ترندهای روز

مغز شما پیش از آن‌که بدانید خوراکی‌تان را افق میهن می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

تصور کنید در خواربارفروشی ایستاده اید و با یک قفسه غذا روبرو هستید. بدون اینکه زیاد فکر کنید، کراکرهای برنج را رد می کنید و یک بسته چیپس برمی دارید.

به این نوع افق میهن ها تصمیمات غذایی می گویند. در چنین تصمیماتی، جنبه های مختلف یک غذا از جمله طعم، سالم بودن و قیمت را در نظر می گیریم تا تصمیم بگیریم چه چیزی بخریم و چه بخوریم.

دقیقاً مشخص نیست که مغز ما چگونه از این اطلاعات متنوع هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه چه چیزی بخوریم استفاده می کند. چه زمانی اطلاعات مربوط به هر جنبه از غذا برای پردازش در دسترس مغز است؟ این همان چیزی است که محققان تصمیم گرفتند بررسی کنند.

در این تحقیق جدید که نتایج آن در مجله «آپتیت» منتشر شده است، نشان داده شده است که تنها چند صد میلی ثانیه پس از دیدن یک غذا، ویژگی های مختلف آن در فعالیت مغز منعکس می شود. این فرآیند خیلی سریع اتفاق می افتد، مدت ها قبل از اینکه فرد بتواند تصمیمی آگاهانه برای خرید یا خوردن غذا بگیرد.

نگاهی به درون مغز

طبیعی است که سرعتی که مغز ما با آن جنبه های مختلف غذا را پردازش می کند، بر تصمیمات غذایی ما تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که ما ممکن است طعم مطبوع یک غذا را سریعتر از سالم بودن آن پردازش کنیم. این ویژگی می‌تواند افق میهن ما را به سمت غذاهایی سوق دهد که خوشمزه‌تر هستند و لزوماً سالم‌تر نیستند. در اینجا غذاهای خوشمزه برتری دارند.

برای بررسی سرعت پردازش جنبه‌های مختلف غذا، از EEG استفاده شد، روشی که اجازه می‌دهد فعالیت الکتریکی مغز با دقت میلی‌ثانیه ثبت شود.

فعالیت مغزی آزمودنی ها در حالی ثبت شد که تصاویر مختلفی از غذاهایی مانند تنقلات، گوشت ها، میوه ها و شیرینی ها به آنها نشان داده شد. همچنین از افراد خواسته شد تا هر غذا را از نظر جنبه های مختلف از جمله سالم بودن، خوش طعم بودن، کالری، آشنایی و تمایل به خوردن ارزیابی کنند.

سپس از تکنیک های یادگیری ماشینی برای مقایسه الگوهای فعالیت مغز (درجه تفاوت در پاسخ مغز به غذاهای مختلف) با الگوهای امتیاز دهی (درجه تفاوت در امتیاز دهی به آن غذاها) استفاده شد.

این به محققان اجازه داد تا بررسی کنند که آیا غذاهایی که بیشترین تفاوت را در امتیاز دارند، بیشترین تفاوت را در فعالیت مغز نیز نشان می دهند یا خیر. به عبارت دیگر، آیا واقعاً اطلاعات مربوط به ویژگی های غذا در نحوه واکنش مغز افراد منعکس می شود یا خیر؟

در نهایت معلوم شد که اینطور بوده است.

اطلاعات مربوط به جنبه های مختلف غذا، مانند سالم بودن، محتوای کالری و آشنایی، تنها حدود ۲۰۰ میلی ثانیه پس از نمایش تصویر غذا بر روی صفحه نمایش، در فعالیت مغز منعکس شد.

این واکنش‌های سریع مغز قبل از اینکه افراد آگاهانه متوجه غذایی که می‌بینند اتفاق بیفتد. جنبه های دیگر غذا، مانند خوش طعم بودن و میل به خوردن آن، کمی دیرتر در فعالیت مغز ظاهر شد.

افق میهن قبل از افق میهن

این یافته‌ها نشان می‌دهد که جنبه‌های مختلف غذاها می‌توانند به سرعت توجه ما را جلب کنند و به تصمیم‌گیری‌های غذایی ما کمک کنند. مغز بسیاری از جنبه‌های غذا را به‌طور خودکار و با زمان‌بندی مشابه ارزیابی می‌کند و قبل از اینکه حتی از آن‌ها آگاه شویم، به افق میهن‌های غذایی ما شکل می‌دهد.

با کمال تعجب، مشخص شد که سالم بودن غذاها در فعالیت مغز زودتر از طعم آنها نشان داده می شود.

شباهت هایی نیز در نحوه ارزیابی افراد از جنبه های مختلف یک غذا مشاهده شد. به عنوان مثال، غذاهایی که کمتر آشنا بودند اغلب به عنوان کمتر خوش طعم رتبه بندی می شدند.

از این الگوهای شباهت، دو ویژگی شناسایی شد که ممکن است هنگام ارزیابی مغز از غذاها از اهمیت خاصی برخوردار باشد. ویژگی اول درجه غذای طبیعی یا فرآوری شده است و ویژگی دوم مربوط به طعم و شناخته شدن یک غذا است. هر دو ویژگی در الگوهای فعالیت مغز حدود ۲۰۰ میلی ثانیه پس از دیدن یک غذا منعکس شد.

بیش از آنچه به چشم می آید

این یافته‌ها در موقعیت‌هایی که فقط بر ویژگی‌های بصری غذاها تکیه می‌کنیم، مانند زمانی که آنلاین خرید می‌کنیم، غذا سفارش می‌دهیم یا از منوی بصری در رستوران‌ها استفاده می‌کنیم، اهمیت بیشتری دارند. این نتایج نشان می دهد که چگونه مردم در سوپرمارکت ها سریع تصمیم می گیرند.

روش تصویربرداری مغز ما همچنین می‌تواند برای بررسی اینکه آیا استفاده از استراتژی‌های خاص، مانند تمرکز آگاهانه بر سلامت غذاها، می‌تواند نحوه ارزیابی سریع مغز غذاها را تغییر دهد و به ما در افق میهن بهتر کمک کند، استفاده شود.

اگرچه در این تحقیق از تصاویر غذا استفاده شده است، اما سایر حواس نیز برای تصمیم گیری در مورد غذا مهم هستند. بوییدن انبه یا شنیدن برگر سرخ شده نیز احتمالاً به سرعت توسط مغز پردازش می شود.

گام بعدی بررسی سایر ویژگی‌های حسی برای تعیین اینکه چگونه مغز نه تنها تصاویر غذاها، بلکه خود غذاها را هنگامی که در مقابل افراد قرار می‌دهند، پردازش می‌کند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا