ترندهای روز

معمای پیرترین نهنگ گوژپشت جهان؛ «اولد تایمر» چگونه تا حالا زنده مانده است؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یک نهنگ گوژپشت بزرگ که برای اولین بار بیش از نیم قرن پیش در سال ۱۹۷۲ مشاهده شد، ماه گذشته بار دیگر در آب های آلاسکا مشاهده شد که باعث تعجب دانشمندان شد.

دانشمندان می گویند این نهنگ که “اولد تایمر” نامیده می شود، “قدیمی ترین نهنگ گوژپشت جهان” با حداقل ۵۳ سال سن است.

آخرین باری که این نهنگ زنده دیده شد در سال ۲۰۱۵ بود. زمانی که موج گرمای شدید تعداد زیادی از پرندگان و پستانداران دریایی از جمله نهنگ های گوژپشت را از بین برد.

جمعیت نهنگ‌های گوژپشت که زمانی به دلیل ماهیگیری تجاری به شدت کاهش یافته بود، در دهه‌های اخیر دوباره افزایش یافته است. با این حال، این حیوانات دریایی توسط حوادث کشتی، گرفتار شدن در تورهای ماهیگیری و تغییرات آب و هوایی تهدید می شوند.

دانشمندان این نهنگ ها را از روی دمشان شناسایی می کنند. در واقع دم نهنگ گوژپشت مانند اثر انگشت انسان منحصر به فرد است و رنگ و لبه های آن از یک نهنگ به نهنگ دیگر متفاوت است.

از لحاظ تاریخی، ردیابی نهنگ به روش سختی انجام شده است. تا همین اواخر، محققان از چشمان خود برای مقایسه عکس های جدید با عکس های قدیمی استفاده می کردند. با این حال انتظار می رود با ورود هوش مصنوعی در این زمینه، ردیابی نهنگ ها نیز تسریع شود.

قدیم تایمر عضوی از خانواده نهنگ‌های اقیانوس آرام شمالی است که زمستان‌ها را در آب‌های اطراف هاوایی و تابستان‌ها را در جنوب شرقی آلاسکا می‌گذراند.

لوئیس هرمان، محقق پستانداران دریایی که در دهه ۱۹۷۰ عکاسی از نهنگ ها و بال های متمایز آنها را به عنوان بخشی از یک مطالعه علمی آغاز کرد، موفق شد اولین تصویر از این موجود را ثبت کند.

مجموعه عظیمی از تصاویر دم جمع آوری شده توسط این محقق که تعداد آنها به بیش از ۳۰۰۰۰ عکس می رسد، به دانشمندان اجازه داد تا زندگی نهنگ ها (از الگوهای مهاجرت تا رفتارهای اجتماعی آنها) را مطالعه کنند.

این مجموعه از تصاویر اکنون به پایگاه داده بزرگتری به نام Happywhale منتقل شده است که عکس‌های نهنگ‌ها را از دانشمندان و آماتورهای سراسر جهان جمع‌آوری می‌کند.

در حال حاضر تقریباً ۱.۱ میلیون تصویر از بیش از ۱۰۰۰۰۰ نهنگ گوژپشت در جهان در این پایگاه داده موجود است.

تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که جمعیت نهنگ‌های گوژپشت هاوایی از گرم شدن آب و هوا و از بین رفتن کریل (نوعی سخت‌پوست شبیه میگو که نهنگ‌های گوژپشت می‌خورند) آسیب دیده است و از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ ۳۴ درصد کاهش یافته است. .

دکتر تد چیزمن، یکی از بنیانگذاران پایگاه Happyville، می گوید: “آب های گرمتر به این معنی است که غذا به طور کلی کمتر در دسترس است و آنچه در دسترس است پراکنده تر و عمیق تر است.”

بنابراین، نمی توان گفت که چرا قدیمی تایمر جان سالم به در برد، در حالی که بسیاری دیگر از نوع او از بین رفتند.

دانشمندان به دنبال این هستند که ببینند آیا الگوهای قابل تشخیصی در این زمینه وجود دارد یا وجود قدیمی تایمرها استثنا بوده است؟

دکتر آدام پک، محقق پستانداران دریایی در دانشگاه هاوایی، در این رابطه می گوید: “این احتمال وجود دارد که اولد تایمر در نزدیکی منابع غذایی خاصی قرار داشته باشد که به آن اجازه زنده ماندن می دهد. با این حال، ما نمی دانیم چند نهنگ دوست دارند. اولد تایمر در برابر این تخریب منابع دریایی مقاوم بوده است.”

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا