اخبار اقتصاد ایران

مغالطه‌ای به نام اسب‌زین شده

اگر شرایط مساعد بود چرا کاندیدای دولت سیزدهم نتوانست برای ریاست جمهوری از مردم رای بیاورد؟

افق میهن، هادی حقسان در یادداشتی نوشت:

اینکه برخی رسانه ها از واگذاری اسب زین شده به دولت آقای مزیکیان صحبت می کنند آنقدر تعجب آور است که کافی است مقایسه ای انجام دهیم تا صحت یا آرزوی این گفته را مشخص کنیم. زیرا مقایسه همیشه به همه دید بهتری می دهد که آیا امروز در شرایط خوبی هستیم و شرایط ایده آل کجاست و قبلا کجا بودیم.

چند عدد می تواند به راحتی تکلیف را تعیین کند. اولین شاخص مردم هستند. یعنی از مردم می توان پرسید که مثلاً وضعیت معیشتی مردم در تیر ۱۴۰۰ بهتر بود یا امروز بهتر است؟ وضعیت اجاره مسکن در تیر ۱۴۰۰ بهتر بود یا امروز؟ آیا در تیر ۱۴۰۰ که قیمت گوشت حدود ۱۰۰ هزار تومان بود وضعیت بهتر بود یا الان که قیمت گوشت در تیر ۱۴۰۳ هفت برابر شده و اساساً در ۳ سال گذشته درآمد افزایش یافته است. هفت برابر و برخی اقلام به ویژه سبد معیشت بیش از ۷ برابر شده است.

با نگاهی به این مسائل به راحتی می توان فهمید که وضعیت معیشتی در ۳ سال گذشته خوب بوده یا امروز. نکته مهم دیگر اینکه اگر شرایط مساعد بود چرا کاندیدای دولت سیزدهم نتوانست برای ریاست جمهوری از مردم رای بیاورد؟ بنابراین این افراد هستند که در نهایت تعیین می کنند که آیا وضعیت آنها بهتر شده یا بدتر شده است. دولت دوازدهم در کنار دولت یازدهم بود و زمانی که دولت یازدهم در سال ۹۶ عملکرد مناسبی داشت، دوباره همان رئیس جمهور با رای بسیار بالاتری انتخاب شد.

حال سوال اینجاست که چرا دولت چهاردهم ادامه دولت سیزدهم نبود؟ آیا این نمی تواند دلیل موجهی باشد که در ۳ سال گذشته وضعیت معیشتی جامعه مساعد نبوده و مردم برای داشتن وضعیت بهتر در آینده تغییر ایجاد کرده اند؟ نکته بعدی که بسیار مهم است، شاخص های تجاری کشور و صادرات و واردات است. بحث نقل و انتقالات و تراکنش های کشور و اینکه آیا الان باید برای انتقال پول خود تحریم ها را دور بزنیم یا قبلا این کار را می کردیم.

همین روز گذشته در اخبار منتشر شد که مقامات دولتی در حال مذاکره با دولت عراق برای انتقال ده میلیارد دلار پول بلوکه شده در این کشور به این کشور هستند. بنابراین به نظر نمی رسد در واقع اگر همچنان مسائل تحریم وجود داشته باشد و نقل و انتقال پولی ما همچنان مشکل داشته باشد و نتوانیم با توجه به ظرفیت کشور نفت بفروشیم و خط فقر افزایش یافته است، شرایط امروز مساعد است. همه این شاخص ها نشان می دهد که این پیشنهاد که دولت چهاردهم اسب زین شده تحویل می دهد، اساسا نادرست است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا