فناوری

مقام مصری: با ایران و انصارالله برای کنترل تنش، در تماس هستیم

پایگاه خبری تحلیلی میهن تجارت (mihantejarat.com):

فارس: یک منبع رسمی مصری امروز (۹ ژانویه) در مصاحبه ای اعلام کرد که قاهره مخالف گزینه نظامی آمریکا در دریای سرخ است و تنها راه کاهش تنش را پایان جنگ غزه می داند.

وی به پایگاه خبری العربی الجدید گفت: قاهره دائما با گروه انصارالله در تماس است و بارها به یمنی ها تاکید کرده است که در حملات آمریکا و انگلیس به مواضع آنها شرکت نکرده و نخواهد کرد.

به گفته وی، موضوع اصلی در این تماس ها تلاش برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه و متاثر شدن از عبور کانال سوئز به عنوان یکی از منابع اصلی درآمد مصر است.

در چند روز گذشته بارها آمریکا و انگلیس در واکنش به ممانعت نیروهای مسلح یمن از عبور کشتی ها به بنادر فلسطین اشغالی به خاک یمن حمله کرده اند، وضعیتی که باعث کاهش عبور کشتی ها از سوئز شده است. کانال ۴۰. ٪. یمنی ها می گویند تنها پس از پایان جنگ غزه عملیات خود را در دریای سرخ متوقف خواهند کرد.

این مقام مصری همچنین به العربی الجدید گفت: قاهره به دولت آمریکا اعلام کرد که راه حل نظامی در دریای سرخ راه حل نیست و این موضوع باید به صورت اساسی، یعنی با پایان دادن به برجام حل شود. جنگ در غزه

وی با بیان اینکه مذاکرات مصر و انصارالله پیشرفت مثبتی دارد، افزود: مقامات مصر به حوثی‌ها اطمینان داده‌اند که مذاکرات آنها با اسرائیل برای افزایش کمک‌ها به غزه پیشرفت بزرگی داشته است و این چیزی است که حوثی‌ها می‌خواهند و به همین دلیل است. عملیات را آغاز کرد. . آنها به دریای سرخ زدند.»

سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز صبح امروز اعلام کرد که نیروهای ارتش یمن یک کشتی دیگر آمریکایی را در نزدیکی خلیج عدن هدف قرار داده اند. به گفته یحیی سریع، ناو آمریکایی «کیم رنجر» هدف موشک راست قرار گرفت و موشک ها به هدف اصابت کرد.

در این میان «محمد البخیتی» یکی از اعضای ارشد جنبش انصارالله گفته است که «کشتی های اسرائیلی یا کشتی های متصل به آنها به هیچ وجه کوچکترین شانسی برای عبور از دریای سرخ نخواهند داشت.

از سوی دیگر، یک دیپلمات مصری بدون ذکر نام به العربی گفت که مقدمات سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به قاهره در روزهای آینده در حال انجام است و تماس هایی بین قاهره و تهران برقرار شده است. در دوره اخیر از آغاز جنگ در غزه توسعه یافته است.

وی همچنین گفت: با وجود تنش فزاینده آمریکا و اسرائیل با ایران، روابط مصر و ایران شاهد توسعه چشمگیری خواهد بود. وی گفت: مصر حداقل یک بار به عنوان یک واسطه برای رساندن پیام آمریکا به ایران عمل کرده است.

در همین راستا «رخا احمد حسن» از اعضای شورای امور خارجه مصر، نهم دی ماه در گفت و گو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک از احتمال بازگشت روابط ایران و مصر به بالاترین سطح خود خبر داد. تبادل سفرا و با اشاره به تماس تلفنی ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران. وی پیروزی «عبدالفتاح السیسی» در ریاست جمهوری مصر را تبریک گفت و گفت: روابط دو کشور توسعه چشمگیری داشته است.

حسین امیرعبداللهیان، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، اول نوامبر اعلام کرد که با همتای مصری خود برای رساندن کمک های ایران به مردم غزه به توافق رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا