مقایسه بیجینگ U۵ پلاس با دنا پلاس و شاهین پلاس؛ قبل از خرید بدانید!

پکن U5 Plus به عنوان یک سدان اقتصادی ۱.۷ میلیاردی در بازار آزاد خودرویی بسیار وسوسه انگیز به نظر می رسد و با کمک تبلیغات گسترده اینستاگرامی پشتیبانی می شود، اما آیا واقعاً عملکرد موتور، گیربکس CVT و شتاب این خودرو بی عیب و نقص است؟
افق میهن بیجینگ یو ۵ پلاس یک سدان چینی وسوسه انگیز است که توسط دیار خودرو به بازار ایران عرضه می شود. برگ برنده اصلی آن بسته کامل آپشن های کلاس جهانی با قیمتی است که سدان های داخلی قادر به ارائه آن نیستند، حتی اگر تا پایان داستان همه چیز به خوبی پیش نرود.
به گزارش فرارو؛ اگر اولویت شما راحتی و ایمنی به روز و حتی طراحی مدرن کابین است، U5 Plus واقعا گزینه خوبی است، اما مشکل از جایی شروع می شود که عملکرد، قدرت و شتاب برای شما مهم می شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو فوق العاده کم است و موتور تنفس طبیعی و گیربکس CVT گزینه های چشمگیری نیستند یا حداقل آنقدر جذاب نیستند که شاهین پلاس، دنا پلاس توربو و حتی جک J4 را رها کرده و ۳۰۰ میلیون تومان بیشتر بپردازند. در این مقاله با طرف دیگر Beijing U5 Plus که معمولا در تبلیغات اینستاگرام از چشم خریداران پنهان می ماند، آشنا می شویم.
مزایا و امکانات Beijing U5 Plus; برگ برنده سدان چینی در بازار ایران
پکن U5 Plus دارای یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور است. گیربکس آن CVT است که وظیفه انتقال نیرو به محور جلو را بر عهده دارد. ابعاد خودرو ۴۶۶۰ میلی متر طول و ۱۸۲۰ میلی متر عرض است و فاصله بین دو محور به ۲۶۷۰ میلی متر می رسد.
مصرف ترکیبی آن حدود ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر گفته می شود و لیست امکانات ایمنی و راحتی کاملاً جامع و چشمگیر است. آنها تقریباً همه چیز را در آنجا قرار می دهند. از ترمزهای ABS-EBD گرفته تا کنترل پایداری (ESP)، TCS، HAC، EPB، چهار کیسه هوا، و غیره. با این حال، بیشتر تبلیغات روی «مانیتور یکپارچه کلاستر»، «دوربین ۳۶۰ درجه»، «رادار نقطه کور و تغییر خط» متمرکز شده است.
چیزهایی که برای بازار ایران در این سگمنت از سدان های مونتاژی جدید است و U5 Plus را از این منظر خاص و متفاوت جلوه می دهد. خریدارانی که به دنبال یک خودروی “اختیاری” هستند یا از برچسب یک خودروی چینی ناراحت نیستند، مطمئناً از چنین مواردی خوشحال خواهند شد.
همچنین اگر مصرف سوخت ترکیبی واقعاً ۵.۹ لیتر اعلام شده باشد، می توان محصول پکن را تحسین کرد. از سوی دیگر در تبلیغات روی قیمت تاکید شده است، در حالی که پکن یو ۵ پلاس در بازار آزاد یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و در نمایندگی ها یک میلیارد و ۴۹۵ میلیون تومان به فروش می رسد. این نکته آخر را می توان ساعت ها مورد بحث قرار داد.
خریداران پکن U5 Plus برای یک سری امکانات رفاهی حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بیشتر از دنا پلاس توربو هزینه می کنند.
مشخصات فنی و نقاط ضعف Beijing U5 Plus; چیزی که در تبلیغات نمی بینید!
اگر به دنبال نقطه ضعف اصلی Beijing U5 Plus هستید، ابتدا باید به موتور آن اشاره کرد که روی کاغذ نمی تواند با سدان های توربو رقابت کند. با این حال، هزینه نهایی خرید آن بسیار بیشتر است.
۱. U5 به علاوه موتور تنفس طبیعی. کندتر از رقبا
موتور U5 Plus یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی است که تنها ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این ارقام در مقایسه با موتور ۱۵۰ اسب بخاری و ۲۱۵ نیوتن متری دنا پلاس توربو اتوماتیک بسیار ضعیف است.
شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو در حدود ۱۲ ثانیه (و حتی بیشتر) است که ۲ ثانیه کمتر از دنا پلاس توربو است. این بدان معنی است که ما با یک محصول کاملاً کند و تا حدودی ناامید کننده روبرو هستیم.
۲. چالش گیربکس CVT در U5 Plus; چرا رانندگان ایرانی آن را دوست ندارند؟
گیربکس متغیر پیوسته (CVT) مصرف بهینه سوخت و رانندگی نرم را فراهم می کند، اما در نظر خریداران ایرانی چندان مورد پسند خریداران ایرانی نیست و معمولاً به دلیل شتاب گیری کند ثانویه، ایجاد صدای زوزه در دور موتور بالا و نداشتن حس اسپرت بودن مورد سرزنش قرار می گیرد. از سوی دیگر دنا پلاس و شاهین پلاس از گیربکس های اتوماتیک سنتی (AT) استفاده می کنند که تجربه رانندگی بهتری را ارائه می دهد.
۳. قیمت Beijing U5 Plus; گران تر از رقبای با قدرت کمتر
بزرگترین نقطه ضعف Beijing U5 Plus تفاوت قیمت قابل توجه آن با رقبای مستقیم و حتی قدرتمندتر است.
| ماشین | قیمت کارخانه (تومان) | قیمت بازار آزاد (تومان) | تفاوت قیمت کارخانه با بازار آزاد |
| پکن U5 پلاس | ۱,۴۹۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۰۵,۰۰۰,۰۰۰ |
| دنا پلاس اتوماتیک توربو اختیاری | ۱,۱۸۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰ |
| شاهین پلاس اتوماتیک | ۱,۲۲۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۰۲,۰۰۰,۰۰۰ |
| جک J4 | ۱,۲۳۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۵,۰۰۰,۰۰۰ |
توجه: خریداران پکن U5 Plus حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بیشتر از خودروهای قدرتمندی مانند دانا پلاس توربو برای امکانات رفاهی بیشتر مانند ADAS، دوربین ۳۶۰ درجه و EPB پرداخت می کنند، در حالی که عملکرد فنی و شتاب بسیار کمتری دارند.
تحلیل قیمت کل پکن U5 Plus در طرح پیش فروش
شرکت دیار خودرو اولین عرضه رسمی این خودرو را دیر انجام داد شهریور ۱۴۰۴ به صورت پیش فروش با قیمت قطعی انجام شد که سود مشارکت ۱۲ درصد، سود انصراف ۱۷.۵ درصد، جریمه تاخیر ۳۰ درصد و موعد تحویل ۹۰ روز کاری تعیین شد.
مشتریان با پیش پرداخت ۶۶۰ میلیون تومان کار را آغاز کردند. آنها با پرداخت قسط دوم به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان یک ماه پس از ثبت نام و قسط سوم به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان دو ماه پس از ثبت نام موافقت کردند. مابقی مبلغ به صورت قسط نهایی همزمان با صدور دعوتنامه و تسویه حساب نهایی پرداخت خواهد شد.
محاسبات نشان می دهد که پس از افزودن هزینه های اضافی شامل بیمه، مالیات، شماره گذاری و … در نهایت مشتریان نزدیک به ۱.۵۳ میلیارد تومان پرداخت کرده اند. گروهی که قصد استفاده از آن را ندارند نیز پکن U5 Plus را با قیمتی در حدود ۱.۷ میلیارد تومان در بازار خودرو عرضه کردند.
این بدان معناست که شرکت کنندگان در طرح پیش فروش پکن U5 Plus پس از حدود چهار ماه (از ثبت نام تا تحویل خودرو) حدود ۱۱ درصد سود خالص (معادل ۳۷ درصد سالانه) کسب کرده اند. رقمی که شاید بیشتر از سود بانکی باشد اما با سود حاصل از خرید طلا در همان مدت قابل مقایسه نیست.
محاسبات نشان می دهد که اگر به جای پیش خرید خودرو، همان مبلغ ۱.۵۳ میلیارد تومان را برای خرید طلا هزینه می کردید، اکنون می توانستید ۳ برابر سود بیشتری کسب کنید.










