اخبار اقتصاد ایران

معمای وام ازدواج ۱۴۰۳؛ پشت‌پرده حذف تعداد پرداخت تسهیلات و تغییر گزارش رسمی

آمار پرداخت وام ازدواج پس از مدتی در سایت بانک مرکزی منتشر شده است. اما گزارش جدید به طرز عجیبی تنها به ارزش ریالی تسهیلات اشاره می کند و نشان نمی دهد که چه تعداد از مردم وام گرفته اند. قسمت آمار وام ازدواج نیز از روی سایت محو شده است.

افق میهن به نقل از فرارو; وام ازدواج ۱۴۰۳ در حالت عادی ۳۰۰ میلیون تومان است اما اگر سن عروس و داماد کمتر از ۲۳ و ۲۵ سال باشد به هر کدام ۳۵۰ میلیون تومان وام ازدواج تعلق می گیرد. سال گذشته وام ازدواج برای هر نفر ۱۸۰ میلیون تومان بود و ۲۲۰ میلیون به عروس و دامادهای جوان تعلق گرفت. بانک ها با ارقام سال گذشته برای پاسخگویی به متقاضیان مشکل داشتند و حداقل یک بار توسط رئیس جمهور وقت مورد توبیخ قرار گرفتند. سال جدید به نیمه نرسیده اما ظاهراً اصرار بر افزایش ۶۶ درصدی وام ازدواج بانک ها را به دردسر انداخته است.

نگاهی به روند پرداخت وام ازدواج در سال ۱۴۰۳

پرداخت وام ازدواج توسط بانک ها به نصف مرداد ۱۴۰۳ رقمی معادل ۵۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان. بانک مرکزی معمولاً تعداد وام گیرندگان را به گزارش پیوست می کرد تا عملکرد بانک ها حداقل با دو استاندارد قابل ارزیابی باشد.

حذف تعداد گیرندگان وام ازدواج تنها عجیب بودن گزارش اخیر نیست. تا همین اواخر، عموم مردم و نمایندگان آنها در رسانه‌ها می‌توانستند به بخش آمار و داده‌ها در سایت بانک مرکزی دسترسی داشته باشند و با کلیک بر روی آمار بانکی اطلاعات دقیق را مشاهده کنند. اکنون آمار پرداخت وام ازدواج از روی صفحه حذف شده است و اطلاعات کلی فقط در قسمت اخبار پیشخوان است.

وام مسکن نیز سرنوشتی مشابه پیدا کرده است. با مرور بخش اخبار، اطلاعات قانون جدید وام ازدواج ۱۴۰۳، VI را نشان می دهد فروردین ابلاغ شده و از آن زمان بانک ها موظفند به هر متقاضی ۳۰۰ میلیون تومان وام ازدواج اختصاص دهند. مگر اینکه سن عروس زیر ۲۳ سال و داماد زیر ۲۵ سال باشد که در این صورت مبلغ وام ازدواج برای آنها ۳۵۰ میلیون تومان خواهد بود. مبلغ وام ازدواج در سال قبل از اجرای این مصوبه ۱۸۰ میلیون تومان بوده است.

بانک مرکزی اول، ۱۱ اردیبهشت ماه از تاثیر افزایش ۶۶ درصدی مبلغ وام ازدواج که از سوی دولت و نمایندگان مجلس بر دوش بانک ها گذاشته می شود خبر داد و از پرداخت ۴ هزار و ۸۴ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به کشور خبر داد. متقاضیان همچنین برای نشان دادن خودی ها گفتند که کل پرداختی تسهیلات ازدواج نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته است.

کل وام ازدواج پرداخت شده توسط بانک ها در ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ به روز شد و به ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. این رقم از نظر ارزش ریالی نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد رشد داشته است اما از آنجایی که تعداد وام گیرندگان اعلام نشده است، نمی توان درباره عملکرد بانک ها قضاوت کرد.

بانک مرکزی آمار وام ازدواج را ماه آینده به روز می کند و تا ۱۹ خرداد اعلام می کند در مجموع ۲۹.۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج به متقاضیان تعلق گرفته است. این بار خبری از عدد نیست و فقط سعی کرده اند رشد ۲۵.۵ درصدی رقم وام را موفقیت آمیز جلوه دهند.

گزارش عملکرد پرداخت وام ازدواج تیرماه منتشر نشد و حالا در میانه مرداد ۱۴۰۳، بانک مرکزی به طرز عجیبی همچنان بدون اشاره به جزئیات، تنها رقم ۵۶.۳ هزار میلیارد تومان را به عنوان کل وام ازدواج پرداختی بانک ها ذکر کرد.

مبلغ ۱۴۰۳ وام ازدواج برای هر نفر ۶۶ درصد افزایش داشته است. این الزام قانونی به بانک ها فشار می آورد

آیا وام ازدواج ۱۴۰۳ با مشکل مواجه است؟

به گفته بانک مرکزی، وام ازدواج روی ریل حرکت می کند و بانک ها حتی توانسته اند بدرخشند. ملاک آنها تکلیفی است که قانون بودجه در سال اول بر دوش آنها گذاشته است. بر اساس سهمیه اعلامی بانک ها موظف به نصف شدند مرداد ۵۴.۴ هزار میلیارد تومان وام ازدواج به متقاضیان اعطا شد; اما اکنون موفق شده اند حجم تسهیلات پرداختی را به ۵۶.۳ هزار میلیارد تومان برسانند.

قضاوت در مورد عملکرد بانک ها در زمینه پرداخت وام ازدواج تنها با تاکید بر تعداد و ارزش ریالی تا حدودی نادرست است. موضوعی مانند تورم را نباید نادیده گرفت. مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ بر اساس آنچه در لایحه بودجه تعیین شده بود، نزدیک به ۶۷ درصد افزایش یافت و از ۱۸۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان رسید، اما…

بانک ها در مدت مشابه سال گذشته در مجموع ۴۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت کرده اند و امسال رقم آنها به ۵۶.۳ میلیارد رسیده که تنها ۳۶.۶ درصد رشد را نشان می دهد. سال گذشته نزدیک به ۲۰۴ هزار نفر وام ازدواج دریافت کردند. همچنین میانگین دریافتی هر نفر در قالب وام ازدواج ۲۰۲ میلیون تومان بوده است.

تا پایان سال ۱۴۰۲ بانک ها موفق شدند ۱۵۸ هزار میلیارد تومان وام ازدواج بدهند. این رقم به ۷۷۳ هزار و ۳۳ نفر اختصاص یافت تا میانگین درآمد هر نفر به ۲۰۴ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان برسد. با وجود این عملکرد به ظاهر عالی، می دانیم که سیدابراهیم رئیسی حداقل یک بار بانک ها را توبیخ کرده و از آنها خواسته است تا در پرداخت وام ازدواج تسریع کنند.

معمولاً به همه متقاضیان وام ازدواج تعلق نمی گیرد. در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۸ درصد از کل متقاضیان موفق به دریافت وام ازدواج شدند و نزدیک به ۱۲۰۰۰۰ نفر شکست خوردند. تعداد افرادی که در سال ۱۴۰۱ موفق به دریافت وام شدند در مقایسه با ۱۴۰۰ نفر ۳۰ هزار نفر کاهش یافت. وام ازدواج تا دی سال گذشته ۶۱۸ هزار و ۷۷۹ نفر پرداخت شد اما آمار رسمی از انتظار نیمی از متقاضیان خبر داد. اوضاع تا آنجا پیش رفت که رئیس جمهور مجبور شد وارد عمل شود و ضرب الاجل تعیین کند.

مبلغ ۱۴۰۳ وام ازدواج برای هر نفر به طور میانگین ۶۶ درصد افزایش داشته است. این تکلیف قانونی فشار زیادی را به بانک ها وارد می کند، زیرا آنها منبعی جز صندوق قرض الحسنه برای پرداخت وام ازدواج ندارند و در عین حال فشار سایر وام های قرض الحسنه از جمله را احساس می کنند. مثل بچه دار شدن، روی شانه هایشان.

شمس الدین حسینی، نماینده مردم دوازدهم اردیبهشت ماه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: در مصوبه مجلس بر پرداخت تسهیلات ازدواج و وام فرزند به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تاکید شده است و با احتساب متقاضیانی که از سال گذشته منتظر مانده اند، طول صف به ۳.۸ می رسد. میلیون نفر. صفر شدن صف به بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد در حالی که بانک ها ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع وام در اختیار دارند.

برگردیم به آمار بانک مرکزی در مورد تسهیلات ازدواج. جایی که ارقام حاکی از پرداخت ۵۶.۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات در چهار ماه و نیم گذشته است. اگر بانک ها بخواهند همین آهنگ را حفظ کنند، ممکن است کل وام ازدواج از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم بیشتر نشود. ادامه چنین روندی ممکن است مسعود بیزیکیان را وادار کند که سیاستی مشابه سیدابراهیم رئیسی اتخاذ کند و حکومت را آغاز کند.

آیا بانک مرکزی برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه از ابتدای سال جاری سیاست خود را تغییر داده و با ایجاد تغییراتی در روند انتشار گزارش های رسمی، آمار پرداخت وام ازدواج را در هاله ای از دود پنهان کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا