌های باز کوچک مربوط به اواخر عصر برنز (حدود ۱۰۰۰ تا ۸۰۰ قبل از میلاد) است و در ایرلند، بریتانیا و بخش‌هایی از فرانسه یافت شده‌اند.

این حلقه‌ها که معمولاً در جفت‌های مشابه یافت می‌شوند، می‌توانند ساده یا دارای حکاکی‌های ظریف و هندسی باشند.

تفاسیر اخیر نشان می دهد که این حلقه ها ممکن است حلقه بینی، گوشواره یا زیور مو باشد. هیچ یک از این توضیحات رضایت بخش نیستند، زیرا عناصر طراحی مختلف حلقه ها باعث می شود که پوشیدن آنها دشوار یا ناراحت کننده باشد.

آنچه ما نیاز داریم زمینه کشف آنها است، به عنوان مثال کشف اخیر آنها در ترکیه در گورهایی با جواهرات صورت نزدیک به جمجمه بود.

۵. ملات تزئینی رومی-انگلیسی

معمای حل نشده پنج اثر باستانی مرموز

این مجموعه دو قسمتی ملات و دسته ملات کوچک ساخته شده از آلیاژ مس به آسیاب های زینتی معروف شدند. معمولا حلقه هایی برای آویزان دارند و محل اتصال به شکل انسان یا حیوان است.

پرندگان آبزی و گاو نر نقوش تزئینی رایجی هستند که در سایر ظروف رومی-بریتانیایی مانند فنجان و سطل یافت می شوند.

این مجموعه های زینتی معمولاً بریتانیایی هستند و به ندرت در سرزمین اصلی اروپا یافت می شوند. قدمت آنها به اواخر عصر آهن تا اوایل دوره روم (حدود ۲۰۰-۱۰۰ پس از میلاد) برمی گردد.

اما رمز و راز این اشیا در عملکرد آنها نیست، بلکه در این است که از چه موادی برای تهیه آنها استفاده شده است. شاید از آنها برای تهیه دارو، لوازم آرایشی یا دارو استفاده شده باشد. محتویات این خمپاره ها تاکنون با موفقیت مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته است. در چنین شرایطی، یابنده‌های آماتور می‌توانند با مقاومت در برابر وسوسه تمیز کردن خمپاره‌ها و در عوض تحویل آن‌ها به باستان‌شناسان، کمک بزرگی به باستان‌شناسان کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا